Ziua Dobrogei

#citeşteDobrogea „Portul Mangalia fusese construit de armeni“. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

Continuăm să vă prezentăm fragmente interesante din „Excursiune agricolă în Dobrogea” rezultat al unei călătorii efectuate în 1850 de Ion Ionescu de la Brad (n. 24 iunie/6 iulie 1818, Roman, Moldova - d. 16/28 decembrie 1891,[1] Brad, Negri, Bacău, România), un revoluţionar paşoptist român, membru de onoare al Academiei Române.
 

 
Scrisă în limba franceză, broşura a fost tradusă de F. Mihăilescu şi face parte din cuprinsul revistei „Analele Dobrogei” anul 3 nr. 1.
 
„Oraşul Mangalia, capitala cazalei cu acelaşi nume, se găseşte pe ţărmul Mării Negre; el nu are decât 80 de case locuite de 75 Turci şi cinci raiale; în portul său nu se fac decât afaceri fără importanţă. Cu toate cele 40.000 chile ce produce acum cazaua Mangaliei, nu se încarcă aci decât 7-8 corăbii pe an. Lucrul acesta îl fac cei 393 turci şi cinci bulgari ce locuiesc în 35 de sate ale cazalei.(...)
 
Mangalia, oraş distrus acum 20 de ani, e foarte veche. Ea are un port construit de oameni, cari simţiau adânc tot interesul ce are o ţară de a înlesni, prin toate mijloacele posibile, relaţiunile comerciale. Hagi Mehmet Aga, bătrân octogenar, ne-a spus că bunicul lui a văzut digul ce adăpostia altă dată corăbiile care se găsiau în portul Mangaliei. Digul avea o grosime aşa de mare, încât puteau să meargă pe el două căruţe alături. Acest bătrân mai ştia de la înaintaşii lui că, pe creştetul zidului se găseau statui de marmoră în genul celor ce împodobesc astăzi Civita Vechia; deci el trebuia să fi fost foarte vechi.
 
Acum se află de două picioare sub nivelul apei şi, când marea e liniştită, i se zăresc unele părţi. El adăpostea altădată portul Mangalia; azi, urmele lui, începând din dreptul oraşului Kisle Buroa, înaintează în mare până la o distanţă de 80 metri. Aici se întrerupe, lăsând intrarea în port cu acces spre lacul Mangalia, care comunică cu marea şi înaintează în uscat până la o distanţă de o oră de mers.
 
Câţiva turci au văzut o piatră scoasă din mare şi care avea pe o parte o inscripţie: ei mi-au comunicat că o luase un învăţat armean, spunându-le că din ce citise pe ea, portul Mangalia fusese construit de armeni şi că inscripţia era în limba armeană. Turcii, totuşi, şi-au permis să se îndoiască de această afirmaţie şi au continuat să nu dea nici o atenţie acestor lucrăuri. Oare dl de Lamartine, zicând în călătoria sa în orient, că nu e nimic eroic, nici războinic în această rasă de oameni, să se fi înşelat? Piatra din Mangalia ne-ar putea convinge dacă această afirmare e falsă sau nu”.
 
Sursa foto: Imaginea face parte din cartea „Tomi - Constanța“, a col. Marin Ionescu Dobrogianu, disponibilă în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

#DobrogeaDigitală „Constanţa pitorească“ (1908) Acum un secol, oraşul Ovidiu era satul Canara - „loc de unde se scoate piatra“

12 Oct 2019 1112

#citeşteDobrogea Valentin Ciorbea - istoricul născut ardelean, devenit dobrogean prin vocaţie

12 Oct 2019 748

#DobrogeaDigitală „Constanţa pitorească“ (1908) Descoperirea Monumentului de la Adamclisi a ajutat la interpretarea Columnei lui Traian

11 Oct 2019 590

#DobrogeaDigitală „Constanța pitorească“ (1908) Descrierea orașului de la poalele Monumentului de la Adamclisi, în starea de acum un secol

10 Oct 2019 467

#citeșteDobrogea Primari ai Medgidiei după Primul Război Mondial (I)

09 Oct 2019 701

#DobrogeaDigitală „Constanța pitorească“ (1908) Dilema tumulului de la Adamclisi. Mormântul bravilor soldați, căzuți în războiul dacic, sau al unui ofițer superior roman?

09 Oct 2019 530

#DobrogeaDigitală „Constanţa pitorească“ (1908) Columna de la Roma şi Monumentul de la Adamclisi, „isvorâte din aceeaşi concepţie“

08 Oct 2019 512

#DobrogeaDigitală „Constanța pitorească“ (1908) Curiozități de-acum un secol despre Monumentul de la Adamclisi

07 Oct 2019 946

#DobrogeaDigitală „Constanța pitorească“ (1908) Pe drumul lui Adam-clisi, prin Medgidia unui alt secol

04 Oct 2019 586

#citeșteDobrogea 159 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată Cernavodă-Constanța, pe care le-o datorăm englezilor

04 Oct 2019 629

#DobrogeaDigitală „Constanța pitorească” (1908) O legendă a Tekir-Ghiolului, povestită acum 100 de ani (galerie foto)

03 Oct 2019 553

#DobrogeaDigitală „Constanța pitorească“ (1908) „La Tekir-Ghiol vine lumea pentru toate boalele“ (galerie foto)

02 Oct 2019 1167

#DobrogeaDigitală „Constanța pitorească“ (1908) Cursele de pe hipodromul de la Anadolchioi, așa cum se petreceau în Constanța de-acum un secol

01 Oct 2019 976

#DobrogeaDigitală „Constanţa pitorească“ (1908) „La Vii e loc de odihnă şi destindere sufletească“

30 Sep 2019 709

#DobrogeaDigitală „Constanţa pitorească“ (1908) Legenda „Mamaei“, povestită de un turc care „rupea româneşte“

28 Sep 2019 1052