Ziua Dobrogei

#citeşteDobrogea Căile ferate de altădată... cu ele am rămas! Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

Nu are cum să nu te apuce... nostalgia când descoperi că în vremuri imemoriale, cu înzestrări rudimentare, românii au avut puterea să construiască atât de multe, iar în zilele noastre prăpădul se alege de tot ce ne-a fost lăsat bun moştenire.
 
Într-un capitol anterior, relatam despre industria dobrogeană, cu aceeaşi... nostalgie a dobrogeanului dezamăgit de ceea ce ar fi putut ajunge această provincie. La momentul la care scria inginerul-şef George C. Măinescu (şeful diviziei de Construcţii de Căi Ferate din Dobrogea) capitolul „Evoluţia Căilor Ferate în Dobrogea“, adică pe la 1928, aveam 1.200 km de şosele naţionale, 180 km de şosele judeţene, 800 km de şosele rurale „împreună cu cele din Cadrilater, care a fost anexat Dobrogei în anul 1913. Patria-mamă nu poseda o flotă fluvială sau maritimă propriu-zisă“.
 
Aceasta în condiţiile în care la 1877 nu existau decât porţiuni din şoseaua Constanţa - Tulcea şi Tulcea - Isaccea, rudimentar pietruite.

Singurele poduri de şosea existente în toată provincia erau cel de la coada lacului Babadag, construit încă din 1869 peste balta Toprac-Chiopru, iar la Megidia gara era unită cu oraşul prin şoseaua prevăzută cu podul Said-Paşa, construit de acel guvernator peste balta Carasu. Mai existau oareşicare începuturi de şosele pe lângă oraşele Măcin, Hârşova şi Megidia pe lungimi de câţiva km“.

 
Şi ca să ilustrăm ritmul de... lucru, aflăm că în doar doi ani, de la 1858, când a fost concesionată, de la guvernul otoman, construcţia liniei ferate Cerna-Voda-Port până la Kustenge, de către o companie engleză, şi până la 1860, au fost finalizaţi 60 de km de cale ferată.
 
Urmează descrierile apariţiilor monumentalelor poduri pe care astăzi se circulă. La acea vreme, liniile ferate împânzeau inclusiv oraşul Constanţa şi se legau cu Oborul de vite de la Anadolchioi, cu magaziile de cereale sau cu cariera Canara.
 
O linie specială, datorată Reginei Maria, este cea care mergea prin centrul oraşului, de-a lungul bulevardului Regina Maria până la Mamaia-băi, cu o lungime de 8 km şi 100 m. „Graţie gustului fin al Reginei noastre Maria, care a apreciat îndeajuns frumoasa noastră plajă de la Mamaia, ce se întinde până la Capul Midia, pe o lungime de 14 km, construind palatele regale de la Mamaia-băi, această linie a dobândit o importanţă mare“.
 
Ba chiar Ministerul de Război a prelungit această linie cu circa 7 km, până la câmpul de aviaţie de la Mamaia-sat. Cei 16 km de linie ferată ce leagă Constanţa de Carmen Sylva cu ramura Eforie - Techirghiol Sat îi datorăm generalului Mihail Ionescu, subsecretar de stat la Căile Ferate.
 
La 27 februarie 1927 domnia sa inspectează lucrările lăsate în părăsire din 1906, hotărăşte construirea liniei şi ceea ce hotărăşte promite şi face. Ca prin mister s-au găsit deodată fonduri, materiale, braţe civile şi militari. Linia se termină în două luni şi 20 de zile şi la 5 iunie 1927 se şi dă în exploatare. Binefacerile aduse sunt colosale: lumea nu mai este la discreţia şoferilor şi căruţaşilor; sezoniştii sunt scutiţi de supliciul înghiţirii prafului şi zdruncinăturilor de pe şosea; atât bogatul, cât şi săracul se urcă seara la Bucureşti în vagonul de Carmen Sylva (Movilă) şi dimineaţa la ora 8 se dă jos pe un peron curat şi spaţios în staţia Carmen-Sylva, la o palmă de loc de lac, mare, băi şi de camera angajată“.
Cum călătoreau cei bogaţi, dar şi alte informaţii legate de construcţia căilor ferate dobrogene puteţi citi ăn lucrarea istorică Dobrogea 1878-1928. Cincizeci de ani de vieață românească, disponibilă integral in format electronic.
 
Dacă în urmă cu 119 ani pionierul culturii româneşti în Dobrogea Petru Vulcan inaugura prima bibliotecă publică la Constanţa, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidenţă, cotidianul ZIUA de Constanţa, conştient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ VIRTUALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri şi de azi“.  

DREPTURI DE AUTOR

a) Toate informaţiile publicate pe site de către ZIUA DE CONSTANȚA (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informaţii, fotografii, fişiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispoziţiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice şi Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA DE CONSTANȚA sau, după caz, furnizorii săi de informaţii.
 
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afişarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului site-ului, cu excepţia afişării pe ecranul unui computer personal şi imprimarea sau descărcarea, în scop personal şi necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanţa.

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

#citeşteDobrogea „Omul în Dobrogea nu este sigur de ziua de mâine.“ Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

21 Apr 2018 562

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (IV)

21 Apr 2018 743

#citeşteDobrogea 179 de ani de la naşterea primului rege al României, Carol I. „Totul pentru ţară! Nimic pentru mine!“

20 Apr 2018 586

Gestul unui constănţean, dedicat zilei de naştere a lui Anghel Saligny (galerie foto)

20 Apr 2018 508

#citeşteDobrogea Jurnal de Centenar cu universitarul Daniel Citirigă, la TVR1 - „Împăratul Germaniei pe Frontul de Est“

20 Apr 2018 620

#citeşteDobrogea 164 de ani de la naşterea părintelui ingineriei româneşti, Anghel Saligny. Află marele său regret legat de Podul de la Cernavodă!

19 Apr 2018 1561

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia. Absolvenţi, organizarea în perioada comunistă şi reorganizarea după 1990 (VII)

19 Apr 2018 575

#citeşteDobrogea Jurnal de Centenar, cu universitarul Daniel Citirigă, la TVR1 - „Ferdinand, un rege cu suflet de român“

19 Apr 2018 733

#citeşteDobrogea „Învăţământul nostru nu stabileşte uneori suficient corelaţia dintre cunoştinţele teoretice şi realitatea intuită.“ Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

19 Apr 2018 1187

File din istoria oraşului Tulcea Familia Avramide (galerie foto)

19 Apr 2018 3232

#citeşteDobrogea Criticul literar şi universitarul Enache Puiu ar fi împlinit 90 de ani. „Sunt dobrogean şi sunt dator să-mi cunosc, înainte de toate, locul, oamenii, istoria“

18 Apr 2018 547

Călători străini prin Dobrogea (CLXXXI.16) - Henry Barkley (MB - Scoţia)

18 Apr 2018 707

Domnul Carol şi întoarcerea Dobrogei acasă, la Ţară. Aşa cum reiese din declaraţii oficiale şi corespondenţă de familie

18 Apr 2018 1138

Pădurile Dobrogei în anii 1900

17 Apr 2018 4865

#citeşteDobrogea „Un sat dobrogean - Ezibei“, monografie realizată de profesor împreună cu elevii săi. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

17 Apr 2018 891

#citeşteDobrogea 139 de ani de la naşterea prozatorului, memorialistului şi preotului Gala Galaction. „Am iubit dulcea ei tristeţe orientală“, scria despre Mangalia

16 Apr 2018 724

Călători străini prin Dobrogea (CLXXXI.15) - Henry Barkley (MB - Scoţia) (galerie foto)

16 Apr 2018 615

Sănătatea şi serviciul sanitar în Dobrogea la sfârşitul secolului al XIX-lea

16 Apr 2018 1113

#citeşteDobrogea Pe vremea când românul lucra „pentru fericirea lui şi a neamului românesc“. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

14 Apr 2018 676

#citeşteDobrogea Nicolae Tonitza despre Dobrogea - „Fără îndoială, unul din colţurile cele mai pitoreşti din cuprinsul României“ (galerie foto)

13 Apr 2018 1039

Constanţa/Dobrogea în Anul Centenar - teme minore şi semne sporadice de coeziune (IV)

13 Apr 2018 723

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (III)

13 Apr 2018 1028

#citeşteDobrogea 132 de ani de la naşterea celui mai de seamă pictor român. Moştenirea lui Nicolae Tonitza lăsată Dobrogei (galerie foto)

13 Apr 2018 1072

Constanţa/Dobrogea în Anul Centenar - teme minore şi semne sporadice de coeziune (III)

12 Apr 2018 693

Jurnal de Centenar cu universitarul Daniel Citirigă la TVR1 „Dobrogea sub ocupaţie“

12 Apr 2018 1103

#citeşteDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1947-1967) (VI)

12 Apr 2018 929

#citeşteDobrogea Cum era structurat manualul de Geografie de la 1911. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

12 Apr 2018 726

#citesteDobrogea 164 de ani de la naşterea marelui român Ioan Neniţescu, prefect de Dobrogea

11 Apr 2018 1065

#scrieDobrogea Constanţa/Dobrogea în Anul Centenar - teme minore şi semne sporadice de coeziune (II)

11 Apr 2018 952

#citeşteDobrogea În premieră, Anaid Tavitian povesteşte despre tatăl său - „O amprentă dulce, care mă obligă să fiu într-un anume fel, pentru că aşa am fost educată!“ (galerie foto)

11 Apr 2018 1473

#citeșteDobrogea Cum arăta Tomisul pe vremea lui Ovidius. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

11 Apr 2018 1656

#scrieDobrogea Constanța/Dobrogea în Anul Centenar - teme minore și semne sporadice de coeziune (I)

10 Apr 2018 852

#citeşteDobrogea Deșarta speranță legată de viitorul județului Constanța - „Să facem dintr-însul un colț de raiu al țării noastre“. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

10 Apr 2018 1043

„Din dragostea pe care o păstrez neamului meu și satului“ Familia Valaori din satul dobrogean Caratai/Nisipari și ctitoriile sale

10 Apr 2018 5094

Eroii Histriei (II) Amiralul Hegesagoras și expediția pentru salvarea Apolloniei. Binefăcătorii cetății

10 Apr 2018 1247

Eroii Histriei (I) Povestea celor trei soli, Agathocles și războiul cu tracii, Aristagoras binefăcătorul

09 Apr 2018 1365

#citeșteDobrogea Cognacul și romul, băuturi falsificate aflate pe masa dobrogenilor. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

09 Apr 2018 1311

#citeșteDobrogea Cafea colorată artificial sau amestecată cu cereale. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

07 Apr 2018 1671

Jurnal de Centenar, cu universitarul Daniel Citirigă, la TVR1 „Dobrogea, împărțită și sub dublă ocupație”

07 Apr 2018 1130

Călători străini prin Dobrogea (CLXXXI.12) - Henry Barkley (MB - Scoţia) (galerie foto)

06 Apr 2018 705

#citeşteDobrogea Laptele falsificat şi amestecurile de uleiuri, la control. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

06 Apr 2018 1460

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1932-1947) (V)

05 Apr 2018 1246

#citeşteDobrogea I.N. Roman, la 1905 - „Putem zice cu încredere că Dobrogea a fost românizată, că ea este ţară românească“. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

05 Apr 2018 1497

Călători străini prin Dobrogea (CLXXXI.11) - Henry Barkley (MB - Scoţia) (galerie foto)

04 Apr 2018 781

#citeșteDobrogea Băuturile alcoolice și alimentele, la control, în Laboratorul de Chimie. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

04 Apr 2018 1152

Cetatea Tomisului în epoca romano-bizantină (III) - Comorile ascunse, Iustinian şi ultima epocă de aur

03 Apr 2018 838

Informare meteo valabilă, până la noapte, pentru Dobrogea. Ce spun specialiștii pentru ziua de azi

02 Apr 2018 1259

Călători străini prin Dobrogea (CLXXXI.10) - Henry Barkley (MB - Scoția) (galerie foto)

02 Apr 2018 610

#citeșteDobrogea Foc în farmaciile constănțene, în Primul Război Mondial. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

02 Apr 2018 1578

Cetatea Tomisului în epoca romano-bizantină (II) - Episcopul Teotim, hunii, Mitropolia

02 Apr 2018 965