Taxă în Mamaia, mai mare de aproximativ 80 de ori decât în alte zone din Constanța! Judecătorii explică de ce au anulat parțial HCL privind taxele locale pe 2022 (MOTIVARE)

  • Prin Hotărârea 8/2023 a Tribunalului Constanța, judecătorii au anulat în parte Hotărârea Consiliului Local Constanța privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022 nr. 463/28.12.2021.
  • Decizia nr. 8/2023 a Tribunalului a fost pronunțată în dosarul cu indicativul 1627/118/2022 și a fost deja atacată de consilierii locali din Constanța la Curtea de Apel, Consiliul cerând instanței de control să mențină HCL și, implicit, taxa, la nivelul stabilit inițial.
  • „Pentru majorarea unor taxe locale, fundamentarea nu înseamnă dovada de scădere a altor taxe locale care au avut ca şi consecinţă scăderea bugetului local, ci ample evaluări factuale“, au spus judecătorii.
  • Legat de cuantumul taxei pentru eliberarea unui aviz program de funcționare, de peste 9.000 de lei pentru Stațiunea Mamaia și Satul de Vacanță, se arată în cuprinsul hotărârii de la Tribunal, că acesta este „într-un cuantum de aproximativ de 80 de ori mai mari decât în alte zone ale municipiului“.
 
„Pentru majorarea unor taxe locale, fundamentarea nu înseamnă dovada de scădere a altor taxe locale care au avut ca şi consecinţă scăderea bugetului local, ci ample evaluări factuale“.
 
Fragmentul de mai sus face parte din Hotărârea 8/2023 a Tribunalului Constanța, decizie prin care judecătorii au anulat în parte Hotărârea Consiliului Local Constanța privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022 nr. 463/28.12.2021.
 
Așa cum arătam în edițiile anterioare, prin această decizie a Tribunalului a fost anulată în parte HCL 463/28.12.2021 cu privire la faptul că „pentru unităţile din Staţiunea Mamaia şi Sat Vacanţă ce desfăşoară activităţi ce se regăsesc în CAEN -Rev 2 codul  4711 şi grupa 472, cu excepţia codului 4726, taxa pentru eliberarea avizului program de funcţionare se stabileşte în sumă de 9.028 lei“.
 
Legat de cuantumul acestei taxe pentru eliberarea unui aviz program de funcționare, de peste 9.000 de lei, se arată în cuprinsul hotărârii de la Tribunal, că acesta este „într-un cuantum de aproximativ de 80 de ori mai mari decât în alte zone ale municipiului“.
 
Decizia nr. 8/2023 a Tribunalului a fost pronunțată în dosarul cu indicativul 1627/118/2022 și a fost deja atacată de consilierii locali din Constanța la Curtea de Apel, Consiliul cerând instanței de control să mențină HCL și, implicit, taxa, la nivelul stabilit inițial.
 
Totuși, Tribunalul a precizat în motivarea anulării parțiale a HCL că „într-adevăr, prin raportare la motivele de nelegalitate a actului administrativ cu caracter normativ reprezentat de soluţia reglementară conţinută  în art. 1 lit. h) din H.C.L. nr. 463/28.12.202 1 şi în art. 1 alin. 2) din Anexa nr. 8 la H.C.L. nr. 463/28.12.2021 invocate de reclamanţi şi care se circumscriu în esenţă insuficientei justificări/fundamentări factuale a instituirii taxei pentru eliberarea avizului program de funcţionare la nivelul sumei de 9.028 lei cu referire la Staţiunea Mamaia şi Satul de Vacanţă, respectiv întru-un cuantum de aproximativ 80 de ori mai mare decât în alte zone ale municipiului, respectiv a caracterului arbitrar  al modalităţii de stabilire/determinare prin raportare la cuantumul menţionat Tribunalul constată că în cauză acestea au caracter întemeiat“.
 
HCL „trebuie să se autosusțină“
 
Au spus judecătorii că „Tribunalul constată că Hotărârea privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022 nr. 463/28.12.2021  reprezintă un act administrativ cu caracter normativ autonom prin care au fost stabilite impozitele şi taxele la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022, sens în care acesta trebuie să fie fundamentat din perspectivă factuală în referire la soluţiile reglementare pe care le adoptă în mod distinct şi autonom şi nu prin raportare la acte administrative cu caracter normativ anterioare care, deşi au reglementat/disciplinat acelaşi domeniu, nu pot fundamenta chiar adoptarea  Hotărârii  privind  stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2022 nr. 463/28.12.2021  care, din perspectivă factuală, trebuie să se autosusţină“.

 
În plus, „Tribunalul, în referire la fundamentarea soluţiei reglementare din art. 1 alin. 2) din Anexa nr. 8 la H.C.L. nr. 463/28.12.2021 prin care a fost instituită pentru unităţile din Staţiunea Mamaia şi Sat Vacanţă ce desfăşoară activităţi ce se regăsesc în CAEN -Rev 2 codul  4711 şi grupa 472, cu excepţia codului 4726, taxa pentru eliberarea avizului program de funcţionare în sumă de 9.028 lei nu poate primi eficienţă raţionamentul pârâtei în sensul fundamentării acesteia conform Adresei nr. R122603/06.10.2017 -prin care a fost propusă- şi Referatului nr. T78700/30.10.2017, care au fundamentat anterior adoptarea HCL nr. 136/2018 pentru stabilirea taxelor şi impozitelor locale datorate în anul 2019“.
 

În continuare, au mai spus judecătorii, „pentru majorarea unor taxe locale, fundamentarea nu înseamnă dovada de scădere a altor taxe locale care au avut ca şi consecinţă scăderea bugetului local ci ample evaluări factuale, sens în care  - în referire  la actul administrativ cu caracter normativ reprezentat de H.C.L. nr. 463/28.12.2021 şi nu prin raportare la alte acte administrare anterioare, chiar reglementând/disciplinând aceeaşi materie- acestea ar fi trebuit să cuprindă inclusiv, raportat la art. 30 alin. 2 din Legea nr. 273/2006, evaluarea cheltuielilor necesare pentru înfiinţarea serviciilor publice de interes local, precum şi pentru finanţarea cheltuielilor curente de întreţinere şi funcţionare a acestor servicii, respectiv dacă a crescut sau nu necesarul de cheltuieli  pentru aceste servicii, dacă sunt sau nu utilizate fonduri obţinute din impozitele locale (având în vedere că fundamentarea are la bază tocmai scăderea acestora) şi dacă scăderea acestora a determinant astfel să existe necesitatea rezonabilă/justificarea factuală a creşterii taxei locale cu caracter special pentru eliberarea avizului program de funcţionare şi în ce procent, în vederea acoperirii necesarului, respectiv pentru justificarea cuantumului 9.028 lei, ceea ce în cauză nu s-a realizat în mod particular prealabil adoptării H.C.L. nr. 463/28.12.2021 în referire la acest act administrativ“.
 
„În mod corelativ, instanţa,  în raport de precedentele considerente, constată că Referatul de aprobare nr. 223679/10.11.2021 f. 49 şi Raportul Proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa în anul 2022 nr. T104053/21.12.2021 nu corespund în mod adecvat necesităţii de fundamentare a instituirii/creşterii taxei locale cu caracter special pentru eliberarea avizului program de funcţionare în referire inclusiv la cuantumul de 9.028 lei stabilit prin H.C.L. nr. 463/28.12.2021, cu precădere standardul de fundamentare nefiind îndeplinit de pârât prin Adresa nr. R122603/06.10.2017 şi Referatul nr. T78700/30.10.2017 care au fundamentat anterior adoptarea HCL nr. 136/2018 pentru stabilirea taxelor şi impozitelor locale datorate în anul 2019“.
 
Acum, dosarul se află pe rolul Secției de Contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel Constanța, instanța de control urmând să fixeze data primei înfățișări pentru judecarea recursului consilierilor locali.
 
Oricare va fi decizia Curții de Apel Constanța, ea va fi definitivă.
 
Sursa motivare: Portalul Național al Jurisprudenței – www.rejust.ro
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și
Tribunalul a anulat parțial hotărârea privind taxele și impozitele locale din Constanța din 2022! Ce au făcut consilierii locali
 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

LIVE TEXT. Alegeri locale 2024 Stelian Ion, candidatul ADU la funcția de primar al Municipiului Constanța, prezintă programul de guvernare locală (GALERIE FOTO)

11 May 2024 983

Hotărâre BEM Ordinea finală a candidaților pe buletinele de la vot la Primărie și Consiliul Local Constanța (DOCUMENT)

10 May 2024 789

Alegeri 2024 Stelian Ion își prezintă candidatura și programul de guvernare locală pentru Constanța. La eveniment participă și Cătălin Drulă

09 May 2024 662

Justiție Constanța Situația unui teren de pe strada S11 din Năvodari, în atenția magistraților de la Curtea de Apel Constanța

08 May 2024 927

Competiție de handbal organizată de ISJ Constanța la Cumpăna Opt echipe vor lua startul la Olimpiada Națională a Sportului Școlar - Etapa Națională

08 May 2024 464

Judecătoria a anulat parțial hotărârea BEM Cei cinci reprezentanți de la AUR de pe lista pentru Consiliul Local Municipal Constanța pot candida!

06 May 2024 1550

Prefectul Județului Constanța și Consiliul Local Năvodari, părți într-un dosar aflat pe rolul Tribunalului Constanța

04 May 2024 1141

Candidaturile PRM la Consiliul Local Constanța au fost admise

03 May 2024 789

Consiliul Local Limanu și Prefectul Județului Constanța, părți în două dosare aflate pe rolul Tribunalului Constanța

02 May 2024 541

PNL Constanța decide săptămâna viitoare cine îl înlocuiește pe Daniel Gigi Tatu în Consiliul Local Municipal Constanța!

02 May 2024 411

Procesul deschis Consiliului Local Constanța de compania Tundria Patru Invest SRL, ajuns la Curtea Supremă

01 May 2024 490

Candidaturi pentru funcția de primar și pentru Consiliul Local Constanța, respinse la Biroul Electoral de Circumscripție Constanța

01 May 2024 1170

Lista candidaților din partea PUSL pentru Consiliul Local Constanța și Consiliul Județean Constanța

29 Apr 2024 2386

Lista consilierilor PNL pentru Consiliul Local Constanța și Consiliul Județean Constanța

29 Apr 2024 3234

Dosarul Retrocedărilor! Judecătorii explică de ce Giurgiucanu a pierdut procesul cu Municipiul Constanța pentru terenul din zona Cazino, Mamaia (MOTIVARE)

28 Apr 2024 661