128 de ani de la inaugurarea Podului Anghel Saligny, construcția de la Cernavodă care a intrat în istorie


 
 
Ziua de 14 septembrie, marca în istoria Dobrogei, în urmă cu 128 de ani, momentul în care a fost inaugurat Podul Carol I de la Cernavodă, denumit, ulterior, Podul Anghel Saligny, după numele inginerului care l-a proiectat.
 
Inaugurarea s-a făcut în cadrul unor mari festivități la care a participat şi Majestatea Sa Regele Carol I. Un tren special cu oficialități a plecat din Gara de Nord din București la ora 9.05 sosind la Fetești la ora 12.30, transmit reprezentanții Sucursalei Regionale CF Constanța.
 
Regele Carol I a bătut în mod simbolic ultimul nit de argint al podului, moment care a fost urmat de o slujbă religioasă, după care, Carol I a citit actul comemorativ:
 
„Noi, Carol I, prin grația lui Dumnezeu și voința națională, Rege al României în anul 1890 am pus piatra fundamentală a podului, menit să împreuneze cele două maluri ale Dunărei, între Fetești și Cernavodă.
 
După cinci ani de muncă statornică, Dumnezeu hărăzind Țărei liniște și îndestulare, astăzi, în a 14-a zi a lunei Septembrie, din anul mântuirei 1895 și al 30-lea al Domniei Mele, mulțumită râvnei și măiestriei inginerilor români, am trecut pe deasupra valurilor celor două brațe ale Dunărei mărețe și am bătut cel din urmă cuiu, care a încheiat și sfârșit aceste falnice lucrări. (…) De azi înainte, nimic nu mai desparte România din stânga Dunării de Dobrogea, pe care, prin vitejia ostașilor noștri din războiul de la 1877, am împreunat-o din nou cu patria mumă. Astfel, vom putea da acestei provincii și porturilor ei de pe țărmul Mării Negre, toată îngrijirea noastră, spre a lor desvoltare și propășire. Mândri, împreună cu Țara întreagă, că am ridicat un monument care face fala neamului românesc și care va fi pururi îndemn puternic pentru urmașii noștri, spre a purcede tot mai departe pe calea muncii, a civilizației, a măririi”, au fost cuvintele rostite de regele Carol I, la inaugurarea lucrării.
 
Podul Carol I cu statuile „Dorobanții” este înscris în lista monumentelor istorice. Până la 14 septembrie 1895, apele Dunării au izolat Dobrogea de regatul României. Singura cale de acces către proaspăta provincie revenită la vechile teritorii în urma Războiului de Independență era cu bacul sau cu vaporul, care acostau la Cernavodă, a mai punctat sursa citată. 
 
Podul Regele Carol I, redenumit în perioada comunistă Podul Anghel Saligny, a fost construit între anii 1890 și 1895 pentru a asigura astfel legătura feroviară între București și Constanța.


Suprastructura podului de peste Dunăre a fost proiectată inițial de Gustave Eiffel. Dar, pentru că nu au ajuns la un acord, Guvernul Român a întrerupt tratativele cu firmele de antrepriză a lui Gustave Eiffel și a încredințat proiectarea și realizarea podurilor Direcției Generale a Căilor Ferate Române, sub conducerea ing. Anghel Saligny. Acesta era la vremea respectivă renumit constructor de poduri metalice, profesor la Catedra de poduri a Școlii Naționale de Poduri și Șosele.
 

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, podul a fost minat și bombardat de mai multe ori, dar nu s-a reușit distrugerea lui ci doar producerea de avarii care au fost remediate.

Podul „Anghel Saligny“ a fost folosit timp de aproape un secol până în 1987, când a fost dezafectat. În vecinătatea sa se construise un nou pod și care în acel an a fost dat în folosință. 

A fost redeschis însă provizoriu, în septembrie 2015, după ce a fost reabilitat, pentru a asigura traficul feroviar pe direcția Constanța – București și a se menține astfel operaționale două linii. Măsura a fost luată pentru a se putea interveni la podul mixt rutier și feroviar de peste Dunăre pentru reparații. 
 
Podul „Carol I“ / „Anghel Saligny“ a fost construit la 30 de metri deasupra Dunării, pentru a permite vaselor cu catarge înalte să treacă pe sub el. Are o deschidere centrală de 190 metri şi 4 deschideri de 140 metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri, şi se afla la 30 metri peste nivelul apelor mari ale Dunării. Podul peste braţul Borcea cuprinde 3 deschideri de câte 140 metri şi un viaduct cu 11 deschideri de 50 metri. Cu rampele de acces, cei 4087,95 metri de poduri formau la acea vreme cel mai lung pod din România şi al doilea ca lungime din Europa.


Citește și:

Imagini inedite! Primul pod peste Dunăre de pe teritoriul țării noastre, cea mai grandioasă operă de artă inginerească din Europa continentală (FOTO)
 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Istoria Dobrogei Destinul unui savant - Anghel Saligny

29 Mar 2024 4570

#citeșteDobrogea 23 noiembrie 1878, o zi de sărbătoare pentru dobrogeni

28 Nov 2023 1972

Vernisaj la MINA Constanța Expoziție despre povestea Podului de la Cernavodă și implicarea lui Ionel și Vintilă Brătianu, fiii lui I.C. Brătianu

31 Aug 2023 755

Imagini inedite! Primul pod peste Dunăre de pe teritoriul țării noastre, cea mai grandioasă operă de artă inginerească din Europa continentală (FOTO)

20 Apr 2023 1237

#Dobrogea144 Liviu Cristian Negoiță, primarul orașului Cernavodă, mesaj de Ziua Dobrogei

18 Nov 2022 2267

Se împlinesc 127 de ani de la inaugurarea „Podului Ing. Anghel Saligny“ de la Cernavodă!

14 Sep 2022 1756

Ziua Inginerului Român. Bătrânul inginer Saligny, „un Mesia pentru dobrogeni”

14 Sep 2022 1622

În urmă cu 131 de ani începeau lucrările podului Cernavodă – Fetești, cunoscut azi drept „Podul Ing. Anghel Saligny“

09 Oct 2021 3756

Tentativă de suicid. Cineva amenință că se aruncă de pe Podul de la Cernavodă

13 Jun 2021 2792

#DobrogeaDigitală – „Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei (1878-1947)” Marea sărbătoare a inaugurării Podului de la Cernavodă consemnată în presa de acum 125 de ani

14 Sep 2020 3069

Inaugurarea podului de la Cernavodă. „De azi înainte nimic nu mai desparte România din stânga Dunării de Dobrogea“

14 Sep 2019 3916

#citeșteDobrogea Cum a ajuns Anghel Saligny să construiască podul de la Cernavodă

14 May 2019 4760

Podul Anghel Saligny din judeţul Constanţa va fi revopsit! Ce costuri implică

20 Apr 2019 2925

Imagini de la eveniment „Alerg pentru Unirea de la Marea Neagră”. Cursă Cernavodă - Constanța. Aproape 30 de persoane au participat (galerie foto+video)

10 Nov 2018 2374

Sâmbătă, cursă între Cernavodă și Constanța. „Alerg pentru Unirea de la Marea Neagră „Vă așteptăm să sărbătorim împreună!”

09 Nov 2018 2843