Cum se explică desfiinţarea Vămilor şi a Gărzii Financiare

Restructurarea ANAF a fost anunţată prin memorandumul cu tema „Programul multianual de modernizare a administraţiei fiscale” aprobat de Guvern în 18 aprilie 2012

Reorganizarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală prin desfiinţarea Autorităţii Naţionale a Vămilor şi a Gărzii Financiare prinde din ce în ce mai mult contur. Conform unei expuneri de motive, „argumentele care impun reorganizarea ANAF sunt puncte slabe ale agenţiei, pe linia cărora urmează a se acţiona în scopul eliminării disfuncţionalităţilor, întăririi aparatului fiscal şi utilizării resurselor de care dispune la capacitate maximă şi în condiţii de
eficienţă”.

Conform unei note de fundament, „reţeaua de birouri regionale şi locale trebuie să fie de o dimensiune corespunzătoare numărului şi caracteristicilor populaţiei de contribuabili şi gestionabilă din punctul de vedere al posibilităţilor de planificare şi monitorizare a activităţii, totul în scopul de a putea satisface considerentele legate de masa critică şi eficienţă, permiţând în acelaşi timp niveluri de acces rezonabile pentru contribuabili”.
„În România, împărţirea teritorială administrativă cuprinde 42 de judeţe (inclusiv municipiul Bucureşti), la nivelul fiecăruia fiind organizată câte o direcţie generală a finanţelor publice teritorială.

Acestea sunt conduse de câte un director executiv, care reprezintă Ministerul Finanţelor Publice, respectiv ANAF, şi are responsabilităţi care includ toate activităţile MFP/ANAF într-un judeţ. În subordinea acesteia se află 215 administraţii ale finanţelor publice municipale, orăşeneşti şi comunale. ANV are o organizare de tip sediu central, nivel regional, nivel judeţean şi birouri vamale.
Distribuţia ineficientă a personalului între diferitele activităţi ale administraţiei fiscale, precum şi între diferite unităţi de la nivel teritorial, nerespectându-se, de la un judeţ la altul, aceeaşi proporţie între numărul de personal alocat şi numărul de contribuabili administraţi sau veniturile realizate”, potrivit notei de fundament.

Prea puţini oameni

„Trebuie subliniat faptul ca eficienţa aparatului fiscal este grevată şi de faptul că numărul de personal alocat diferitelor structuri de nivel teritorial nu este proporţional cu anumiţi indicatori, precum numărul de contribuabili administraţi sau veniturile realizate. Din această cauză, municipiul Bucureşti şi o serie de judeţe cu un potenţial economic ridicat şi cu un mare număr de contribuabili au structuri de administrare fiscală relativ reduse, în timp ce judeţe mai mici şi cu mai puţini contribuabili au un număr de personal relativ mai însemnat.

Toate acestea implică necesitatea restructurării administraţiei fiscale, care a şi fost asumata prin angajamente cu organisme financiare internaţionale, astfel încât creşterea eficienţei colectării şi eficacităţii în combaterea fenomenelor de fraudă şi evaziune fiscală sa fie scopul prioritar pentru perioada imediat următoare. Astfel, crearea nivelului regional şi reducerea în continuare a numărului de unităţi operative din teritoriu a fost agreată cu Fondul Monetar Internaţional prin Scrisoarea suplimentară de intenţie din 8 iunie 2012”, se mai arată într-un document al hotărârii Guvernului privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei de Naţionale de Administrare Fiscală. Amintim că restructurarea ANAF a fost anunţată prin Memorandumul cu tema „Programul multianual de modernizare a administraţiei fiscale”, aprobat de Guvern în 18 aprilie 2012, şi constituie o precondiţie pentru implementarea „Proiectului de modernizare a administraţiei fiscale”, proiect pentru care s-a semnat un acord de împrumut cu Banca Mondială în valoare de 70 de milioane de euro în data de 8 mai.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Comisia europeană ordonă recuperarea de la Blue Air a unui ajutor de stat incompatibil de 33,84 milioane euro

16 Feb 2024 582

Ședință CJC Consilul aprobă Planurile de restructurare revizuite pentru serviciile sociale cu cazare destinate persoanelor adulte cu dizabilități din județul Constanța

29 Jan 2024 679

SURSE Directorul general al TAROM, Bogdan Popescu, a demisionat din funcție

29 Dec 2023 753

Acționarii THR Marea Neagră SA, convocați în Adunare Generală. Iată ordinea de zi

29 Jun 2023 1141

Termocentrala CET Palas din Constanța, transferată cu succes în patrimoniul public al UAT Constanța

23 Jun 2023 1384

Metoda PCR! Aparatul Consiliul Județean Constanța, supradimensionat și în acest mandat

14 Jun 2022 3905

Electrocentrale Constanţa, în insolvență. Decizie importantă la tribunal (DOCUMENTE)

11 Mar 2022 2394

De săptămâna viitoare, autoritățile locale vor putea depune cereri de finanțare, prin Programul „Anghel Saligny”

02 Mar 2022 1243

Sindicatul Liber Navalistul, răspuns la notificarea privind intenția de restructurare a forței de muncă din cadrul Șantierului Naval Damen Mangalia

03 Aug 2021 1804

Tribunalul Constanța îi permite lui Petre Neacșa, director în Ministerul Transporturilor, să părăsească arestul la domiciliu. Condiții

27 Jul 2021 1772

Constanța Sammarina Imobiliare a solicitat convocarea Adunării Generale Ordinare a acționarilor Socep

03 Sep 2020 2238

Ludovic Orban a decis Restructurarea aparatului guvernamental în urma unui amplu audit

10 Dec 2019 1266

Șantierul Naval Mangalia SA a semnat un contract cu DAS Evaluări Group (document)

30 Oct 2019 2105

Studenți, doctoranzi și cadre didactice de la UAUIM, implicaşi în restaurarea Cazinoului din Constanţa (galerie foto)

26 Sep 2019 1373

Plan de restructurare fiscală la Confort Urban. Directorii societăţii au explicat cum s-a ajuns aici

24 Sep 2019 3117