SOCIAL MEDIA

Facebook provocările știrilor false, ale conținutului manipulator și soluția de blocare a acestora, penalizarea paginilor sau a utilizatorilor care le publică


Mark Zuckerberg este tot mai preocupat de direcția către care se îndreaptă Facebook, o platformă de socializare atât de populară și controversată în același timp.
 
Posibilitatea de a folosi Facebook ca modalitate de manipulare a unei mase mari de oameni, dar și posibilitatea de a vinde/cumpăra cam orice, indiferent de calitate și preț, sunt aspecte îngrijorătoare. Acestea afectează în timp calitatea conținutului și încrederea utilizatorilor în informațiile pe care le găsesc în postările din platforma de socializare.
 
În 2018, Mark Zuckerberg își recunoștea îngrijorarea și preocuparea de a păstra standardele de calitate a conținutului, de siguranță și încrederea utilizatorilor.
 
El recunoaște că una dintre problemele cele mai mari cu care se confruntă rețelele sociale este controlul: atunci când sunt lăsate necontrolate, rețelele de socializare sunt invadate de conținut senzațional și provocator, iar oamenii vor aprecia și vor distribui acest conținut, cu sau fără discernământ.
 
Râspândirea de știri senzaționale, cu scop de manipulare a publicului, nu este un fenomen nou, l-am vazut și l-am trăit cu toții când radioul, tabloidele și televiziunea prin cablu au devenit accesibile și populare.
 
De ce ia amploare acest fenomen acum? Pentru că, înainte de presa online, în presa scrisă pe hârtie, era mai dificil să se măsoare impactul unei știri în rândul cititorilor, să se urmărească reacția acestora la un anumit tip de știre sau dacă au discutat cu cineva știrea respectivă.
 
În era digitală, atât pe site-urile de știri, cât și pe platformele de socializare, vedem câte like-uri și share-uri are o știre si, mai important, citim comentariile pe care cititorii le lasă. O știre, un conținut cu volum mare de like-uri și share-uri sau comentarii aduce și un volum ridicat de click-uri în site, pe lângă popularitea pe care o câștigă brandul respectiv sau persoana care a postat conținutul. 
 
Cum încearcă platforma de socializare a lui Mark Zuckerberg să stopeze sau să reducă acest fenomen al postărilor / știrilor controversate? Printr-un update al algoritmului de funcționare și actualizare a sistemului de postări (News Feed), care să limiteze distribuirea conținutului senzațional și provocator.
 
Statisticile și analizele pe care Facebook le face pentru a urmări funcționarea platformei și comportamentul utilizatorilor arată că un conținut senzațional, este cu atât mai mult share-uit, cu cât este mai controversat și provocator sau ne-adevărat / neverificat (fake news), chiar dacă celor mai mulți nu le place acel conținut.
 
Soluția pe care Facebook o aplică este să penalizeze conținutul controversat (fake news) sau senzațional, astfel încât să fie limitată distribuirea acestuia. În acest fel și utilizatorii (precum și publicațiile de știri) sunt descurajați să mai producă și să posteze astfel de conținut, pentru că acesta nu va mai ajunge la o masă mare de utilizatori.
 
Principiul de funcționare a platformei de socializare este simplu: cu cât un conținut, o postare adună mai multe like-uri, share-uri și comentarii, cu atât postarea este distribuită / afișată de platformă, de Facebook, la un număr cât mai mare de utilizatori. Atunci când o postarea atinge un punct sensibil, trezește anumite emoții puternice, aceasta devine virală și astfel, succesul conținutului controversat sau al știrilor false (fake news) este garantat.
 
Fie că utilizatorii își exprimă acordul sau dezacordul, dacă le place sau nu conținutul respectiv, simpla interacțiune cu postarea / știrea senzațională (un comentariu negativ, de dezaprobare, de exemplu) face ca roboții Facebook (algoritmul de funcționare) să crească rata de distribuție a postării.
 
Aceasta este problema pe care Facebook trebuie să o rezolve: să poate face diferență între reacțiile aprobatoare și cele dezaprobatoare ale utilizatorilor; pe baza acestora, roboții Facebook să poată să limiteze sau să blocheze distribuirea unei postări care încalcă regulamentul (politica Facebook).
 
Mark Zuckerberg a declarat că lucrează la o astfel de soluție ce va permite utilizatorilor să arate că o știre este falsă sau că un conținut încalcă regulile și că o vom vedea în platformă în cursul acestui an, poate chiar în următoarele luni.
 

Concluzii


1. manipularea prin știri false, conținut senzațional și provocator nu este nouă, dar este mai eficientă în era digitală, a comunicării online;

2. principala problemă este cea a controlului informației / postărilor care pot fi publicate pe Facebook oricând, de oricine și de oriunde;

3. o altă problemă este modul în care funcționează algoritmul Facebook, acela că un conținut devine mai popular și mai distribuit în funcție de volumul de reacții (like, share, comentarii), chiar dacă în cea mai mare parte comentariile publicului sunt dezaprobatoare (roboții Facebook “nu știu” să le interpreteze);

4. filtrarea și blocarea conținului manipulator, a știrilor false sau de senzație este greu de făcut prin automatizare (de către roboții Facebook), fără intervenție umană;

5. soluția pe care Facebook o pregătește este să implice utilizatorii în filtrarea / selectarea conținutului fals printr-o opțiune mai vizibilă decât cele de acum, care să trimită roboților Facebook un semnal că o postare trebuie blocată și penalizată.
 
Surse de informare:
Facebook Rolls Out News Feed Algorithm Update to Disincentivize Controversial Content (Andrew Hutchinson, 16.11.2018)
A Marketer’s Guide to Decoding Social Media Algorithms in 2019  (Brian Peters, 03.12.2018)
How to Create the Perfect Facebook Page for Your Business: The Complete A to Z Guide (Kevan Lee, 12.12.2018)
How to Use Facebook to Market Your Business (Alfred Lua, 10.12.2018)
 
Sursă foto: www.washingtonpost.com

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

GPeC SUMMIT 27-28 mai | Viitorul în e-commerce & digital marketing are un singur nume clientul fericit

30 May 2019 999

Ultimele zile de înscrieri cu reduceri între 50 și 100 EUR la GPeC SUMMIT 27-28 Mai

13 May 2019 1020

Studiu GPeC Strategia de marketing, produsele comercializate și serviciul de Customer Support – factorii esențiali pentru succesul magazinelor online

22 Apr 2019 526

Viitorul Marketing-ului Online se discută la GPeC SUMMIT 27-28 Mai. Ultimele zile de înscrieri cu cel mai mic preț!

09 Apr 2019 560

GPeC 2019 a luat startul Magazinele online se pot înscrie în Competiția GPeC, iar GPeC SUMMIT „se joacă” pe scena Sălii Mari a Teatrului Național București

21 Mar 2019 647

Românii au făcut cumpărături online în valoare de peste 3,5 miliarde de euro în 2018, cu 30% mai mult decât în 2017 | Raportul Pieței de E-Commerce GPeC 2018

21 Jan 2019 611

Cele mai importante premii din comerțul electronic românesc au fost decernate la Gala Premiilor eCommerce - ediția a XIII-a

14 Nov 2018 1129

25+ Speakeri Excepționali urcă pe scena GPeC SUMMIT 12-13 noiembrie 2018

30 Oct 2018 992

Studiu GPeC & Eureka Insights 7 din 10 români economisesc bani, așteptând reducerile de Black Friday și de Sărbători

23 Oct 2018 920

Nir Eyal, autorul bestseller-ului „Hooked How to Build Habit-Forming Products”, vine pentru prima dată în România la GPeC SUMMIT 12-13 noiembrie

03 Oct 2018 1157

Brad Geddes, David Meerman Scott, Ross Simmonds și Russell McAthy – primii speakeri internaționali legendari anunțați la GPeC SUMMIT 12-13 noiembrie

25 Sep 2018 1111

Ultima săptămână de înscrieri Early-Bird la GPeC Trainings 17-18-19 octombrie, Cluj-Napoca!

25 Sep 2018 535

Urmează o nouă ediție a Școlii de Vară GPeC – seria de cursuri intensive de E-Commerce și Marketing Online

26 Jul 2018 1013

95 de magazine online participă în Competiția GPeC 2018

29 Jun 2018 1686

GPeC SUMMIT 29-30-31 Mai, București +1000 de participanți unici, +40 speakeri locali și internaționali și 2 masterclass-uri sold out

05 Jun 2018 2113