O suta zece ani de la inaugurarea Podului peste Dunare de la Cernavoda

Sarbatorirea celui mai important simbol al ingineriei romanesti din perioada de inceput

# Podul a fost inaugurat la 19 septembrie 1895 * Anghel Saligny este considerat unul dintre pionierii tehnicii mondiale in proiectarea si constructia podurilor si silozurilor cu structura metalica, respectiv de beton armat si unul dintre intemeietorii ingineriei romanesti * Podul de la Cernavoda, dublat astazi de un sistem de poduri combinate, ramane cel mai important simbol al ingineriei romanesti din perioada de inceput

Celebrul Pod de la Cernavoda, proiectat si construit de inginerul Anghel Saligny, a fost inaugurat la 19 septembrie 1895. La acea data, era cel mai lung pod din Europa. Podul de la Cernavoda, dublat astazi de un sistem de poduri combinate, ramane cel mai important simbol al ingineriei romanesti din perioada de inceput. Proiectul elaborat de Saligny aducea doua mari inovatii in constructia de poduri: sistemul nou de grinzi cu console pentru suprastructura podului si folosirea otelului moale in locul fierului pudlat, ca material de constructie pentru tabliere de poduri. Anghel Saligny, academician, inginer constructor, ministru si pedagog roman, este considerat unul dintre pionierii tehnicii mondiale in proiectarea si constructia podurilor si silozurilor cu structura metalica, respectiv de beton armat si unul dintre intemeietorii ingineriei romanesti. Fiind, initial, atras de astronomie, a frecventat cursurile Universitatii din Berlin, avandu-l ca profesor si pe celebrul fizician Hermann von Helmholtz (1821 - 1894). In perioada 1870 - 1874, a urmat studiile ingineresti, la Scoala Tehnica Superioara din Charlottenburg. A lucrat, sub conducerea profesorului G. Mehrtens, la constructia caii ferate Cottbus-Frankfurt pe Oder si, sub conducerea lui Gh. Duca (in perioada 1877 - 1879), la constructia caii ferate Ploiesti-Predeal. A proiectat liniile ferate Adjud - Targu-Ocna, realizand primele poduri combinate - sosea si cale ferata - din tara noastra. Sprijinindu-se pe inventii proprii, a construit, pentru prima oara in lume, silozuri din beton armat, la Braila si Galati. Intre 1884-1889 a lucrat la constructia docurilor si antrepozitelor de la Galati si Braila, dand solutii total originale, precum constructia fundatiilor pe straturi de fascine si piloti pentru cheiuri, a bazinelor de legatura cu Dunarea pentru silozuri si folosirea, pentru prima oara in lume, a betonului armat in constructia silozurilor. Pe baza unor inventii proprii, Anghel Saligny a construit, in premiera mondiala, silozurile din beton armat, de la Braila (1888) si Galati (1889), la numai doua decenii dupa ce francezul Joseph Monier obtinuse, in 1867, primul brevet pentru elemente de constructii (grinzi, placi, stalpi) din beton armat, acest material fiind putin studiat in acele timpuri. Intre anii 1889 si 1909 a condus lucrarile de amenajare ale Portului Constanta, introducand, pentru prima oara in Romania, pilotii si radierele din beton armat in constructiile portuare. De asemenea, Anghel Saligny a proiectat linia de cale ferata Targu Jiu - Filiasi, tunelul de cale ferata din Valea Mostistei, portul Ramadan (Giurgiu). Saligny a fost membru fondator al Societatii Politehnice din Bucuresti si presedinte al acesteia in perioadele 1895 - 1897 si 1910 - 1911, profesor la Scoala nationala de poduri si sosele si Ministru al Lucrarilor Publice. A fost membru corespondent (din anul 1892), membru titular (din anul 1897) si presedintele Academiei Romane (1907 - 1910).

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

ZIUA LIVE Dr. Cătălin Grasa, candidat pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Constanța, despre turism și planurile sale pentru județul Constanța (VIDEO)

02 May 2024 675

ZIUA LIVE Cum putem extinde turismul de weekend în județul Constanța pe tot parcursul anului?

01 May 2024 567

Președintele Consiliului Județean Constanța are un nou consilier onorific (DOCUMENT)

30 Apr 2024 726

LIVE TEXT+VIDEO Mihai Lupu își depune candidatura la Consiliul Județean Constanța din partea PUSL-„Suntem o alternativă pe piața politică”

29 Apr 2024 986

LIVE TEXT+VIDEO Medicul Cătălin Grasa își depune candidatura pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Constanța- „Vom demonstra că putem aduce calitate în ceea ce ne-am propus să facem"

29 Apr 2024 1307

LIVE TEXT+VIDEO Florin Mitroi își depune candidatura la Consiliul Județean Constanța-„Azi este un început de normalitate” (Galerie FOTO)

29 Apr 2024 1582

Fostul rector de la UOC, Tiberius Dănuț Epure deschide lista consilierilor județeni la partidul Dianei Șoșoacă

28 Apr 2024 980

ZIUA LIVE Candidatul PSD pentru Consiliul Județean Constanța, Cătălin Grasa, vorbește despre proiectele cu care intră în competiția electorală

25 Apr 2024 771

Dosarul Mineriada Gelu Voican Voiculescu, fost viceprim-ministru, a ajuns la Parchetul General! Ion Iliescu va fi audiat acasă

25 Apr 2024 616

ZIUA LIVE Cu ce proiecte intră în competiția electorală, Cătălin Grasa, candidatul PSD pentru Consiliul Județean Constanța!

24 Apr 2024 819

ZIUA LIVE George Tufă, președintele PNL Cumpăna - „Comuna Cumpăna are o problemă mare de mobilitate” (GALERIE FOTO+VIDEO)

24 Apr 2024 691

Oportunități de investiții norvegiene la Constanța

23 Apr 2024 588

Decizia lui Horia Constantinescu de a demisiona din funcţia de preşedinte al ANPC, în Monitorul Oficial

22 Apr 2024 1016

Florin Mitroi, candidatul PNL pentru președinția CCJ vrea să reabiliteze Palatul Copiilor aflat într-o paragină de nedescris (VIDEO)

19 Apr 2024 619

ZIUA LIVE. Claudiu Palaz (ADU) „Fără viziune nu ai ce căuta la CJC ! Altfel, te duci doar pentru secretară, telefon și mașină!" (VIDEO)

16 Apr 2024 745