Istoria căii ferate Fetești- Cernavodă. Alături de Podul Carol I a legat feroviar Dobrogea de restul țării (FOTO)



O postare deosebită pe pagina de socializare CFR Infrastructura Constanța a apărut azi, 12 aprilie. Este vorba despre istoria căii ferate Fetești - Cernavodă, care, alături de Podul Carol I a legat feroviar Dobrogea de restul țării.

Calea ferată Cernavodă – Constanța, inaugurată în 1860, făcea legătura între Dunăre și Marea Neagră. După Războiul de Independență și alipirea Dobrogei, în 1879 a început construcția tronsonului de cale ferată București–Ciulnița–Fetești. Legătura celor două tronsoane necesita însă realizarea unor poduri peste Dunăre și Brațul Borcea.

Pe 9 octombrie 1890 s-a pus piatra de temelie pe șantierul Fetești - Cernavodă, primul proiect de traversare feroviară a Dunării, de pe teritoriul țării.
Inginerul Anghel Saligny a fost cel care a proiectat și a construit podurile „Dunărea“, cu o lungime de 1661.90 m și „Borcea“, cu o lungime de 970.00m. De asemenea, a mai existat Podul Iezer, care permitea scurgerea apelor de la inundații, peste balta Iezerului, pe insula Borcea.

Acesta a avut o lungime totala de 1455,20 m, dar a fost desființat în anul 1969 în urma desecării bălții și înlocuit cu un terasament de rambleu.

„Linia Fetești-Saligny, împreună cu toate lucrările de artă, are o lungime de 25 km. şi 716 metri coprinși între km. 146500 (Stația Fetești) şi km. 172-216 (axa stației Saligny). A fost începută în anul 1890 şi inaugurată la 14/26 Septemvrie 1895. Raza minimă este de 400 m., iar rampa maximă de 10%.

Pe această linie sunt construite cele mai mari lucrări de artă ce au legat pentru vecie Dobrogea cu țara mamă, lucrări monumentale, care au stârnit admirația întregii omeniri: este vorba de podul peste Borcea, Viaductul peste Baltă și cel mai măreț pod, Regele Carol I, peste Dunăre“ se arată în volumul Dobrogea – Cincizeci de ani de vieață românească“, editat cu prilejul semicentenarului reanexării Dobrogei în 1928.


Despre Calea ferată Constanța-Cernavodă, primul drum feroviar din Dobrogea

Pe 22 septembrie/4 octombrie 1860 se inaugura cu fast calea ferata Cernavodă-Constanța, prima din Imperiul Otoman.


Este adevărat că ideea construirii căii ferate le-a aparținut englezilor care au și înaintat propunerea către sultanul Abdul Medgid.

După aprobarea proiectului, lucrările  au început, sub coordonarea inginerilor englezi, costurile fiind acoperite tot de aceștia.

Evident că aveau un scop bine determinat, căci la acea vreme Regatul Unit intrase într-o criză economică, având nevoie urgentă de grânele din Dobrogea pentru a hrăni populația din Albion.

Lucrările la calea ferată au fost încheiate pe 4 octombrie 1860, „Danube Black Sea Railway and Kustendjie Harbour Co. Ltd” înscriindu-se în termenul impus prin contractul de concesiune.

Britanicii investiseră deja în doi ani și jumătate peste 180.000 de lire sterline pentru linia ferată și o primă tranșă de 65.000 de lire sterline pentru lucrările din portul Kiustenge.


foto: Facebook/ CFR Infrastructura Constanța
 

Citește și:

#citeșteDobrogea - Inaugurarea liniei ferate Constanța - Cernavodă, în pericol - Procesul DBSR vs Xenos (1860-1863) Răzgândirea armatorului, șicane și o lungă judecată (II)
 

#citeșteDobrogea - 159 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată Cernavodă-Constanța, pe care le-o datorăm englezilor
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA pune la bătaie peste 1,5 miliarde de lei pentru lucrările de electrificare și reabilitare a liniei de cale ferată Constanța – Mangalia (DOCUMENT)

24 Apr 2024 631

Guvern Se va moderniza calea ferată Predeal – București – Constanța. Valoarea investiției este de 2,16 miliarde lei (DOCUMENT)

04 Apr 2024 871

Contract pentru îmbunătățirea conexiunii trimodale rutier - feroviar – naval din Portul Constanța. Ce valoare are

21 Mar 2024 549

Droguri de mare risc într-un tren care venea spre Constanța! Începe procesul

18 Feb 2024 662

Constanța Primăria face demersuri pentru a construi pasarela pietonală peste liniile de cale ferată în zona Liceului Lucian Blaga (GALERIE FOTO)

08 Feb 2024 703

SRCF Constanța, demersuri pentru stabilizarea unui versant pentru calea ferată din Portul Constanța

28 Jan 2024 787

Acțiuni ale poliției în stațiile de cale ferată și în trenurile de călători

13 Jan 2024 668

Sucursala Regională CF Constanța atribuie un contract de lucrări de reparații și întreținere a infrastructurii feroviare publice aflată în incinta Portului Constanța (DOCUMENT)

02 Jan 2024 1106

Bani pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ce vizează calea ferată dintre Constanța și Mangalia

21 Dec 2023 781

Controale la trecerile feroviare. Cazurile a patru șoferi depistați cu nereguli

09 Dec 2023 746

Accident rutier în județul Dâmbovița. Un autoturism a căzut de pe un pod pe calea ferată(FOTO)

04 Nov 2023 971

Compania CFR SA, licitație publică pentru proiectare și execuție lucrări de electrificare a liniei de cale ferată la graniță cu Ucraina

23 Oct 2023 749

Cumpărări directe Constanța CNAPM Constanța cumpără lucrări de reparații aparate de cale și linii

19 Oct 2023 751

Timp de aproximativ o lună vor avea loc lucrări de reparații la nivelul SRCF Constanța! Cum se va circula pe calea ferată (GALERIE FOTO)

04 Oct 2023 786

Tânăr din Slatina, în vârstă de 16 ani, căzut de pe pasarela de traversare peste liniile de cale ferată

03 Oct 2023 965