Grecul Arian s-a născut în jurul anului 95, în Nicomedia, oraș din regiunea Bitinia din nord-vestul Asiei Mici (Turcia asiatică). Printre demnitățile deținute a fost și cea de guvernator al provinciei romane Capadocia, din centrul Asiei Mici. Din vasta sa operă istorică, militară și filozofică s-a pierdut o parte importantă. Cele mai importante scrieri sunt „
Expediția lui Alexandru cel Mare”, în șapte cărți, după modelul lui „Anabasis” al lui
Xenofon (sec. IV î. H.), și „
Descrierea călătoriei în jurul Pontului Euxin”. Arian a murit în jurul anului 175. (ed. G. Ștefan)
„Descrierea călătoriei în jurul Pontului Euxin”
În capitolul 21 este descrisă îngrijirea de către păsări a templului lui Ahile din insula nelocuită Leuce (Șerpilor): „1. Pentru cineva care ar naviga din regiunea acestei guri drept spre larg cu vântul de nord-vest, se arată o insulă pe care unii o numesc
Insula lui Ahile, alții Alergarea lui Ahile, iar alții îi spun
Leuce , după culoarea ei. Se zice că
zeița Tetis a înălțat din apă această
insulă pentru
fiul ei. Aici ar fi locuit
Ahile . Pe ea se află un
templu al lui Ahile și
un idol de lemn cu lucrătura străveche. 2.
Insula nu este locuită de oameni, ci pe ea pas doar câteva
capre. S spune că și acestea au fost închinate lui
Ahile de către cei care au tras la mal aci. În
templu se află nenumărate
ofrande: cupe, inele și pietre nestemate. Se mai află și
inscripții – unele în
limba latină, altele în
limba elină, în metri, cu laude pentru
Ahile. 3. Există și unele închinate lui
Patroclu. Căci cei ce vor să-i fie pe plac lui A
hile îl cinstesc și pe
Patroclu. În insulă își au cuibul o mulțime de
păsări – ca pescăruși, ciori marine, lișițe în stoluri nenumărate. 4. Aceste păsări îngrijesc de
templul lui Ahile. Dis-de-dimineață, în fiecare zi, ele zboară spre
mare. Își udă aici aripile, apoi în grabă se întorc îndărăt la
templu și îl stropesc cu apă. După ce au făcut bine treaba aceasta, ele mătură apoi cu aripile pardoseala.”
În capitolul 22, este descrisă activitatea oracolului din templul lui Ahile: „1.Alții mai povestesc următoarele. Dintre cei ce ajung în
corabie pe această
insulă, unii plutesc spre ea dinadins, aducând pe
corăbii animale pentru
jertfă, dintre care pe unele le jertfesc, iar pe altora le dau drumul în i
nsulă spre cinstea lui
Ahile. 2. Alții trag la mal deoarece sunt siliți de furtună. Ei cer
animalul de sacrificiu chiar de la
zeu, întrebând
oracolul cu privire la victimă: dar este preferabil pentru dânșii să jertfească
animalul pe care îl vor alege, după aprecierea lor, dintre cele ce pasc pe
insulă. Ei depun totodată în
bani suma pe care o socotesc corespunzătoare. 3. Dacă
oracolul nu primește propunerea (căci în t
emplu există un
oracol), ei ridică
prețul și dacă se mai împotrivește, îl fac să fie și mai mare. Când
oracolul primește, știu că
prețul propus ajunge. 4. Victima se oprește de la sine și nu mai fuge. Astfel au fost închinați
eroului mulți
bani, ca preț al victimelor.”
În capitolul 23, Arian își exprimă încrederea în sursele orale directe referitoare la rolul salvator al insulei Leuce pentru corăbierii din furtunoasa Mare Neagră: „1.
Ahile apare în vis celor ce trag la mal în
insulă sau plutesc în apropiere. El le arată unde este mai bine să acosteze sau să arunce ancora. Unii povestesc că A
hile le-a apărut, pe catarg ori pe capătul vergii, la fel ca și
Dioscurii [gemenii mitologici greci Castor și Polux]. 2. Numai într-atât este
Ahile mai prejos decât
Dioscurii: aceștia par limpede corăbierilor de pe orice mare și, când se ivesc, le aduc salvarea; dar
Ahile se arată numai celor ce vin în apropierea
insulei. Alții spun că au văzut în vis și pe Patroclu. 3. Am așternut în scris aceste lucruri cu privire la
insula lui Ahile, întemeiat pe cele ce auzisem fie de la cei ce trăseseră la mal ei înșiși pe această
insulă, fie de la cei ce-și dobândiseră știrile de la alții. Mărturisesc că acestea îmi par vrednice de crezare. 4. Am convingerea că – fără doar și poate –
Ahile este un
semizeu și mă bizui – în susținerea mea – pe nașterea lui cea aleasă, pe frumusețea și tăria sufletului său, ca și pe împrejurarea că plecase dintre muritori tânăr încă. Apoi, iau ca temei al acestor afirmații
epopeea lui Homer închinată lui
Ahile și faptul că
eroul a fost statornic în iubirea lui și în cinstirea prieteniei [față de Patroclu, ucis de Hector în Războiul Troiei – n. G. Ș.], alegând să moară la scurt timp după iubitul său.”
În capitolul 24, sunt prezentate Delta Dunării și coloniile grecești de pe litoralul vestic al Mării Negre: „1. De la
gura Istrului numită
Psilon și până la cea de
a doua gură [Boreion – n. G. Ș.] sunt cincizeci de stadii. De aici și până la
gura ce se numește
Calon sunt patruzeci de stadii. Iar de la
Calon la a
patra gură a Istrului cu numele de
Naracon sunt alte șaizeci de stadii. 2. De aci la
a cincea gură [Hieron – n. G. Ș.]sunt o sută douăzeci de stadii. Din acest punct și până la
cetatea Istria sunt cinci sute de stadii, iar de la
Istria până la cetatea
Tomis sunt trei sute de stadii. 3. De la
Tomis până la cetatea
Callatis sunt alte trei sute de stadii. Aici se află un loc de ancorat. De aici până la Portul carienilor sunt o sută optzeci de stadii. Teritoriul din jurul portului se numește Caria. De la Portul Carienilor până la Tetrisias sunt o sută douăzeci de stadii. De aici și până la Bizone se întinde un ținut, fără porturi, de șaizeci de stadii. 4. De la Bizone până la
Dionysopolis sunt optzeci de stadii. (...) 6. Acestea sunt
cetățile grecești colonizate în
Sciția, pe stânga celui ce plutește intrând – [notă G. Ș.] în Pontul Euxin.”
Editorul G. Ștefan (1899-1980) notează că un stadiu grec echivala cu 177 metri și pentru așezare geografică îi citează pe grecii
Strabon și
Ptolemeu, precum și pe romanul
Pliniu cel Bătrân.
În lucrarea geografică „
India”, Arian compară Dunărea, în defavoarea acesteia, cu uriașele fluvii indiene Gange și Indus: „4,13. Trebuie deci să credem cele spuse în privinţa Indului şi Gangelui, şi anume că
Istrul şi Nilul nici nu se pot compara - ca belşug al apelor - cu acestea. (...)
Istrul este mic când izvorăşte, dar primeşte numeroşi afluenţi care nu sunt însă egali ca număr cu râurile din India ce se varsă în Ind şi Gange. Foarte puţini din
afluenţii Istrului sunt navigabili. (...)”
Bibliografie
Arriani Nicomendenis Scripta minora, Rudolfus Hercher iterum recognovit, edenda curavit Alfredus Eberhard, Teubner, Leipzig, 1885
Arrien,
L Inde, texte etabli et traduit par P. Chantraine, Les Belles Lettres, Paris, 1927.
GHEORGHE ȘTEFAN (redactor responsabil) /INSTITUL DE ARHEOLOGIE AL ACADEMIEI RPR,
Izvoare privind istoria României, vol. I, Ed. Academiei R. P.R., București, 1964. (XCIII. Arian)
Sursa foto: ZIUA de Constanța - Exponate Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța
Despre Marius Teja
Marius Virgil Teja s-a născut în judeţul Constanţa, în anul 1969. A absolvit Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureştişi are un master în Relaţii Internaţionale, absolvit la Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti. A fost profesor de Istorie şi Cultură Civică, muzeograf, voluntar after school, iar din 2020 editează blogul „Națiunea Armănă“.
Citește și:
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Arian (sec. II) - „Expediția lui Alexandru”, „Istoria urmașilor lui Alexandru”, „Arta tacticii”, „Ordinea de luptă împotriva alanilor”, „Tratat de vînătoare”
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: