Lumea marinarilor Constanța Port - Povestea portului-amiral al României moderne (galerie foto)

 

În acest final de an, istoriografia navală românească a adăugat pe rafturile bibliotecilor specializate un nou și elegant album de colecție: „Constanța port – de la începuturi și până în prezent”, realizat în ediție bilingvă, în limbile română și engleză.

Apărută la Editura „Farul”, lucrarea poartă semnătura avizată a doi pasionați furnizori de astfel de „povești marinărești” - reputatul colecționar constănțean Gabriel-Octavian Nicolae și prolificul comandor dr. Marian Moșneagu, neobosit explorator al arhivelor, realizatorul rubricii „Lumea marinarilor”.

Cu ajutorul unui arsenal imagistic de excepție, alcătuit din cărți poștale ilustrate și fotografii de epocă inedite, documente de arhivă, hărți, materiale promoționale și sinteze statistice, în cuprinsul celor 200 de pagini color autorii realizează o radiografie sintetică a evoluției „Portului Porturilor Mării Negre” în cei peste 125 de ani de la începerea lucrărilor portului modern Constanța.

În Capitolul al II-lea sunt evocate evenimente memorabile petrecute de-a lungul anilor în cel mai important port al Mării Negre, de la instalarea cablului submarin Constanța - Constantinopol (lucrări inaugurate la 10 mai 1902 în prezența suveranului României), 
refugierea crucișătorului „Potemkin” la Constanța (19-28 iunie 1905), escala Alteței Sale Imperiale Yussuf Izedin, moștenitorul tronului Imperiului Otoman (14 august 1911) și vizita memorabilă a țarului Nicolae al II-lea la Constanța (1/14 iunie 1914) la spectaculoasele serbări nautice, regate și parade navale organizate de Ziua Marinei Române și nu numai.



În ultimul capitol autorii argumentează vocația de lider incontestabil al portului Constanța în arhitectura comerțului internațional vest pontic, precum și facilitățile oferite de acest port multifuncțional, cu o platformă portuară de importanță vitală pentru întreaga comunitate europeană.

Infrastructura modernă, capabilitățile și logistica adecvată, precum și ampla experiență în domeniul gestionării fluxurilor de mărfuri, complet operaționalizate, automatizate și securizate sub toate aspectele, sunt câteva dintre argumentele pe care autorii le atribuie Administrației Portului Constanța ca partener credibil și statornic în deciziile și strategiile sale prezente și viitoare.

„Portul Constanța a fost și rămâne o instituție cu reputația unui partener de cursă lungă și vocație de lider incontestabil în arhitectura comerțului internațional – subliniază în „Cuvânt Înainte” clc Florin Goidea, fostul director general (director general adjunct începând cu 16 august 2022 – n.n.) al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța.

Și aceasta deoarece Constanța nu este doar «portul porturilor Mării Negre», cum inspirat l-au definit autorii acestui album  ci și portul deplinei ospitalități cum, pe bună dreptate, l-au acreditat istoricii antichității.


Constanța este, înainte de toate, un port multifuncțional, o platformă portuară de importanță vitală pentru întreaga comunitate europeană și o instituție de prim rang în domeniul transporturilor maritime.
Situat pe coridorul de transport pan-european Rhin-Dunăre, portul-amiral al României deține un rol primordial în cadrul rețelei europene de transport intermodal, fiind element de interconectare între țările Europei Centrale și de Est și spațiul transcaucazian, Asia Centrală și Extremul Orient.
Acest statut privilegiat este amplificat în acest tumultuos început de mileniu III de apartenența României la Uniunea Europeană și statutul de țară membră a NATO, care ne fac nu numai perfect interoperabili ci și beneficiarii unor garanții sporite de securitate și predictibilitate.”.

Sursa foto: Marian Moșneagu

 Citește și:

Semnal editorial „Simboluri și tradiții marinărești”, de cdr (r) dr. Marian Moșneagu. Despre nave, marinari și prețioasa lor zestre spirituală
 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Lumea marinarilor Escală mirifică în țara romului. Cadeți, „Mircea”, Havana (GALERIE FOTO)

03 Jun 2024 706

Lumea marinarilor Submarinul Delfinul se întoarce la bază. 13 zile în adâncuri

30 May 2024 5718

Lumea marinarilor Muzeul din inima mea. Muzeografia navală, 55 de ani (GALERIE FOTO)

28 May 2024 846

Lumea Marinarilor Oh, Mexico! „Mircea”, Atlantic, Bicentenar

24 May 2024 704

Lumea marinarilor Vivat „Mircea”! Sărbătoarea velelor la Constanța

16 May 2024 908

Lumea marinarilor Pilda Maiorului Murgescu. O eroare perpetuă

13 May 2024 720

Lumea marinarilor O navă-simbol inaugurează centenarul Regelui Carol I. Un 10 Mai triumfal

10 May 2024 588

Lumea marinarilor Ispitele Americii Latine. Cadeții nu cedează!

30 Apr 2024 684

Lumea Marinarilor Primul Mineralier Românesc! Oare cine l-a nășit?

29 Apr 2024 1158

Lumea marinarilor Un primar solidar cu Forțele Navale. Vasile Berariu, Boroaia, Omul Anului

29 Apr 2024 1113

Lumea marinarilor Din nou spre America. „Mircea”, SUA, Canada

19 Apr 2024 858

Lumea marinarilor Aplauze pe scena Atlanticului. „Mircea”, SUA, botez marinăresc

18 Apr 2024 1268

Lumea marinarilor Inginerul providențial al Marinei Române. Arsenalul Marinei, Ingineria navală, pionieri

12 Apr 2024 760

Lumea marinarilor Destinul fatidic al Cargoului „Mangalia“. Diferend maritim, constrângere, concesie

08 Apr 2024 1177

Lumea marinarilor Un amiral sacrificat

26 Mar 2024 765