Politic

Deputatul George Vișan, interpelare pe tema măsurilor pentru repatrierea marinarilor români blocați în toată lumea


 
  • Situația navigatorilor români, obiectul unei interpelări adresate de deputatul PSD, George Vișan
  • Acesta solicită oficialilor Guvernului Orban să comunice măsurile pentru aducerea în țară a  marinarilor, rămași blocați în toată lumea
 
Deputatul PSD de Constanța, George Vișan, îi interpelează pe ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu și ministrul Transporturilor, Lucian Bode, cu privire la situația navigatorilor români.
“În situația fără precedent a declarării pandemiei de Covid-19, majoritatea operatorilor de nave au suspendat, la începutul anului, schimburile de echipaje, din cauze obiective (granițe închise, zboruri suspendate etc.). Din cauza întârzierii acestor schimburi, la echipajele de la navă se instalează din ce în ce mai pregnant oboseala și stresul fiind forțați să muncească 12 chiar și 18 ore, foarte multe nopți nedormite, să nu mai vorbim despre starea mentală precară, fiind practic închiși pe vapor iar pentru personalul navigant rămas la uscat se agravează problemele de natură social-financiară.
În ultima vreme, lucrurile încep să se miște, în sensul deblocării situației, însă nu se întrevede o rezolvare rapidă și completă a acesteia, deși celelalte state europene au lucrat și au ajuns la un acord comun pentru a sprijini personalul navigant și a-l considera ca personal cheie pentru motorul economiei europene. În ultima perioadă sunt dezbătute în spațiul public o serie de opinii cu privire la responsabilitățile în cazul unui schimb de echipaj , dar din punct de vedere legal,  ILO, prin MLC stabilește, sau mai bine zis stabilea, clar cine e responsabil sau cine poate lua atitudine în cazul repatrierii unui navigator. De ce stabilea și nu mai stabilește? Pentru că această criză a demonstrat cât de fragile sunt Convențiile. IMO poate face prea puțin pentru navigatori iar influența ei asupra statelor membre, în situații de criză, este minimă. Altfel spus, dacă armatorul nu vrea, statul de pavilion poate impune. Dacă pavilionul nu impune, o poate face statul portului ( Port State ). Dacă nici statul portului nu face nimic, atunci rămâne ca statul al cărui cetățean este navigatorul să purceadă la repatriere. Costurile ajung până la urmă la armator prin acțiuni contra statului pavilionului și, subsecvent, armatorului, deci România  poate să își aducă navigatorii acasă  „gratis ”  fără nici o implicare financiară din partea statului român. În general nu e nevoie, dar când unii din navigatori ajung în greva foamei, consider că este cazul să se  intervină și la un nivel mai înalt sau dacă nu vrea nimeni să facă nimic, ar fi de mare ajutor măcar să nu se pună piedici, prin menținerea suspendării zborurilor din Aeroportul Otopeni.
La nivel global, majoritatea navigatorilor au înțeles imposibilitatea de a se efectuă schimburile datorită suspendării zborurilor în foarte multe țări europene și alte țări importante din lume care, în mare parte, și-au închis chiar și granițele, iar puținii navigatori care s-au putut bucura de repatriere sau de plecare către un loc de muncă în acest interval de timp, au trebuit să îndure foarte multe greutăți și perioadă de izolare obligatorie. La nivel internațional, se poartă discuții masive de către ITF, ETF, ISF, IMO, ILO, UE cu operatori aerieni și țări care să permită navigatorilor zborul și staționarea în anumite locații de unde să poată merge la nave pe măsură ce acestea ajung în acele porturi. Pentru o perioadă de timp care încă nu poate fi clar definită, activitatea schimburilor de echipaje va fi foarte anevoioasă cu eforturi și sacrificii mari din toate părțile”, susține deputatul în interpelarea sa.
Vișan le solicită celor doi oficiali ai Guvernului Orban să comunice ce măsuri imediate au în vedere ministerele pe care le conduc pentru  deblocarea situaţiei  în care se află la momentul actual navigatorii români, rămași blocați în toată lumea din cauza suspendării totale a zborurilor către sau dinspre principalele hub-uri aeriene  europene și asiatice.
 
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

40 de navigatori români, pe nave în diverse șantiere din China Primii trei au fost repatriați

01 Feb 2020 1197

Cei trei navigatori români răpiți de pirați în Togo au ajuns acasă (galerie foto)

11 Apr 2019 1221

Sindicatul Liber al Navigatorilor, precizări despre cei trei marinari răpiți de pirați. Cum s-a întâmplat totul (galerie foto)

04 Mar 2019 1645

Constanţa. Comunicatul Sindicatului Liber al Navigatorilor cu privire la soarta a 22 de marinari români de pe o navă reţinută în Franţa

07 Jul 2018 3417

Peste 12.000 de navigatori români vor sărbători Crăciunul pe mare

23 Dec 2017 779

”Toamna tricolorului transatlantic” Navigatori cu vele români care s-au lansat în temerare traversade

01 Dec 2017 2881

Doi navigatori români blocați la bordul unei nave în portul din Tobrouk, Libia au fost repatriați

16 Oct 2017 855

Marinari români abandonați de sărbători

25 Dec 2016 6589

S-au epuizat alimentele şi apa Navigatori români, abandonaţi pe o navă într-un port din Malaezia

12 Dec 2016 3986

Raport de Ziua Internaţională a Marinei Comerciale Îngrijorător! Tot mai multe probleme semnalate de navigatori pe navele pe care lucrează!

30 Sep 2016 1338

Eşti navigator? Iată ce trebuie să faci pentru a-ţi spori şansele la pensie!

13 Aug 2016 16785

Certificatele CERONAV recunoscute de Comisia Centrală pentru Navigația pe Rin

04 Dec 2014 1341

Navigatori români, blocaţi în rada interioară a portului El−Adabya Egip

16 Apr 2013 1718