#DobrogeaDigitală: Prima cursă maritimă Constanța-America

 

* În primăvara anului 1914, se inaugura prima cursă maritimă Constanța-America

La începutul lunii mai a anului 1914, sosea în port primul vapor care lega Constanța de America. Era un moment semnificativ în istoria deschiderii României spre lume. În prezența oficialităților din Constanța, se inaugura primul vas care urma să facă legătura între țara noastră și noul continent.

Vaporul se numea „Corcovado”și era administrat de o mare societate maritimă germană, care avea la bord aproape 300 de angajați, vasul putând transporta 104 pasageri la clasa l, 32 la clasa a ll-a şi 1.164 la clasa a lll-a.
„Corcovado“, cel mai mare vapor din Levant, avea un tonaj de 7.976 / 8.280 BRT, fusese lansat la apă la Kiel, GermaniaWerft la 21 decembrie 1907 și intrase în funcţie la 1 aprilie 1908. La 19 octombrie 1912 a mers pentru prima dată pe linia Hamburg - New York, iar la 15 martie 1914, de la Hamburg la Philadelphia.

Articolul despre inaugurarea cursei Constanța-America apare în ziarul „Liberalul Constanţei”, I, nr. 29, din 11 mai 1914, antologat în volumul „Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei“ .
 

„În ziua de 1 Maiu, pe la orele 1 p.m., a sosit în portul nostru primul vapor «Corcovado», al marei societăţi maritime de export Hamburg-Linie.
La orele 4 p.m. a avut loc o mică gustare pe vapor la care au luat parte d-nii Schmidt consul german, Lazarovici, şeful construcţ. portului Constanţa, procuror Săulescu I, Berberianu ajutor de primar, V. Radovici jude instructor, jude Epureanu, Botez căpitanul portului Constanţa (Jean Bart), judecătorii Tribunalului, Rădulescu, Mihăileanu, avocaţii Diamandopol, Simionescu, jude Teodorescu, reprezentanţii presei şi I. Schwartz, reprezentantul socetăţei Hoffman din localitate.
Acest mare vapor condus de căpitan Looft, posedă un motor de 5400 cai putere cu un tonaj de 10000 tone şi cu o viteză de 14 mile pe oră. El are 20 ofiţeri şi un echipagiu de 171 oameni pe bord.
«Corcovado» este primul vas maritim care face legătura comercială dintre România şi America, chiar şi acum a adus diferite mărfuri de ferărie şi altele.
Pe bordul vasului se află telegrafie fără fir, imprimerie şi se scoate un ziar cu numele «Corcovado» care cuprinde ştirile cele mai noui primite prin telegrafia fără fir, ziarul se împarte la cei 1500 de pasageri de pe vas.
La orele 4 jum. căpitanul şi cu d. Jack Schwartz, reprezentantul societăţei Hoffman au condus mulţimea ce era pe bord să viziteze vasul.
 La orele 5 s'a servit o gustare, iar la şampanie s'au ridicat toasturi.
La şampanie cel dintâi a toastat d. Schmidt, Consul general al Germaniei, care salutând pe reprezentanţii autorităţilor româneşti cari iau parte la această festivitate, bea pentru prosperitatea oraşului Constanţa.
D-l Ioan Berberianu ca ajutor de primar, salută cu bucurie în numele oraşului Constanţa inaugurarea liniei maritime dintre Constanţa şi noul continent şi urează nouei întreprinderi câştig şi prosperitate. D. Lazarovici, şeful construcţiei portului închină în sănătatea căpitanului vasului şi prin o documentată cuvântare face istoricul societăţei. D. Căpitan Botez bea în sănătatea împăratului Germaniei; laudă Germania, arătând că din sânul ei s'a găsit o societate să lege Europa de America. Împăratul Germaniei este protector al marinei şi cunoscător al intereselor comerciale, urează societăţei succes şi progres.
D. căpitan Looft, comandantul vasului mulţumeşte pentru cuvintele bune ce s'au spus pentru marina germană şi suveran şi bea în sănătatea M.S. Regelui Carol şi a întregei Dinastii.
Mai toastează d. Avocat Danielopol, consul Schmidt, jude sindic Epureanu, Mihăileanu judecător, Schwartz şi alţii.”

#citeşte mai departe în „Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei“ 
#„Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei (1878-1947) Vol. I (1878-1916)“
#Autor Stoica Lascu

Dacă, în urmă cu 123 ani, pionierul culturii româneşti în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanţa, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidenţă, cotidianul ZIUA de Constanţa, conştient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri şi de azi“. 
 
DREPTURI DE AUTOR
 
a) Toate informaţiile publicate pe site de către ZIUA de Constanţa (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informaţii, fotografii, fişiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispoziţiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice şi Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanţa.sau, după caz, furnizorii săi de informaţii.
 
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afişarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului site-ului, cu excepţia afişării pe ecranul unui computer personal şi imprimarea sau descărcarea, în scop personal şi necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanţa.

Sursa foto: colecția ing.Dan Șambra
 

Citeşte şi:

#DobrogeaDigitală: Primul vapor comercial românesc în portul Constanța

 


Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#DobrogeaDigitală: „Lăcaşul acesta să îndemne generaţiile viitoare pe drumul senin, crescător şi înfloritor de suflete al culturei româneşti”

#DobrogeaDigitală: „Lăcaşul acesta să îndemne generaţiile viitoare pe drumul senin, crescător şi înfloritor de suflete al culturei româneşti”

193
#DobrogeaDigitală: „La selecţiunea funcţionarilor, în administraţie, nu cântăreşte decât bagajul politic al individului şi al neamurilor sale”

#DobrogeaDigitală: „La selecţiunea funcţionarilor, în administraţie, nu cântăreşte decât bagajul politic al individului şi al neamurilor sale”

205
#DobrogeaDigitală: „Politica navală postbelică a României (1944-1958)“, de Marian Moșneagu. Priorițățile marinei comerciale a României între anii 1948 și 1958

#DobrogeaDigitală: „Politica navală postbelică a României (1944-1958)“, de Marian Moșneagu. Priorițățile marinei comerciale a României între anii 1948 și 1958

147
#DobrogeaAcademică: Pandemia și economia. Ce va fi după?

#DobrogeaAcademică: Pandemia și economia. Ce va fi după?

983
#DobrogeaDigitală: Să ne amintim de Scarlat Vârnav, la 170 de ani de la naștere

#DobrogeaDigitală: Să ne amintim de Scarlat Vârnav, la 170 de ani de la naștere

984
#citeșteDobrogea: Panairul - târgul renumit al Dobrogei (II)

#citeșteDobrogea: Panairul - târgul renumit al Dobrogei (II)

1098
#citeșteDobrogea: Calea ferată Constanța-Cernavodă, primul drum feroviar din Dobrogea

#citeșteDobrogea: Calea ferată Constanța-Cernavodă, primul drum feroviar din Dobrogea

1057
 #citeșteDobrogea: Prof.univ.dr.Tasin Gemil, la aniversare

#citeșteDobrogea: Prof.univ.dr.Tasin Gemil, la aniversare

1216
#DobrogeaDigitală: Polemici asupra situației veteranilor din Dobrogea

#DobrogeaDigitală: Polemici asupra situației veteranilor din Dobrogea

1078
#DobrogeaDigitală: Teodor Pleșu. „O pildă vie de abnegație și patriotism în Dobrogea”

#DobrogeaDigitală: Teodor Pleșu. „O pildă vie de abnegație și patriotism în Dobrogea”

1124
#DobrogeaDigitală: „Politica navală postbelică a României (1944-1958)“, de Marian Moșneagu. Evoluția structural-doctrinară a marinei militare între anii 1948 și 1958

#DobrogeaDigitală: „Politica navală postbelică a României (1944-1958)“, de Marian Moșneagu. Evoluția structural-doctrinară a marinei militare între anii 1948 și 1958

788
Vluisiti zboarî armâneșțî. Cu prilejul începutului Noului An Școlar: Învățământul pentru românii balcanici și apostoli ai «farei armâneșțî» de altădată...

Vluisiti zboarî armâneșțî. Cu prilejul începutului Noului An Școlar: Învățământul pentru românii balcanici și apostoli ai «farei armâneșțî» de altădată...

1524
#DobrogeaDigitală: 175 de ani de la nașterea lui Constantin Pariano, „patriarhul agriculturii dobrogene”

#DobrogeaDigitală: 175 de ani de la nașterea lui Constantin Pariano, „patriarhul agriculturii dobrogene”

1200
#DobrogeaDigitală: Crucişătorul «Elisabeta» în campania Primului Război Balcanic

#DobrogeaDigitală: Crucişătorul «Elisabeta» în campania Primului Război Balcanic

1262
#DobrogeaDigitală: Arşavir Acterian și generaţia de aur a marilor intelectuali interbelici

#DobrogeaDigitală: Arşavir Acterian și generaţia de aur a marilor intelectuali interbelici

1677
Cu prilejul începutului Noului An Școlar: Probleme ale Învățământului și „apostolilor Neamului” de altădată...

Cu prilejul începutului Noului An Școlar: Probleme ale Învățământului și „apostolilor Neamului” de altădată...

1897
#citeșteDobrogea: Grigore Tocilescu, inițiatorul săpăturilor arheologice de la Adamclisi și întemeietorul epigrafiei românești

#citeșteDobrogea: Grigore Tocilescu, inițiatorul săpăturilor arheologice de la Adamclisi și întemeietorul epigrafiei românești

2230
#DobrogeaDigitală: Omagiu pentru Cornel Stavru, unul dintre cei mai mari tenori dramatici dobrogeni

#DobrogeaDigitală: Omagiu pentru Cornel Stavru, unul dintre cei mai mari tenori dramatici dobrogeni

1151
#citesteDobrogea: Centenar Spiru Chintilă, pictorul îndrăgostit de Dobrogea

#citesteDobrogea: Centenar Spiru Chintilă, pictorul îndrăgostit de Dobrogea

1180
 #DobrogeaDigitală: George Bacovia – 140 de ani de la naștere

#DobrogeaDigitală: George Bacovia – 140 de ani de la naștere

1896