15 organizații civice cer senatorilor să nu voteze pentru lărgirea interceptării comunicațiilor. Despre ce este vorba

  • Printr-o scrisoare deschisă, 15 organizații civice cer senatorilor să nu voteze pentru lărgirea interceptării comunicațiilor.

Iată textul integral al scrisorii!


„Senatori, interceptarea comunicațiilor trebuie făcută legal și constituțional. NU acceptați calul troian din Codul Comunicațiilor


Doamnă/Domnule Senator,


Organizațiile semnatare fac un apel la dvs. pentru a respinge, în ședința de plen în care va fi votat Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul comunicaţiilor electronice şi pentru stabilirea unor măsuri de facilitare a dezvoltării reţelelor de comunicaţii electronice (L532/2021, Codul Comunicațiilor), prevederile prin care este introdus Articolul 10 indice 2, în integralitate, sau a-l retrimite în Comisiile de specialitate pentru acest lucru.

Amintim că proiectul de lege menționat are ca scop principal transpunerea în legislația românească a Directivei (UE) 2018/1972 de instituire a Codului european al comunicațiilor electronice. Contrar prevederilor Directivei, Guvernul României, ca inițiator al proiectului de lege, a adăugat unele măsuri de extindere a interceptării comunicațiilor electronice. Tocmai aceste prevederi care nu fac parte din legislația europeană sunt controversate. Chiar și în forma modificată în urma ședinței comune a Comisiilor juridică, economică și pentru comunicaţii, din 8 februarie 2022, acest articol continuă să ridice o serie de probleme grave:

1. Lărgirea interceptării comunicațiilor NU trebuie făcută prin Codul Comunicațiilor. Furnizorii de servicii de găzduire electronică cu resurse IP nu au nicio legătură și nu sunt reglementați prinDirectiva europeană 2018/1972 (Codul european al comunicațiilor) pe care Codul Comunicațiilor are rolul de a o integra în legislația românească. Adăugarea acestor furnizori în lista celor care au obligații de interceptare a comunicațiilor sau a obligațiilor suplimentare de interceptare (detalii la pct. 4, mai jos) ar putea fi făcută doar prin amendarea Codului de procedură penală, într-un proces transparent și cu respectarea garanțiilor legale.

2. Furnizorii de servicii de găzduire electronică (inclusiv cei cu resurse IP) sunt deja reglementați de Legea 365/2002 privind comerțul electronic, iar obligația prevăzută de Articolul 10 indice 2 din Codul Comunicațiilor ca acești furnizori să notifice ANCOM intră în conflict și cu legea deja în vigoare, cu Directiva Ecommerce în vigoare dar și cu propunerea de directivă europeană Digital Services Act  , aflată în proces de adoptare la nivelul UE.
 

3. Obligă furnizorii de servicii de găzduire electronică cu resurse IP (și nu doar pe cei de pe teritoriul României, ci pe toți cei care oferă servicii pe teritoriul României) să creeze infrastructură de interceptare a conținutului și să o pună la dispoziția organelor de cercetare penală și SRI nu doar în condițiile Codului de procedură penală (deci cu mandat de la judecător), ci și în condițiile Legii nr. 51/1991 privind securitatea națională. În practică, teoretic, Facebook ar putea fi, de exemplu, obligat să ofere acces la chat-ul din Facebook Messenger. Iar dacă un furnizor ca Facebook poate ignora presiunile organelor de cercetare penală, care acționează fără mandat de la judecător, nu la fel vor sta lucrurile și pentru micile companii românești, care furnizează astfel de servicii de găzduire electronică cu resurse IP. Aceștia nu vor mai putea garanta confidențialitatea informațiilor.


4. Obligații de a pune la dispoziție anumite date - de exemplu “istoricul accesărilor cu momentele de timp aferente” (practic orice pagină web cu ora, minutul și secunda vizitei) nu există în Codul de procedura penală, deci vorbim în mod evident de o lărgire a spectrului interceptării.


5. Articolul 10 indice 2 nu respectă garanțiile Curții Constituționale a României, care a precizat în mod constant că astfel de texte vagi și neclare nu pot sa fie constituționale, în special în domeniul interceptării comunicațiilor și a datelor de trafic (Decizia CCR 461/2014 par. 37; Decizia CCR 17/2015 par. 63.



Pentru rezolvarea acestor probleme, vă solicităm să retrimiteți la Comisii proiectul de lege, sau să votați un amendament care elimină din textul proiectului teza a doua a Art. 2, pct. 28 al proiectului de lege L532/2021 (prin care se introduce Art. 10 indice 2 în OUG 11/2011 privind comunicațiile electronice).”
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Asociațiile de tineret solicită Guvernului echitate pentru tinerii români în exercitarea dreptului de vot

23 Feb 2024 589

Scandalul Depardieu escaladează Zeci de artiști francezi au înaintat o scrisoare deschisă

26 Dec 2023 1957

Federaţia Coaliţia Natura 2000 România, scrisoare deschisă pentru a nu se construi un parc de turbine eoliene în Rezervația Biosferei Delta Dunării, pe Grindul Chituc

28 Jul 2023 971

ZIUA LIVE. Proiectul de vânzare a 854 mp de plajă în stațiunea Mamaia, abuz în serviciu sau bani pentru bugetul local?

30 Mar 2023 2165

Două licee pedagogice din Constanța și un altul din Tulcea au semnat scrisoarea transmisă către Președinte, Parlament și Ministerul Educației. Nu vor desființarea specializării de învățător

18 Jan 2023 1563

Sindicatul Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe din cadrul CT BUS, scrisoare deschisă adresată primarului și Consiliului Local Constanța (DOCUMENTE)

19 Dec 2022 1366

Lucian Bode, scrisoare deschisă adresată ministrului de interne al Austriei „Ați făcut un joc politic nedemn de o țară care are o tradiție politică așa de bogată”

12 Dec 2022 1087

Sondaj de opinie Considerați oportună demolarea Bisericii „Izvorul Tămăduirii“ din Constanța, din zona Macul Roșu - „biserica de pe trotuar“?

06 Jun 2022 12165

Organizația de Tineret Forța Dreptei, filiala Constanța, scrisoare deschisă către primarul Chițac „Municipiul Constanța suferă, domnule primar...”

31 May 2022 1543

O nouă scrisoare deschisă transmisă de Arimex Comexim 2000 SRL Cere creșterea sumei alocate pentru hrana pacienților din spitale

14 Mar 2022 2724

Elevii cer Senatului României respingerea Ordonanței de Urgență a Guvernului 50/2021 și gestionarea în mod optim a transportului gratuit al acestora

02 Mar 2022 1365

Primarul Vergil Chițac, scrisoare deschisă către ÎPS Teodosie „Vă invit să puneți în aplicare decizia definitivă a instanței judecătorești în cazul bisericii Izvorul Tămăduirii“

14 Feb 2022 4879

Scrisoare către Nicolae Ciucă și Alexandru Rafila „Unele spitale care tratează aceşti bolnavi au sprijin de la autorităţile locale, altele nu”

29 Nov 2021 2579

#DobrogeaDigitală Lobby pentru un intelectual dobrogean „merituos, dar oropsit”

04 Jun 2021 3356

#citeșteDobrogea „Nu avem nevoie de banii suferințelor lor!”

30 Mar 2021 2519