11 Jul, 2013 12:13
2622
Interviu, în cotidianul BURSA, cu deputatul PDL Elena Udrea, iniţiatorul proiectului legislativ
Modul în care sunt amplasate şi autorizate mijloacele publicitare a fost reglementat prin aprobarea recentă a unei legi în domeniu.
Legea face ordine în publicitatea stradală, este adevărat, cu preţul afectării unor interese de zeci, sute de milioane de euro ale firmelor care fac out door, susţine Elena Udrea, care a iniţiat proiectul în vremea când era ministru al dezvoltării regionale.
Printre altele, noile reglementări restricţionează spaţiile dedicate publicităţii outdoor, interzicând amplasarea mijloacelor publicitare în zone precum cele protejate de interes naţional şi internaţional; locurile de joacă sau locurile de odihnă situate lângă blocuri; sediile adminis¬traţiei publice locale şi centrale şi ale instituţiilor publice; zona carosabilă a străzilor şi a drumurilor; interiorul intersecţiilor şi al sensurilor giratorii în spaţiul destinat circulaţiei autovehiculelor şi semnalizării rutiere, în zonele în care desfăşurarea în condiţii normale a traficului ar putea fi perturbată; zona de protecţie a autostrăzilor etc.
Deputatul PDL Elena Udrea ne-a vorbit, în cadrul unui interviu, despre noua lege din domeniul publicităţii şi despre piedicile întâlnite în promovarea ei.
Reporter: Legea privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate a fost aprobată în forma în care aţi promovat-o sau au fost eliminate anumite prevederi?
Elena Udrea: Legea a fost adoptată exact în forma în care a fost promovată de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, în mandatul meu de ministru, cu o singură modificare: în proiectul iniţial, data intrării în vigoare a legii era prevăzută pentru 1 ianuarie 2012. Având în vedere faptul că Decizia Curţii Constituţionale a României privind constituţionalitatea Legii a fost dată în 19 ianuarie 2012, Curtea a considerat în mod corect că trebuie modificată această dată de intrare în vigoare că fiind caducă.
Deşi cei de la USL au atacat-o la Curtea Constituţională, încercând blocarea acestei Legi care face ordine în publicitatea stradală, este adevărat, cu preţul afectării unor interese de zeci, sute de milioane de euro ale firmelor care fac out door, acum nu au mai avut de ales şi a trebuit să o treacă prin Parlamentconform Deciziei CCR, care a constatat că iniţiativa mea a respectat Constituţia.
Cei aflaţi astăzi la putere au fost obligaţi să recunoască faptul că activitatea mea de ministru a fost legală şi eficientă la fel ca şi în alte cazuri în care mă contestau în vremea guvernării PDL: absorbţia fondurilor europene, brandul turis¬tic, proiectele ANL, demolarea zidului Parlamentului sau Cadastrul General al României etc.
Reporter: Ce a stat la baza acestei iniţiative?
Elena Udrea: Au existat trei elemente distincte: dreptul nostru, al cetăţenilor la peisaje urbane curate, civilizate, nevoia de ordine într-un domeniu din care se scot foarte mulţi bani şi în care, din acest motiv, fiecare face ce vrea, siguranţa cetăţenilor şi posibilitatea ca administraţiile locale să încaseze taxe mai consistente.
Ideea privind siguranţa cetăţea¬nului a venit după ce au existat mai multe cazuri în care panouri publicitare sau bannere de mari dimensiuni, amplasate ilegal pe domeniul public, au căzut peste cetăţeni care au fost răniţi. La fiecare furtună mai puternică, vedeţi prin Bucureşti panouri căzute, care reprezintă un adevărat pericol pentru trecători - chiar de curând o femeie a murit într-un asemenea caz.
Elementul estetic a fost şi el extrem de important. Nicăieri într-o ţară civilizată nu veţi vedea atâtea panouri, afişe, bannere sau mash-uri precum vedeţi în Bucureşti, Constanţa sau în Cluj-Napoca, pentru a da doar câteva exemple. Practic, nu se mai putea vedea arhitectura unui oraş de cabluri şi plastice întinse peste tot. Am spus chiar, la un moment dat, că Bucureştiul arată în centrul său ca un bazar periferic în care unii şi-au întins lenjeria la uscat în văzul lumii. După aplicarea legii, oraşele vor fi mai europene, mai curate şi mai aerisite.
În ceea ce priveşte resursele bugetare ale administraţiilor locale, fac precizarea că Legea le oferă mai multe pârghii primarilor şi Consiliilor Locale care pot pune taxe mai mari. Trebuie adoptate regulamente la nivel local privind publicitatea şi, astfel, pot fi împiedicate numeroasele cazuri în care bannere, mash-uri, afişe sau panouri sunt amplasate ilegal. Fac precizarea că, la momentul realizării proiectului legis¬lativ, exista un studiu potrivit căruia peste 50% din publicitatea stradală din oraşele româneşti era ilegală.
Reporter: În aceste condiţii, ce ar trebui să se întâmple în piaţa publicităţii, în urma aplicării acestei legi?
Ti-a placut articolul?
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: