DobrogeaDigitală - Garabet Avachian – 55 de ani de la trecerea în neființă


 
  • Pe 11 iulie 1967, se stingea din viață, la nici 59 de ani, maestrul Garabet Avachian, faimos colecționar de artă și o veritabilă autoritate în domeniul pedagogiei viorii, la Conservatorul bucureștean
 
Născut la Constanța, pe 1 noiembrie 1908, Garabet Avachian a fost un reputat violonist, cadru universitar la Conservatorul bucureștean, precum și un mare pasionat de artă, colecția Avachian fiind una dintre cele mai bogate și valoroase din Muzeul Colecțiilor din capitală.
Chiar anul trecut, în august, această secţie a Muzeului Naţional de Artă al României a reorganizat expoziția permanentă a Colecţiei Garabet Avachian într-o nouă formulă, cuprinzând lucrări de artă românească restaurate și dispuse cronologic.
Colecţia însumează 1103 lucrări de artă plastică și decorativă, tablouri, sculpturi și obiecte de artă populară, artă românească, dar și inestimabile opere din școlile flamandă, italiană și franceză, stampe japoneze, exemplare rare din arta extrem orientală.
Colecția a fost donată statului în 1969, de către soția profesorului, Sabina Avachian.
Regretatul publicist Simion Tavitian, cel care a nemurit galeria celor mai valoroși co-etnici ai săi, îi face lui Garabet Avachian un portret memorabil, derulând întreg parcursul profesional al celui despre care ne amintim astăzi, în volumul său, „Armeni de seamă din România”:
 
„După absolvirea liceului, urmează Conservatorul din București, la clasa eminentei profesoare Cecilia Nițulescu-Lupu. După încheierea studiilor universitare, devine asistent la aceeași clasă, cu proverbiala sa luciditate și exigență, conștient că, din pricina conformației anatomice a mâinii sale, nu va face mare carieră de violonist concertist, mai cu seamă că resimțea o atracție deosebită către pedagogia viorii, s-a dedicat acestei nobile profesii, precum și cercetările legate de ea.



A parcurs treptele ierarhiei profesorale la Conservatorul din București, până la cea de șef al catedrei de vioară. Într-o activitate perseverentă și neobosită, a format promoții întregi de violoniști, unii remarcați în concursuri internaționale sau în viața concertistică. Un exemplu elocvent: Varujan Cozâghian, timp de decenii prim-concert maestru al Filarmonicii din București, ocupă cu succes, același pupitru, în prezent, la Bilbao (Spania), iar la orchestra simfonică din San Sebastian (Spania) George Nicolescu este de asemenea prim-concert maestru.

Recunoscut ca o veritabilă autoritate în pedagogia viorii, a fost invitat în schimburi de experiență în diferite țări, a făcut parte sau a prezidat jurii ale multor concursuri internaționale. În anul 1967 este solicitat, în calitate de profesor, la cursurile estivale de perfecționare inițiate de Sergiu Celibidache, pe lângă Filarmonica din Stockholm și Conservatorul din Sienna.

Cei care-i treceau pragul casei, elevi sau prieteni, erau impresionați de atmosfera de sanctuar de oficiere a artei, de colecțiile de mare valoare. Colecția Avachian este una dintre cele mai bogate și valoroase din Muzeul Colecțiilor din București. Aici poți întâlni numeroase obiecte de artă decorativă, sticlărie de Boemia, covoare de Buhara și Anatolia, piese de mobilier și un impresionant număr de icoane de lemn și sticlă, opere ale artizanilor populari din lânăriile de la Nicula și Hăjdate, centre ardelene cunoscute și recunoscute în toată lumea.

Ca orice colecționar care se respectă, profesorul Avachian și-a avut preferințele și afinitățile sale, adunând în colecția sa opere semnate de N. Grigorescu, Șt. Luchian, G. Petrașcu, I. Iser, Camil Ressu, Alex. Ciucurencu, Th. Pallady și Dumitru Ghiață. Alături de arta românească, în catalogul colecției figurează opere din școlile flamandă, italiană și franceză, din secolul al XVITI-lea și începutul celui al XX-lea, stampe japoneze, exemplare rare din arta orientală și extrem orientală.

Pentru crearea unui climat de intimitate, organizatorii au plasat în sălile colecției instrumente, cărți și partituri muzicale de care profesorul s-a folosit în activitatea profesională, dând impresia că maestrul este prezent și este însoțit în periplul său.

Colecția Avachian a fost donată statului pentru alcătuirea unui muzeu care să-i poarte numele. Din păcate, contrar dispozițiilor sale testamentare, donația a fost scoasă din imobilul care-i fusese acordat și mutată, așa cum s-a arătat mai sus, la Muzeul Colecțiilor de Artă din București.

Garabet Avachian s-a stins din viață la 11 iulie 1967 când nu împlinise vârsta de 59 de ani”.


#citește mai departe în „Armeni de seamă din România
#„Armeni de seamă din România”
#Autor Simion Tavitian 

Sursa foto: www.araratonline.com
 
Citește și:
Garabet Avachian, constănțeanul care a devenit un profesor emerit și ilustru colecționar de artă

 

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#DobrogeaDigitală: Legenda originii primului nume al orașului Constanța - „S-a numit «Tomi» de la verbul grecesc «temno», adică a ciopârţi“

#DobrogeaDigitală: Legenda originii primului nume al orașului Constanța - „S-a numit «Tomi» de la verbul grecesc «temno», adică a ciopârţi“

561
#citeșteDobrogea: 9 Mai în istorie – semnificații

#citeșteDobrogea: 9 Mai în istorie – semnificații

831
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Atanasie (sec. IV) - „Apologie împotriva arienilor”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Atanasie (sec. IV) - „Apologie împotriva arienilor”

1356
Istoria Dobrogei - Bibliografie:Eutropius (sec. IV) - „Scurtă istorie de la întemeierea Romei”

Istoria Dobrogei - Bibliografie:Eutropius (sec. IV) - „Scurtă istorie de la întemeierea Romei”

1449
#citeșteDobrogea: O scrisoare a profesorilor Seminarului Musulman din Medgidia, adresată ministrului Dimitrie Gusti

#citeșteDobrogea: O scrisoare a profesorilor Seminarului Musulman din Medgidia, adresată ministrului Dimitrie Gusti

1686
#DobrogeaDigitală: Considerațiuni generale asupra stării Dobrogei din 1879 - „Este foarte de temut ca o mare parte să se decidă a părăsi acestă țară“

#DobrogeaDigitală: Considerațiuni generale asupra stării Dobrogei din 1879 - „Este foarte de temut ca o mare parte să se decidă a părăsi acestă țară“

1553
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iulian (sec. IV) - „Împărații”, „Elogiul împăratului Constanțius”, „Elogiul împărătesei Eusebia”, „Scrisori”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iulian (sec. IV) - „Împărații”, „Elogiul împăratului Constanțius”, „Elogiul împărătesei Eusebia”, „Scrisori”

1508
Istoria Dobrogei - Bibliografie:SextusAuralius Victor (sec. IV) -„Despre bărbații de seamă ai orașului Roma”, „Despre împărați”, „Carte despre viața și moravurile împăraților”

Istoria Dobrogei - Bibliografie:SextusAuralius Victor (sec. IV) -„Despre bărbații de seamă ai orașului Roma”, „Despre împărați”, „Carte despre viața și moravurile împăraților”

1480
#DobrogeaDigitală: Cernavodă în anul 1879 - „Este susceptibil de a deveni o piață importantă“

#DobrogeaDigitală: Cernavodă în anul 1879 - „Este susceptibil de a deveni o piață importantă“

1213
#DobrogeaDigitală: Medgidia în anul 1879 - „Negustori şi ţărani veneau aici chiar din țări foarte depărtate de Dobrogea“

#DobrogeaDigitală: Medgidia în anul 1879 - „Negustori şi ţărani veneau aici chiar din țări foarte depărtate de Dobrogea“

1277
#citeșteDobrogea: Generalul Emanoil Boteanu, un prim comandant al Marinei Române

#citeșteDobrogea: Generalul Emanoil Boteanu, un prim comandant al Marinei Române

1160
#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

1107
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

1311
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

1384
#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

2058
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

1603
Istoria Dobrogei - Bibliografie:  Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

1730
Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

1281
#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

1361
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

1061