Romanialibera.ro „Constanța, paravan pentru tot felul de activități ilegale“

 
Contrabandiștii de ființe umane profită de disperarea refugiaților din Orient, vânzându-le servicii de „călătorie” din care se îmbogățesc și prin care își alimentează cu bani gheață afacerea criminală, scrie romanialibera.ro. Dar cei care fug către Europa, deși plătesc mii de euro sau dolari pe un drum către Vest, nu sunt în nici un caz tratați ca pasageri la clasa întâi. Dimpotrivă, sunt aruncați în cala câte unui cargo sau înghesuiți în bărci de cauciuc, sunt de multe ori abandonați fără ca traficanților să le mai pese de soarta lor. Cine sunt acești răufăcători, foarte bine organizați, din spatele transporturilor navale ilegale cu migranți?

Investigație realizată de către Delphine Reuter, Cătălin Prisacariu, Giampaolo Musumeci, Hamoud Almahmoud, Nadia Al Shiyyab, Frédéric Loore, Jean-Yves Tistaert, Nikolia Apostolou și Safak Timur, cu sprijinul Journalismfund.eu

Marfa de pe Blue Sky M: aproape o mie de oameni. Noaptea dinspre 30 spre 31 decembrie 2014. Un elicopter al Pazei de Coastă italiene zboară deasupra unui cargo care se îndreaptă spre țărmul italian. Cargoul cu numele Blue Sky M nu răspunde apelurilor de identificare. Pare că vasul e abandonat, fără căpitan și fără echipaj. Iar vântul suflă cu putere și marea e agitată. Să fie un vas kamikaze, cu explozibil la bord? În orice scenariu însă, Blue Sky M trebuie controlat, așa că agenții Pazei de Coastă italiene iau decizia să coboare pe puntea cargoului. Iar la bord nu găsesc explozibili. Ci oameni. Sute și sute de oameni. Îngrămădiți în burta navei de mărfuri generale. Înțeleg pe loc că au de-a face cu încă un vas care transportă ilegal migranți în Europa. Paza de Coastă preia controlul vaporului, care e direcționat spre Gallipoli. După acostare, căpitanul Rani Sarkas, aflat la bord, dar care abandonase comenzile, e arestat.

Zeci de copii și mii de dolari de pasager

„Nu vom uita niciodată acea noapte”, ne-a povestit un reprezentant al unei agenții umani­ta­re care se afla la țărm când cargoul a ajuns la Gallipoli. “Erau 60 de copii la bord și o femeie chiar a născut în timpul călătoriei”. Prețul plătit de migranți pentru scurta excursie pe mare este foarte mare: fiecare pasager pare să fi dat între 4.500 și 6.000 $. Traficanții au încărcat 768 de migranți pe Blue Sky M, de la care au încasat între 3,5 și 4,6 milioane $. O sursă din interiorul Pazei de Coastă italiene ne-a explicat că o navă cargo precum aceasta este mijlocul de transport perfect pentru traficanți, care își cresc la maximum profitul și își reduc la minimum riscurile. Ba chiar există avantaje și pentru membrii echipajului, care pot dispărea ascunzându-se în mulțimea care coboară de pe vas. Ceea ce nu s-a întâmplat în cazul echipajului Blue Sky M, dar s-a întâmplat cu alte transporturi ilegale.

Conexiunea românească

Cei care fac bani din traficul de migranți sunt, în mare parte, sirieni care provin din Tartous și Latakia, cele mai mari porturi siriene aflate pe coasta siriană între Liban și Turcia. Această grupare de traficanți este eterogenă și aduce laolaltă armatori, agenții de import-export, marinari, căpitani de navă și tot felul de intermediari care lucrează cu toții împreună pentru profituri din ce în ce mai mari din afacerea ilegală cu trafic de migranți.

Unele dintre cargourile folosite pentru a transporta migranți din Turcia către Europa aparțin acelorași companii navale. Ceea ce arată existența unei rețele extinse de organizații și companii care lucrează împreună.

Surprinzător, însă, povestea cargoului Blue Sky M are mai multe legături cu Galați și Constanța decât cu Tartous și Latakia. Ani la rând, Blue Sky M a fost vândut, cumpărat și folosit de către oameni aparținând aceluiași grup de afaceriști din cele două orașe portuare românești. Cu toții sunt profesioniști de shipping, unii dintre ei având legături cu afaceri dubioase, inclusiv trafic de armament.

Port la Marea Neagră, Constanța e de multă vreme un paravan pentru tot felul de activități ilegale, dar și punct de intrare în Uniunea Europeană. Echipa de jurnaliști a reușit să identifice coloana vertebrală a organizației la Constanța și Galați, orașe unde diaspora siriană este foarte activă. Printre sirienii care se ocupă de afacerea traficului de ființe umane sunt și unii implicați în trafic de arme și țigări, iar alții au fost și condamnați penal.


Blue Sky M, în proprietatea martorului lui Omar Hayssam

În 2011, Saleh Emad, un sirian care locuiește la Galați, a cumpărat Blue Sky M de la Bittar Ahmad, un cetățean român de 51 de ani născut la Talkalakh, în Siria. Printre afacerile lui Bittar Ahmad s-a numărat și transportul de cherestea pentru Mustafa Tartousi, un sirian de 54 de ani care deținea companii de shipping la Constanța. În noiembrie 2014, Tartousi a fost condamnat la șapte ani de închisoare pentru că și-a ajutat un fost partener de afaceri, pe Omar Hayssam, să fugă din România în timp ce era cercetat penal pentru răpirea a trei jurnaliști români în Bagdad în 2005. Hayssam a fost scos din țară în 2006 la bordul unui vas aparținându-i lui Mustafa Tartousi, Iman T, și transportat în Egipt. În 2008, Omar Hayssam a fost condamnat, în lipsă, la 20 de ani de închisoare pentru terorism. Fuga sa, în 2006, a dus la demisiile procurorului general al României și șefilor de servicii secrete. Bittar Ahmad a fost audiat ca martor în cazul Hayssam, de procurori, în 2006, și de către judecători, în 2014, în timpul procesului lui Mustafa Tartousi. Totuși, Bittar Ahmad nu a fost niciodată pus sub acuzare, deoarece anchetatorii nu au găsit dovezi că acesta ar fi avut legătură cu fuga lui Omar Hayssam din România.

După ce a cumpărat Blue Sky M, Saleh Emad a încheiat un contract cu Mikhael Deaibes (prin firma acestuia, Mike Shipping SRL), un libanez care locuiește la Constanța, pentru ca acesta din urmă să se ocupe de actele de agenturare ale navei, dar și ale altor două, Blue Sky S și Blue Sky E. Saleh Emad a contractat și firma Info Market SRL din Constanța, al cărei rol era să asigure certificatele de siguranță navală pentru Blue Sky M. La vedere, însă, proprietarul Blue Sky M este aproape imposibil de aflat oficial: deși Saleh Emad a admis, într-o discuție telefonică purtată cu echipa noastră de jurnaliști, că a cumpărat Blue Sky M de la Bittar Ahmad, cargo pe care l-a deținut până în 2014, nava nu este înregistrată pe firma deținută de el în România, Syrom Shipping SRL Galați.

Vânzarea navei în 2014, ne-a dezvăluit Mikhael Deaibes, s-a făcut printr-o companie offshore din Panama, Blue Sky Shipping Int SA. De altfel, în cazul multor nave, aceasta este procedura curentă: înființarea unei companii offshore care, în acte, să fie proprietarul vasului. Motivul principal al manevrei nu este neapărat ascunderea adevăratului proprietar, deși și acesta este valabil, cât protejarea proprietarului de plata unor eventuale daune în cazul unor accidente.

Articolul integral poate fi citit pe romanialibera.ro.


Sursa: romanialibera.ro
Sursa foto: romanialibera.ro

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Percheziţii în mai multe judeţe din vestul ţării pentru trafic de migranţi

22 Jan 2024 614

Craiova Arestări și rețineri într-un caz de trafic de migranți!

03 Dec 2023 886

Percheziții la persoane bănuite de trafic de migranți! Cum acționau suspecții

23 Nov 2023 732

Reţea de trafic de migranţi de origine vietnameză, destructurată cu suportul EUROPOL (GALERIE FOTO)

23 Nov 2023 837

Județul Timiș Persoană arestată preventiv pentru trafic de migranți

27 Oct 2023 683

Un nou caz de trafic de migranți, în Timiș! Zeci migranți, transportați în mod ilegal

26 Oct 2023 698

Poliția de Frontieră Română Algerieni și sirieni încercau să treacă ilegal granița spre Serbia, prinși de autoritățile din județul Timiș

25 Sep 2023 670

Caz de trafic de migranți în Timiș!

21 Sep 2023 808

A transportat 12 migranți cu o autoutilitară! Iată pentru ce sumă

18 Sep 2023 770

Cetățean român, cercetat pentru trafic de migranți! Câți bani a cerut pentru a trece ilegal granița peste 30 de cetățeni străini

08 Sep 2023 871

IPJ Cluj Reținuți pentru constituirea unui grup infracțional organizat, trafic de migrați și complicitate la trafic de migranți

07 Sep 2023 774

Șase ani cu executare Bărbat condamnat pentru trafic cu migranți. A ascuns în remorcă zece străini

01 Sep 2023 712

Trei cetăţeni turci cercetaţi pentru trafic de migranţi, unul dintre ei în stare de arest preventiv

31 Aug 2023 677

Percheziții pentru destructurarea unui grup infracțional organizat, transfrontalier și trafic de migranți

28 Aug 2023 937

Bărbat din județul Timiș urmărit judiciar după ce a ascuns într-o autoutilitară patru migranți

24 Aug 2023 708