Invitati

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (X)

Situaţia lucrătorilor portuari (1945-1955). La sfârşitul celei de-a doua conflagraţii mondiale, în portul Constanţa se muncea în condiţii deosebit de grele. Dificultăţile erau date de lipsa echipamentelor de protecţie, a dotărilor portuare şi a lucrărilor de întreţinere şi de solicitările foarte mari ale reprezentanţilor armatei sovietice, raportate la numărul de muncitori şi posibilităţile de realizare a cererilor.
Pentru că munca în port avea un grad de periculozitate sporit, instituţia Căpităniei solicita la sfârşitul anului 1944 Primăriei Constanţa să asigure salvări în port, date fiind accidentele de muncă „dese şi destul de grave”. Procesul verbal întocmit de Căpitănie cu privire la condiţiile în care lucrau muncitorii la bordul vasului sub pavilion britanic Glenbank descrie o situaţie de-a dreptul dramatică. Vasul eşuase în rada portului la începutul lunii iunie 1945, lucrătorii portuari fiind siliţi să lucreze „pe rând intrând în apă până la brâu”, într-o apă care căpătase „proprietăţi caustice” din cauza dizolvării în ea a 129 t. de medicamente. Pe lângă riscul ridicat de îmbolnăvire, muncitorii erau expuşi la arsuri ale mâinilor din cauza medicamentelor dizolvate în apă. Cererea Căpităniei Portului viza plătirea muncitorilor conform cu condiţiile de desfăşurare a muncii.
 
Tot în 1945 docherii lucrau în schimburi de 24 de ore cu o pauză de 2-3 ore pentru descărcarea navelor. Rujarii la rândul lor se confruntau cu toxicitatea mediului în care erau siliţi să lucreze pentru că „măştile pentru gaze sunt vechi şi pun în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor” după cum se exprima un mecanic ce lucra la siloz. În 1950 era conceput în cele din urmă un aspirator de praf pentru siloz.
 
În condiţii deosebit de dificile erau nevoiţi să îşi desfăşoare activitatea şi piloţii, a căror viaţă era pusă în pericol de transportul cu şalupe până la nave în lipsa pilotinei Ing. Duca. Situaţia era adusă la cunoştinţa conducerii sovietice a portului, cu precizarea că pilotina se afla în reparaţii de 70 de zile pe 1 septembrie 1945. Pilotarea navelor sovietice către şi spre ieşirea din port era făcută în lipsa dragajelor absolut necesare, piloţii fiind deseori puşi să rezolve complicaţiile create de vasele încărcate peste posibilităţile portului.
 
În portul Constanţa lucrau în anul 1946 un pic peste 2.750 de oameni, dintre care 1.700 de vaporeni, 370 de lucrători la magazii, 250 la manipularea produselor lemnoase, 150 de cerealişti, 95 de rujari, 70 de epistaţi, 65 de căruţaşi, 50 de sondori şi 30 de barcagii. Nivelul de trai al acestor lucrători portuari era corespunzător salarizării precare. Se găsesc dese referiri la acest fapt: salariaţii de la Sovromtransport solicitau o plată mai bună deoarece salariul lor era „prea mare ca să mori şi prea mic ca să trăieşti”, în vreme ce un pilot maritim se adresa sindicatului pentru ajutor şi cerea „să se treacă la fapte, fiindcă starea materială în care mă găsesc este strigătoare la cer”. În 1945 se întâmpla ca şi puţinii bani pe care îi primeau muncitorii portuari să întârzie cu lunile, dat fiind că autorităţile sovietice nu le plăteau prestaţiile. Plata la zi a salariilor ajunsese un act ieşit din comun, el fiind consemnat cu grijă în documente. Spre exemplu, „în ziua de 9 decemvrie a.c. (1944, n.n.), muncitorii din Portul Constanţa au primit plata la zi, socotindu-se la salariul de 3.000 lei pe zi”, motiv suficient pentru ca muncitorii să participe la manifestaţii în favoarea Partidului Comunist şi a prefectului Duşa „care se ocupă de ei”. Legea pentru organizarea muncii în porturi din 1949 i-a transformat pe muncitorii portuari în angajaţii săi permanenţi, punând astfel capăt instabilităţii cu care aceştia se confruntau din pricina fluctuaţiilor traficului.
 
Cel mai important reprezentant al intereselor muncitorilor din portul Constanţa a fost Sindicatul „Dezrobirea”, care la 3 septembrie 1944 îşi relua activitatea. La începutul anului următor era consemnată participarea la un Congres al sindicatelor constănţene a 19 sindicate din port pentru ca în vara anului 1948 toate sindicate din port să se unească sub numele de „Sindicatul Unit al Muncitorilor de Port şi Transport Constanţa”.
 
Conflictele de muncă şi grevele s-au întâmplat destul de des în primii doi ani după război, ele având la origine condiţiile grele de muncă, şomajul, întârzierea plăţii salariilor sau aplicarea tarifelor de muncă. Un astfel de conflict a fost declanşat în martie 1945 de către cei 2.500 de muncitori care nu aveau de lucru, în vreme ce la descărcarea vagoanelor de mărfuri participa o unitate a armatei române. Aplicarea tarifului de muncă a generat apoi în mai 1945 un diferend între reprezentanţii cehoslovaci şi polonezi şi muncitorii membrii ai Sindicatului „Dezrobirea”, pentru medierea căruia era solicitată de către sindicat formarea unei „Comisiuni Paritare” la care să participe şi inspectorul muncii din Constanţa.
 
Condiţiile de muncă şi salarizare ale muncitorilor portuari aveau să se îmbunătăţească treptat, pe măsură ce portul a fost dotat corespunzător cu utilaje mecanizate şi au fost impuse norme stricte pentru protecţia muncii.
 
Despre prof. Ana Dordea Petre

Absolventă a Universităţii „Ovidius“, Facultatea de Istorie (2001) - licenţiată în istorie, specializarea „Istorie veche“. În anul 2006 a finalizat cea de-a doua facultate de litere, are un master în specializarea „Dunăre - Marea Neagră - Axă a istoriei şi civilizaţiei europene în perioadele modernă şi contemporană“ şi unul în specializarea „Românistică“. 
Doctorat în domeniul Istorie, cu tema „Portul Constanţa între război şi revoluţie (1945-1989)“.
Din 1 septembrie 2001 - profesor la Şcoala Gimnazială nr. 1 Cuza Vodă, judeţul Constanţa. Coordonator al Comisiei Uman.
Membru al C.E.A.C, al Comisiei pentru Prevenirea şi Combaterea Absenteismului. 
Referinţe - prof. univ. dr. Valentin Ciorbea, Facultatea de Istorie şi Știinţe Politice, Universitatea „Ovidius” Constanţa. 
Participări la manifestări ştiinţifice şi activitate publicistică: „Portul Constanţa între război şi revoluţie“ (1944-1989), studiu publicat în „Orizonturi istoriografice”, an I, nr. 1, 2010, pp.30-44. „Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957)“, studiu publicat în „Orizonturi istoriografice”, An II, nr.1, 2011, pp.258-284. „Elemente privind organizarea şi exploatarea portului Constanţa în ultimele două decenii ale regimului comunist“, studiu publicat în „Anuarul Muzeului Marinei Române”, tom XVIII, 2015. „Portul Constanţa: organizare şi exploatare între anii 1945-1957“, studiu publicat în volumul omagial „Profesor universitar dr. Valentin Ciorbea la 70 de ani. O viaţă în siajul muzei Clio“, Editura Etnologică, 2016. 

 
Citeşte şi:      
 
#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (IX)

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (VIII)
 
#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (VII)
 
#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (VI)
 
#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (V)
 
#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (IV)
 
#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (III)

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (II)
 
Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (I)

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

#scrieDobrogea Colecția muzeală George Neacșu din Medgidia (galerie foto)

26 Jul 2018 899

#scrieDobrogea Oprea Hârâciu - eroul Medgidiei în Primul Război Mondial

18 Jul 2018 1065

#scrieDobrogea Dr. Ibrahim Themo, fiul adoptat al Medgidiei (galerie foto)

11 Jul 2018 1399

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (XI)

06 Jul 2018 1280

#scrieDobrogea Citakii, grup etnic dobrogean evidenţiat în secolele XVI-XVII

05 Jul 2018 1069

#scrieDobrogea Ioan N. Roman, „patriarhul Dobrogei“. Personalitate marcantă a Constanţei şi a Medgidiei (galerie foto)

26 Jun 2018 893

#scrieDobrogea Abdul Hagi Cherim şi Kemal Hagi Amet, primarii care au construit şi modernizat Medgidia (galerie foto)

23 Jun 2018 1826

#scrieDobrogea Sayd Mârza Paşa - tătarul care a modernizat Dobrogea şi a întemeiat oraşul Medgidia

19 Jun 2018 4660

#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (IX)

29 May 2018 759

#scrieDobrogea. Canalul Dunăre - Marea Neagră. 34 de ani de la inaugurarea „Magistralei Albastre“ Primele proiecte de realizare a canalului navigabil (II)

25 May 2018 1675

Canalul Dunăre - Marea Neagră. 34 de ani de la inaugurarea „Magistralei Albastre“ Primele proiecte de realizare a canalului navigabil (I) (galerie foto)

22 May 2018 2558

#scrieDobrogea Abdul Medgid - fondatorul orașului modern Medgidia (galerie foto)

17 May 2018 11278

#citeşteDobrogea TOMI - CONSTANŢA monografie (1931). Capitolul II. Barbarii. Imperiul Bizantin. Constanţa veacului de mijloc Edrissi

16 May 2018 904

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (VII)

12 May 2018 1530

#scrieDobrogea Muftiii cultului musulman în perioada 1947-2018 (II)

11 May 2018 2531

#citeșteDobrogea Practici medicale empirice și descântece. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

09 May 2018 1772

#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (VI)

04 May 2018 1132

#citeşteDobrogea TOMI - CONSTANŢA (1931) Cuvînt Înainte. Autor, colonel Marin Ionescu Dobrogianu

04 May 2018 1021

#scrieDobrogea Muftiii cultului musulman în perioada 1878-1947 (I) (galerie foto)

03 May 2018 2114

#scrieDobrogea Mustafa Ismail Ali, un primar al Medgidiei de origine turcă (galerie foto)

28 Apr 2018 2023

#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (V)

27 Apr 2018 1001

#citeșteDobrogea Satul în care nu au avut loc divorţuri. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

26 Apr 2018 3310

#citeşteDobrogea Lupte cu tauri şi fiare sălbatice pe hipodromul de la Tomis. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

25 Apr 2018 1170

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (IV)

21 Apr 2018 1288

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia. Absolvenţi, organizarea în perioada comunistă şi reorganizarea după 1990 (VII)

19 Apr 2018 1064

Sănătatea şi serviciul sanitar în Dobrogea la sfârşitul secolului al XIX-lea

16 Apr 2018 1437

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (III)

13 Apr 2018 1346

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1932-1947) (V)

05 Apr 2018 1730

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (II)

31 Mar 2018 1453

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1923-1932) (IV) (galerie foto)

29 Mar 2018 1177

#scrieDobrogea Învățământul vocațional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1923-1932) (III)

23 Mar 2018 1308

#citeşteDobrogea „Cetăţenii dobrogeni sunt obiectul unei foarte ciudate anomalii politice.“ Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

15 Mar 2018 1910

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1912-1922) (II)

15 Mar 2018 2005

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1902-1912)

09 Mar 2018 1908

#citeșteDobrogea 138 de ani de la promulgarea Constituției Dobrogei. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

09 Mar 2018 947

Fenomen meteo periculos. Se anunță ploaie înghețată în Dobrogea

02 Mar 2018 2273

#scrieDobrogea Familia Golea, brașovenii care au modernizat și condus Medgidia

02 Mar 2018 2386

#scrieDobrogea Biserica ortodoxă cu hramul „Sf. Apostoli Petru și Pavel“ din Medgidia - o biserică a creștinilor ridicată de un musulman

27 Feb 2018 2158

#scrieDobrogea Învăţământul din Dobrogea centrală după anul 1878 până la începutul secolului al XX-lea (II)

23 Feb 2018 1226

#scrieDobrogea Învăţământul din Dobrogea centrală după anul 1878 până la începutul secolului al XX-lea (I)

22 Feb 2018 1660

#citeșteDobrogea Câte geamii și moschei se regăseau în Dobrogea anului 1928. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța (galerie foto)

17 Feb 2018 3719

Interviu cu publicistul Cristian Cealera - „Nu m-am considerat niciodată un scriitor, ci mai repede un cronicar de Ev Mediu“

03 Feb 2018 1659

#scrieDobrogea Grigore Antipa, iniţiatorul ştiinţelor mării în România

30 Nov 2017 2046

#scrieDobrogea Poarta maritimo-dunăreană a României în paragină - Sulina

29 Nov 2017 969

#scrieDobrogea Dobrogea văzută de un bănățean

28 Nov 2017 923

#scrieDobrogea Un episod mai puțin cunoscut din istoria Peșterii Sfântului Andrei - sfințirea din 23 iulie 1944 (galerie foto)

27 Nov 2017 2526

#citeşteDobrogea P. Ştefănescu - „Pe malul dobrogean al Dunării putem scrie istoria noastră“ (document)

02 Nov 2017 1005

#scrieDobrogea „Cheia mântuirii noastre este drumul Dunării spre Marea largă deschisă tuturor.“ Mihail Kogălniceanu și Dobrogea românească (galerie foto)

30 Oct 2017 2010

#scrieDobrogea Povestea Regimentului 34

17 Oct 2017 3763

#scrieDobrogea Fraţii preoţi Gheorghe şi Nicolae Răşcanu, protopopi în Dobrogea după Războiul de Independenţă (galerie foto)

16 Oct 2017 2615