Nicolae Dărăscu și Dobrogea: „Arta este făcută în primul rând de om şi în al doilea rând de artist”


Pe 18 februarie 1883, se năștea pe malul Dunării, la Giurgiu, un mare pictor al peisajului dobrogean: Nicolae Dărăscu.

Întreaga sa operă, făurită de-a lungul unei activităţi de peste o jumătate de veac, a stat sub semnul originalităţii, al exuberanței culorii.

Însorită şi optimistă, născută din dragostea de om şi natură, pictura lui Darăscu exprimă bucuria de a trăi, freamătul în faţa naturii, a întinderilor marine, a dealurilor înverzite. În opinia lui, arta „este făcută în primul rând de om şi în al doilea rând de artist”. Iar artistul „îşi descoperă secreta lui autenticitate în valorificarea umanului din fiinţa sa”, pictura fiind, în primul rând, un mijloc de comunicare.

În căutarea luminii perfecte și a peisajelor care să-l inspire, pictorul călătorește mult, atât în Franța (unde a studiat cu o bursă la Paris, la Academia Julien şi apoi la Academia de Arte Frumoase), cât și în ţară, în Dobrogea, în Delta Dunării sau pe coastele Mării Negre, descoperind locuri pe care le imortalizează, în manieră impresionistă, pe pânzele sale.

Peisajele tulcene, de pildă, redau cu mare forţă sugestivă varietatea expresivă a vechilor târguri dobrogene, populate de o mulţime colorată şi eclectică, surprinzând mai ales prin picturalitatea lor densă şi coerenţa formelor.

Nicolae Dărăscu are meritul de a fi conturat o şcoală naţională de pictură şi de a fi creat un climat cultural deschis noilor idei în epocă. În 1917, alături de pictorii Camil Ressu, Ştefan Dimitrescu, Iosif Iser şi sculptorii Dimitrie Paciurea, Cornel Mederea şi alţi artişti, pune la Iaşi bazele Asociaţiei Arta Română.
Din 1936 până în 1950 a fost profesor la Academia de Arte Frumoase din Bucureşti.

Se stinge din viață pe 14 august 1959.

Opere ale pictorului, cu precădere peisaje dobrogene și marine, se regăsesc și în Muzeele de Artă din Tulcea și Constanța, dar și în Muzeul „Dinu şi Sevasta Vintilă” din Topalu.
 
Sursa foto: colecția Petre Oprea
 
Citește și:

Pictura zilei „Vedere către port” de Nicolae Dărăscu

 

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#DobrogeaDigitală: Anghel Saligny, „corifeul unei generații spornice”

#DobrogeaDigitală: Anghel Saligny, „corifeul unei generații spornice”

30
#Dobrogea Digitală: Școala de Cântăreți Bisericești din Cernavodă

#Dobrogea Digitală: Școala de Cântăreți Bisericești din Cernavodă

32
#DobrogeaDigitală: „Dor de muncă şi spor la lucru primei Camere de Comerţ Tulcea”

#DobrogeaDigitală: „Dor de muncă şi spor la lucru primei Camere de Comerţ Tulcea”

30
#citeșteDobrogea: Primăvara la Constanța... acum 95 de ani! (III) - Casele de toleranță și problema parcărilor

#citeșteDobrogea: Primăvara la Constanța... acum 95 de ani! (III) - Casele de toleranță și problema parcărilor

2034
#citeșteDobrogea: In memoriam Puiu Enache

#citeșteDobrogea: In memoriam Puiu Enache

1649
#DobrogeaDigitală: „De la streini nimic nu putem aştepta în bine pentru neamul nostru”

#DobrogeaDigitală: „De la streini nimic nu putem aştepta în bine pentru neamul nostru”

1618
#DobrogeaDigitală: „Colindatul prin magazine, ca și mersul la tuns, el le socotea timp pierdut”

#DobrogeaDigitală: „Colindatul prin magazine, ca și mersul la tuns, el le socotea timp pierdut”

2062
#citeșteDobrogea: Primăvara la Constanța... acum 95 de ani! (II) - Salubritatea, concesiunile și surparea malului de răsărit

#citeșteDobrogea: Primăvara la Constanța... acum 95 de ani! (II) - Salubritatea, concesiunile și surparea malului de răsărit

1661
#DobrogeaDigitală: „Un festival, asemeni celui al corbilor, în faţa pradei lor”

#DobrogeaDigitală: „Un festival, asemeni celui al corbilor, în faţa pradei lor”

1599
#citeșteDobrogea: Măsuri adoptate de administraţia oraşului Constanţa pentru menţinerea curăţeniei în perioada interbelică

#citeșteDobrogea: Măsuri adoptate de administraţia oraşului Constanţa pentru menţinerea curăţeniei în perioada interbelică

1374
#citeșteDobrogea: Meleagurile călărășene au în Constantin Tudor un reprezentant de marcă

#citeșteDobrogea: Meleagurile călărășene au în Constantin Tudor un reprezentant de marcă

1191
#DobrogeaDigitală: Preoții refugiați din Basarabia și Bucovina de Nord, încadrați în Episcopia Tomisului, în 1946

#DobrogeaDigitală: Preoții refugiați din Basarabia și Bucovina de Nord, încadrați în Episcopia Tomisului, în 1946

1672
#DobrogeaDigitală: „Instalarea Curței de Apel din Constanța”

#DobrogeaDigitală: „Instalarea Curței de Apel din Constanța”

1913
#DobrogeaDigitală: „Morţilor din birouri, treziţi-vă, căci ţara trăieşte!”

#DobrogeaDigitală: „Morţilor din birouri, treziţi-vă, căci ţara trăieşte!”

2274
#DobrogeaDigitală: 135 de ani de la nașterea lui Nicolae Tonitza

#DobrogeaDigitală: 135 de ani de la nașterea lui Nicolae Tonitza

1378
#DobrogeaDigitală: Astronomia ne-a deslușit „mersul complicat al naturii”, în armonia ei simplă, dar ascunsă

#DobrogeaDigitală: Astronomia ne-a deslușit „mersul complicat al naturii”, în armonia ei simplă, dar ascunsă

1669
#citeșteDobrogea: Primăvara la Constanța... acum 95 de ani! (I) - Problemele unui tânăr municipiu

#citeșteDobrogea: Primăvara la Constanța... acum 95 de ani! (I) - Problemele unui tânăr municipiu

1214
#DobrogeaDigitală: „Atâtea neamuri și atâtea stăpâniri...pierdute în nesfârșita urzeală a timpului”

#DobrogeaDigitală: „Atâtea neamuri și atâtea stăpâniri...pierdute în nesfârșita urzeală a timpului”

1591
#DobrogeaDigitală: Remember formația „Vox Maris-studio” și membrii săi. Vă recunoașteți printre ei?

#DobrogeaDigitală: Remember formația „Vox Maris-studio” și membrii săi. Vă recunoașteți printre ei?

1972
#citeșteDobrogea: Vizitele scriitorului Barbu Ștefănescu Delavrancea în orașul Constanța. 163 de ani de la naștere

#citeșteDobrogea: Vizitele scriitorului Barbu Ștefănescu Delavrancea în orașul Constanța. 163 de ani de la naștere

1844