Două instituții publice din domeniul feroviar în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii se reorganizează

În data de 22 august 2022, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţa deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a proiectului următorului act normativ: 

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind reorganizarea unor instituții publice din domeniul feroviar în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii

 

Prezentul act normativ are în vedere crearea cadrului legal pentru reorganizarea și funcționarea unor instituții publice în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, respectiv:

  1. Autoritatea Feroviară Română – AFER, în calitate de organism de evaluare a conformității, prin comasare prin absorbție cu Organismul Notificat Feroviar Român – ONFR, ca instituție publică cu personalitate juridică, care se finanțează din venituri proprii,
  2. Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR, în calitate de autoritate națională de siguranță prin comasarea cu Organismul de Licențe Feroviare Român – OLFR și preluarea din cadrul AFER a activității, structurii de personal și patrimoniul aferent ASFR, ca instituție publică cu personalitate juridică, care se finanțează din venituri proprii.
Autoritatea Feroviară Română – AFER s-a înființat conform art. 1 alin. (1) din OG nr. 95/1998 privind înființarea unor instituții publice în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, ca instituție publică cu personalitate juridică în subordinea acestui minister, finanțată integral din venituri proprii - organism tehnic specializat în domeniul feroviar și de transport cu metroul, prin reorganizarea Regiei Autonome "Registrul Feroviar Român - REFER", care s-a desființat și prin preluarea Inspectoratului Feroviar din structura proprie a Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței.

În anul 2006 s-a înființat Autoritatea de Siguranță Feroviară Română - ASFR, ca autoritate națională de siguranță, ca urmare a obligației impuse de Directiva 2004/49/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind siguranța căilor ferate comunitare (Directiva privind siguranța feroviară), care a fost transpusă prin Legea nr. 55/2006 privind siguranța feroviară, prin care în fiecare stat membru trebuie să existe o Autoritate Națională de Siguranță. Prin Legea nr. 55/2006 s-a decis înființarea acestei autorități (ASFR) în cadrul AFER, precum și a altor 3 organisme, respectiv Organismul de Investigare Feroviar Român - OIFR, Organismul Notificat Feroviar Român - ONFR și Organismul de Licențe Feroviare Român - OLFR, în consecință fiind modificată și completată și HG nr. 626/1998 privind organizarea și funcționarea AFER prin HG nr. 1561/2006.

În anul 2014 Comisia Europeană a transmis un aviz motivat în cauza nr. 2012/2210, acțiune de constatare a neîndeplinirii obligațiilor prevăzute de art. 15 alin. (1) și de art. 21 alin. (1) din Directiva 2004/49/CE, fiind la un pas de a declanșa o procedură de infringement în transpunerea Directivei privind siguranța feroviară de către România, în principal pentru faptul că România nu a garantat independența autorității naționale de siguranță (Autoritate de Siguranță Feroviară - ASFR) și a organismului de investigare (Organismul de Investigare Feroviar Român - OIFR). Pentru eliminarea acestei proceduri, s-a dispus ca în componența Consiliului de conducere al AFER să nu mai existe personal din cadrul Ministerului Transporturilor, iar OIFR să iasă din componența AFER și să fie organizat distinct fată de ASFR, respectiv AFER, ca instituție publică - Agenția de Investigare Feroviară Română - AGIFER, prin OUG nr. 33/2015 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul feroviar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 42/2016.

În prezent, în pentru care AFER asigură independența funcțională și decizională, precum și respectarea și punerea în aplicare a deciziilor acestora:
  • Autoritatea de Siguranță Feroviară Română - ASFR - organismul care îndeplinește toate atribuțiile autorității naționale de siguranță din OUG nr. 73/2019 privind siguranța feroviară. De asemenea, ASFR asigură și respectarea condițiilor care trebuie să fie îndeplinite pentru realizarea siguranței sistemului feroviar din România;
  • Organismul Notificat Feroviar Român - ONFR - organismul de evaluare a conformității care îndeplinește toate atribuțiile unui organism notificat și desemnat de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii în conformitate cu HG nr. 108/2020 privind interoperabilitatea sistemului feroviar;
  • Organismul de Licențe Feroviare Român - OLFR - organismul care îndeplinește toate atribuțiile autorității responsabile cu acordarea licențelor de transport feroviar din România, în conformitate cu Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european.
În centralul AFER mai funcționează o serie de compartimente specifice cu activități distincte fată de cele 3 organisme.
Autoritatea Feroviară Română – AFER, prin compartimentele proprii, exercită o serie de atribuții specifice independente fată de cele 3 organisme, în principal:
  • supravegherea respectării Regulamentului (CE) nr. 1.371/2007 privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar;
  • autorizarea și supravegherea din punct de vedere tehnic a furnizorilor de produse/servicii în domeniul transportului urban pe sine;
  • omologarea tehnică a vehiculelor de transport urban pe sine, certificarea și/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb și materialelor de exploatare pentru vehiculele fabricate în țară ori importate, precum și componentele utilizate la construirea, repararea, întreținerea și exploatarea vehiculelor precum și infrastructurii aferente transportului urban pe sine;
  •  asigură identificarea, desemnarea infrastructurilor critice feroviare naționale și evaluarea necesității de a îmbunătăți protecția acestora, cu scopul creșterii capacității de asigurare a stabilității, securității și siguranței sistemelor economico-sociale și a protecției persoanelor;
  • efectuează controlul privind siguranța circulației pentru: 
   (i) căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic; 
   (ii) rețelele care funcțional sunt separate de sistemul feroviar și care sunt destinate numai exploatării unor servicii de călători locale, urbane sau suburbane, precum și la operatorii de transport feroviar care funcționează exclusiv pe aceste rețele; 
   (iii) serviciile speciale de transport feroviar; 
ASFR exercită în principal următoarele atribuții:
  • eliberează, actualizează, suspendă și revocă certificate unice de siguranță, autorizații de siguranță și certificate pentru entitățile responsabile cu întreținerea vehiculelor feroviare, pentru operatorii de transport feroviar, administratorul de infrastructură feroviară, gestionarii de infrastructură feroviară neinteroperabilă și entitățile responsabile cu întreținerea vehiculelor feroviare. Menționăm faptul că unele documente emise sunt cu valabilitate în statele membre ale Uniunii Europene sau statele părți la Acordul privind Spațiul Economic European (SEE);
  • eliberează, reînnoiește, modifică și revocă autorizații de introducere pe piață a vehiculelor feroviare;
  • autorizează punerea în funcțiune a subsistemelor de control - comandă și semnalizare terestre, energie și infrastructură, care constituie sistemul feroviar;
  • sprijină Agenția Uniunii Europene pentru Căile Ferate (ERA) în eliberarea, reînnoirea, modificarea sau revocarea certificatelor unice de siguranță pentru operatorii de transport feroviar în conformitate cu Directiva (UE) 2016/798 și a autorizațiilor de introducere pe piață și de tip a vehiculelor feroviare în conformitate cu Directiva (UE) 2016/797;
  • eliberează, reînnoiește, modifică și revocă permise de mecanic de locomotivă cu valabilitate în statele membre ale Uniunii Europene sau statele părți la Acordul privind Spațiul Economic European (SEE), inclusiv recunoaște centrele de formare a mecanicilor de locomotivă;
  • efectuează activități de supraveghere pe teritoriul României a conformității elementelor constitutive de interoperabilitate cu cerințele esențiale și a entităților din transportul feroviar, inclusiv în cooperare cu autoritățile naționale de siguranță din statele membre învecinate, în cazul infrastructurii feroviare transfrontaliere;
  • efectuează evaluarea independentă a adecvării aplicării procesului de management al riscului, precum și a rezultatului acestuia și întocmește pentru solicitant raportul de evaluare a siguranței. Pentru această activitate, ASFR este organism de evaluare a riscului fiind înregistrat în ERA TV cu nr. RO/36/0119/0001;
  • certifică entitățile responsabile cu întreținerea vehiculelor feroviare. Pentru această activitate, ASFR este organism de certificare a entităților responsabile cu întreținerea vehiculelor feroviare (ERI).
Organismul Notificat Feroviar Român - ONFR exercită în principal următoarele atribuții:
  • aplică procedura de verificare "CE" pentru subsisteme structurale și vehicule feroviare și emite certificate de verificare "CE";
  • aplică procedura de evaluare a conformității "CE" sau a aptitudinilor de utilizare a elementelor constitutive de interoperabilitate, componente și materiale utilizate la construirea, modernizarea, reînnoirea și întreținerea vehiculelor feroviare și a subsistemelor structurale și emite certificate de conformitate "CE";
  • aplică procedura de verificare în cazul normelor naționale tehnice de referință pentru subsisteme structurale și vehicule feroviare și procedura de conformitate în cazul normelor naționale tehnice de referință pentru elemente constitutive de interoperabilitate, componente și materiale utilizate la construirea, modernizarea, reînnoirea și întreținerea vehiculelor feroviare și a subsistemelor structurale și emite certificate de verificare și de conformitate;
  • avizează documentații tehnice pentru construirea, repararea sau modernizarea materialului rulant și a infrastructurii feroviare utilizate în domeniul transportului feroviar și cu metroul;
  • efectuează omologarea/agrementarea tehnică a vehiculelor feroviare și de metrou, altele decât cele care fac obiectul interoperabilității, și emite documente specifice;
  • eliberează agremente tehnice pentru servicii specifice construirii, modernizării, reparării și întreținerii materialului rulant (altele decât cele care fac obiectul certificării ca entități responsabile cu întreținerea vagoanelor de marfă), infrastructurii feroviare și de metrou;
  • autorizează, din punct de vedere tehnic, operatorii economici furnizori interni de produse și/sau servicii neincluse în sistemul convențional, al materialului rulant (altul decât cel care face obiectul sistemului convențional și al certificării ca entități responsabile cu întreținerea vehiculelor feroviare) și a infrastructurii și vehiculelor de metrou;
  • autorizează/atestă laboratoare de încercări/standuri și dispozitive speciale ale furnizorilor interni de produse și servicii;
  • efectuează verificări și încercări de tip și/sau de lot în laboratoare proprii pentru determinarea conformității produselor și serviciilor aferente transportului feroviar și cu metroul;
  • eliberează certificate de omologare UE de tip pentru motoarele termice ce echipează materialul rulant motor în calitatea sa de autoritate de omologare conform HG nr. 467/2018 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2016/1628 privind cerințele referitoare la limitele emisiilor de poluanți gazoși și de particule poluante și omologarea de tip pentru motoarele cu ardere internă pentru echipamentele mobile fără destinație rutieră;
  • eliberează certificate de compatibilitate tehnică cu rețeaua feroviară pentru vehiculele feroviare motoare;
  • supraveghează, prin acțiuni de inspecție tehnică, respectarea de către furnizorii feroviari care furnizează produse/servicii feroviare a cerințelor care au stat la baza emiterii de documente;
 
Organismul de Licențe Feroviare Român - OLFR – exercită în principal următoarele atribuții:
  • acordă licențe operatorilor care efectuează transport feroviar care sunt valabile în statele membre ale Uniunii Europene sau statele părți la Acordul privind Spațiul Economic European;
  • acordă licențe operatorilor care efectuează numai manevră feroviară;
  • acordă licențe operatorilor care efectuează intermedierea activității de transport pe calea ferată;
  • acordă licențe operatorilor care efectuează unele categorii de servicii de transport feroviar care nu intră în sfera de aplicare a prezentei legi;
  • acordă licențe pentru operatorii care efectuează transport urban cu metroul.     
Având în vedere aspectele prezentate, se impune adoptarea de măsuri imediate privind situația Autorității Feroviare Române – AFER și Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR ca entități cu personalitate juridică distinctă, respectiv adaptarea situației juridice la realitatea impusă de pachetul IV feroviar, simplificarea circuitului birocratic, fluidizarea deciziei, independența în ceea ce privește organizarea și procesul decizional,prin:
  • Reorganizarea Autorității Feroviare Române – AFER, instituție publică cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, finanțată integral din venituri proprii, prin preluarea activităților și personalului aferent din cadrul Organismului Notificat Feroviar Român – ONFR suplimentar față de activitățile desfășurate în prezent.
  • Reorganizarea Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR, autoritate națională de siguranță, ca instituție publică cu personalitate juridică, finanțată integral din venituri proprii, prin comasarea cu Organismul de Licențe Feroviare Român – OLFR și preluarea din cadrul AFER a activității, structurii de personal și patrimoniul aferent ASFR.

Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR va fi organismul tehnic specializat în domeniul feroviar care va îndeplini atribuțiile autorității naționale de siguranță în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (2) din OUG nr. 73/2019 privind siguranța feroviară.

Autoritatea de Siguranță Feroviară Română - ASFR va asigura respectarea condițiilor care trebuie să fie îndeplinite pentru asigurarea siguranței sistemului feroviar din România, referitoare la proiectarea, construirea, punerea în funcțiune, modernizarea, reînnoirea, exploatarea și întreținerea elementelor acestui sistem, precum și la calificările profesionale și condițiile de sănătate și de siguranță aplicabile personalului care contribuie la exploatarea și întreținerea sa conform OUG nr. 73/2019.

Autoritatea de Siguranță Feroviară Română - ASFR, în calitate de autoritatea națională de siguranță, va fi independentă în ceea ce privește organizarea și procesul decizional de orice operator de transport feroviar, administrator/gestionar de infrastructură feroviară, solicitant sau entitate contractantă care atribuie contracte de servicii publice, potrivit legii.

Autoritatea Feroviară Română – AFER, va fi organism de evaluare a conformității care va îndeplini atribuțiile de „organism notificat” și „organism desemnat” de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în conformitate cu prevederile HG nr. 108/2020, pentru a fi responsabil cu activitățile de evaluare a conformității, inclusiv etalonare, încercare, certificare și inspecție.


Autoritatea Feroviară Română – AFER va fi independentă în ceea ce privește organizarea, structura juridică și procesul decizional, de orice operator de transport feroviar, administrator al infrastructurii, solicitant de certificare și entitate contractantă.
Argumente în aplicarea propunerii de reorganizare a celor două instituții:
  • În fiecare stat membru al UE există o autoritate națională de siguranță, în majoritatea cazurilor de sine stătătoare sau în cadrul ministerului de resort. Astfel se va elimina ambiguitatea creată de actuala formă de organizare, respectiv de funcționarea unei autorități (de siguranță feroviară-ASFR) în cadrul altei autorități (feroviare-AFER), fiind în același timp independente una de alta și subordonate organizatoric în același timp);
  • Pentru exercitarea atribuțiilor conferite de lege și regulamentele UE, autoritatea națională de siguranță din România, respectiv Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR, trebuie să fie subiect de drept conform legislației în vigoare;
  • Toate atribuțiile din statele membre UE privind siguranța feroviară și interoperabilitatea sistemului feroviar sunt exercitate de către autoritățile naționale de siguranță, fapt reieșit din documentele Comisiei Europene emise pentru sistemul de transport feroviar;
  • În conformitate cu prevederile art. R17 din Capitolul R4 din Anexa 1 la Decizia nr. 768/2008/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 9 iulie 2008, privind un cadru comun pentru  comercializarea produselor și de abrogare a Deciziei 93/465/CEE a Consiliului, precum și prevederile art. 29 alin. (2) din HG nr. 108/2020 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, „organismul de evaluare a conformității trebuie înființat în temeiul legislației naționale și trebuie să aibă personalitate juridică”.
  • Pentru exercitarea atribuțiilor conferite de lege și regulamentele europene, organismul de evaluare a conformității, respectiv Autoritatea Feroviară Română – AFER, trebuie să fie subiect de drept conform legislației în vigoare;
  • În acest fel se va asigura opozabilitate pentru activitățile derulate de Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR, după cum urmează:
  • documente specifice emise persoanelor juridice și persoanelor fizice din sistemul de transport feroviar și cu metroul, unele din documente fiind valabile fiind valabile în statele membre ale Uniunii Europene sau statele părți la Acordul privind Spațiul Economic European (SEE), conform directivelor europene pentru sistemul de transport feroviar;
  • asigurarea respectării condițiilor care trebuie să fie îndeplinite pentru realizarea interoperabilității sistemului feroviar din România;
  • efectuarea activităților de supraveghere pe teritoriul României a conformității elementelor constitutive de interoperabilitate cu cerințele esențiale și a entităților din transportul feroviar, inclusiv în cooperare cu autoritățile naționale de siguranță din statele membre învecinate, în cazul infrastructurii feroviare transfrontaliere;
  • utilizarea sistemului de informare și comunicare creat de Agenția Uniunii Europene pentru Căile Ferate, împreună cu celelalte autorități naționale de siguranță, cu Agenția și cu solicitanții, sistem care are funcția de „ghișeu unic”.
  • Cele două instituții publice reorganizate vor funcționa în aceeași locație unde își desfășoară activitatea în prezent Autoritatea Feroviară Română - AFER, având ca patrimoniu bunurile preluate, care sunt bunuri proprietate privată a statului, date în administrarea AFER și ASFR pe toată durata de existență a acestora, putând fi înstrăinate doar în condițiile legii.
Acest nou mod de organizare va conduce la:
  1. o activitate mai suplă a acestor două instituții reorganizate, care vor avea responsabilitate juridică în activitățile pe care le prestează;
  2. posibilitatea selectării personalului odată cu înființarea celor două instituții reorganizate pentru creșterea calitativă a acestuia având în vedere importanța și responsabilitatea activităților pe care le prestează;
  3. activitățile prestate de către AFER și ASFR nu vor conduce la o creștere a tarifelor pentru activitățile prestate, necrescând povara economică pentru operatorii economici din sistemul feroviar și cu metroul;
  4. implementarea unei digitalizări a proceselor de depunere și prelucrare a documentelor care vor sta la baza emiterii documentelor specifice de către cele două instituții nou create, inclusiv pentru procesul de tarifare.
  5. atribuțiile Organismului de Licențe Feroviare Române – OLFR, inclusiv personalul aferent vor fi preluate și exercitate de către ASFR.
Atribuțiile de organism de evaluare  a conformității vor fi preluate de către Autoritatea Feroviară Română – AFER, care are personalitate juridică și respectă astfel prevederile Art. 14 – Autoritățile de notificare - din Decizia 768/2008/CE al Parlamentului European și al Consiliului.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Tulcea Ministrul Sorin Grindeanu, prezent la conferința de recepție a Aeroportului Internațional „Delta Dunării”

23 Apr 2024 484

Licitații Constanța CERONAV achiziționează sistem semnalizare incendiu pentru sediul de la Galați (DOCUMENT)

10 Apr 2024 375

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a inițiat procedura de consultare publică cu privire la o serie de proiecte de acte normative

18 Mar 2024 575

Discuții ale ministrului Afacerilor Interne cu reprezentanții aeroporturilor din țară, inclusiv Constanța și Tulcea

11 Mar 2024 479

Proiectul privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al CN APM Constanța, în transparență decizională

08 Mar 2024 685

Miza – penalități Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu SA Constanța cheamă în instanță Ministerul Transporturilor

15 Feb 2024 824

Noi discuții între ministrul Transporturilor și patronatele din transportul rutier

13 Feb 2024 578

Ministrul Transporturilor și oameni de afaceri din Kazahstan, în Portul Constanța (GALERIE FOTO)

31 Jan 2024 684

Guvernul a aprobat cadrul legal pentru creșterea siguranței în domeniul feroviar și achitarea de către România, prin Ministerul Transporturilor, a cotizațiilor restante la organizațiile internaționale din domeniul naval

31 Jan 2024 531

MAE Atenționare de călătorie în Republica Finlanda. Perturbări în domeniul transporturilor

31 Jan 2024 529

MAERepublica Finlanda - Grevă în mai multe sectoare ale economiei

31 Jan 2024 379

Continuă dialogul dintre ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, și confederațiile și federațiile rerezentative din domeniul rutier

23 Jan 2024 609

Administrația Porturilor Maritime, contract cu Inaco Legal SRL, din Galați (DOCUMENT)

23 Jan 2024 825

Numărul călătorilor transportaţi de CFR Călători în anul 2023 mai mare cu 5% faţă de anul 2022

22 Jan 2024 546

Transportatorii se întâlnesc astăzi cu premierul Marcel Ciolacu. Despre ce se va discuta

17 Jan 2024 650