Bucureşti, 19 ianuarie
2011 ■ În legătură cu indicaţiile date ieri de Preşedintele României
partidelor politice şi legislativului cu privire la finanţarea campaniilor
electorale, Institutul pentru Politici Publice (IPP) consideră că nu este
atributul şefului statului să intervină în activitatea de legiferare, indiferent
de domeniul vizat.
Măsurile pentru eliminarea
mitei electorale nu au nicio legătură cu subvenţionarea campaniilor
candidaţilor din bani publici şi nici cu finanţarea partidelor în general.
Preşedintele ar trebui să tragă un semnal de alarmă către instituţiile abilitate
să aplice legea atunci când se constată cazuri de mită electorală, în loc să
ofere soluţii legislative. Oricare ar fi plafonul maxim de cheltuieli stabilit
prin lege, cel care se foloseşte de asemenea mijloace în campanie, o va face în
continuare, indiferent de unde provin banii.
În pofida cazurilor sesizate de
presă şi ONGuri, în prezent nu există nicio persoană despre care ştim că a fost
sancţionată pentru dare sau luare de mită în timpul campaniilor electorale.
Existenţa în spaţiul instituţional a Autorităţii Electorale Permanente nu a adus
nicio contribuţie în ce priveşte controlul finanţării partidelor.
Cu referire la ideea
subvenţionării campaniei candidaţilor din fonduri publice, IPP consideră
că:
- Propunerea de plafonare a cheltuielilor candidaţilor în timpul
campaniilor electorale este o regulă care există deja în legea actuală, această
prevedere fiind, de altfel, în opinia noastră, de natură a limita dreptul la
liberă exprimare al candidaţilor/partidelor în campaniile electorale.
- Înainte de a discuta oportunitatea unor astfel de măsuri,
Preşedintele trebuie să ştie că, în ţările în care există reglementări similare
(puţine la număr, de altfel), ele vin concomitent cu interzicerea alimentării
campaniei din fonduri private. Nespecificând acest lucru, înţelegem că
Preşedintele sugerează că, pe lângă banii din donaţii şi sponsorizări, un
candidat urmează să mai beneficieze şi de bani de la Stat.
- Finanţarea din surse publice a campaniilor candidaţilor nu face
decât să mărească distanţa dintre partide - alegători. Când partidele şi
candidaţii nu mai sunt dependenţi de susţinătorii lor, vor avea tendinţa de a nu
se mai consulta cu ei, ci vor căuta să îşi maximizeze avantajele pentru a primi
cât mai mulţi bani de la Stat.
- Finanţarea din fonduri publice tinde să prezerve status-quo
actualelor partide mari.
- Prin
finanţarea campaniilor electorale din fonduri publice, alegătorii sunt puşi în
situaţia de a susţine financiar, indirect - prin taxe şi impozite - inclusiv
partide/candidaţi cu care sunt în totală opoziţie de
principii şi valori.
Faţă de cele expuse mai sus,
Institutul pentru Politici Publice îşi permite să sugereze Preşedintelui să lase
subiectul finanţării partidelor în seama specialiştilor şi să se concentreze mai
mult la îndeplinirea responsabilităților sale conferite de Art. 80 din
Constituţie, anume la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a
autorităţilor publice.
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: