#citeșteDobrogea: Activitatea portuară în Sulina interbelică și în perioada celui de-al Doilea Război Mondial

 
  • Ca urmare a poziționării sale pe brațul cu același nume, Sulina a avut statutul unui port fluvial și maritim. Legăturile cu Sulina erau anevoioase, făcându-se cu greutate. Portul avea o întindere considerabilă, putând fi amenajate circa 18 dane la malul drept și 31 de dane la cel stâng.

Capacitatea de acostare era de circa 380-400 de nave. Nu exista o amenajare a portului, prin existența unor magazii, depozitarea fiind relizată în aer liber. Se putea depozita undeva la 10 mii de tone de marfă. Existau o serie de întreprinzători privați care doreau să opereze tranzitul de mărfuri, existând macarale și instalații de transfer al mărfurilor, pe cale mai rapidă.

În intervalul 1920-1931 s-au desfășurat operațiuni de dragaj în zona portului și amenajarea unor diguri, pentru a permite o siguranță în manevrarea ambarcațiunilor. Cu timpul s-a redus pescajul în bara de la Sulina, sub 19 picioare, lucru care contribuia la blocarea navelor. Acest lucru a fost amplu prezentat în presa vremii, în special de Dobrogea jună.  Nu mai puțin de 20 de ambarcațiuni erau înisipate, datorită nivelului scăzut al apei.



Începând din 1856, s-a aplicat statutul de porto-franc, statut confimat de Înalta Poartă în 1870, iar după revenirea Dobrogei în cadrul statului român, confirmat prin Congresul de la Berlin ( 1 iunie-1 iulie 1878), recunoscut la 15 februarie 1880, de al XV-lea guvern al României, după încoronarea lui Carol I de Hohenzollern-Sigmaringen, guvern condus de Ion C. Brătianu.

Acest statut a fost menținut până în 1939, existând importante tranzacții la importul și la exportul produselor. Între anii 1921-1939 au fost tranzacționate prin portul Sulina peste 25 milioane tone cereale, peste 7,5 milioane tone lemn și 1,3 milioane diverse mărfuri. După Marele Război  s-a înregistrat o creștere a numărului de nave, de la an la an, fără a se depăși numărul navelor înregistrat înainte de intrarea României în război.

Odată cu declanșarea celei de-a doua conflagrații mondiale, în anul 1939, numărul tranzacțiilor comerciale a scăzut, iar numărul navelor a fost în scădere, iar transporturile au avut în vedere doar satisfacerea nevoilor militare.



În 1943 prin port au fost operate circa 88 mii tone de piatră, 3725 tone cărbune și 891 tone de material lemnos. Se operau mărfuri sub pavilion grec, italian și român.

În portul Sulina își desfășurau activitatea agențiile maritime SMR, România, Wattson Youll, Kiriakides N.S. Theodoridi, Lloyd ș.a. Acestea își desfășurau activitatea și în portul maritim Constanța.

Portul Sulina a asigurat transportul de mărfuri, de materii prime, fiind manevrate de pe șlepuri pe nave sau vice-versa. Portul a asigurat dezvoltarea zonei, iar tranzacțiile comerciale au adus venituri importante comercianților și agențiilor maritime care aveau filiale în port.


 
 
Surse bibliografice:
SJANC, fond Căpitănia portului Constanța, dosar 9/1932
Dobrogea jună, an XXXVI, nr.77 din 4 august 1940
Petre Zaharia, Sulina-porto-franc (1879-1939), în Peuce, VIII, 1977-1978
Valentin Ciorbea, Evoluția Dobrogei între anii 1918-1944, Editura Ex Ponto, Constanța, 2005


Despre Adrian Ilie:
Licențiat și masterat în istorie - Universitatea „ Ovidius” Constanța, șef de promoție.
Doctor în istorie și cursuri postuniversitare - Universitatea din București.
Director adjunct Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza" Constanța (2020)/ Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși” Medgidia (2017-2019).
Metodist, responsabil Cerc pedagogic și membru în Consiliul Consultativ (ISJ Constanța).
Autor al mai multor lucrări și studii despre Medgidia și Dobrogea.
Autor al unor studii și cărți de metodică și management.
Membru în Comisia Națională de Istorie din cadrul M.E.N.
Membru al Societății de Științe Istorice din România.
Membru al Asociației Culturale „Mehmet Niyazi” Medgidia.
Membru în grupurile de lucru pentru realizarea programelor școlare pentru gimnaziu în cadrul M.E.N. (Istorie /Istoria minorității turce în România).
Membru în Comisia monumentelor istorice Medgidia.
Realizator emisiune istorică - REPERE ISTORICE - Alpha Media TV (2013-2018).
Premii obținute pentru activitatea publicistică.
Premiul „Virgil Coman" pe anul 2017, conferit de Societatea de Științe Istorice din România.

Citește și:

#citeșteDobrogeaPortul Mangalia în perioada interbelică

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#GhidDobrogean1924: „Tekirghiolul - Staţiune balneară şi climaterică“

#GhidDobrogean1924: „Tekirghiolul - Staţiune balneară şi climaterică“

916
#GhidDobrogean1924: „Teatre și Grădini“ din Constanța interbelică

#GhidDobrogean1924: „Teatre și Grădini“ din Constanța interbelică

1060
#citeșteDobrogea: Căile ferate în Dobrogea

#citeșteDobrogea: Căile ferate în Dobrogea

985
#citeșteDobrogea: Disciplinele studiate în cadrul Seminarului musulman din Medgidia în perioada 1932-1933

#citeșteDobrogea: Disciplinele studiate în cadrul Seminarului musulman din Medgidia în perioada 1932-1933

2107
#GhidDobrogean1924: „Societățile și asociațiile culturale, profesionale și de asistență“ din Constanța interbelică

#GhidDobrogean1924: „Societățile și asociațiile culturale, profesionale și de asistență“ din Constanța interbelică

2190
#GhidDobrogean1924: Asociațiile sportive din Constanța interbelică

#GhidDobrogean1924: Asociațiile sportive din Constanța interbelică

2932
#citeșteDobrogea: Intensa activitate economică a urbei Medgidia în perioada interbelică

#citeșteDobrogea: Intensa activitate economică a urbei Medgidia în perioada interbelică

1983
#GhidDobrogean1924: „Ziare, reviste, publicațiuni“ din Constanța interbelică

#GhidDobrogean1924: „Ziare, reviste, publicațiuni“ din Constanța interbelică

2599
#citeșteDobrogea: Întreprinderi industriale în Dobrogea interbelică

#citeșteDobrogea: Întreprinderi industriale în Dobrogea interbelică

2289
#GhidDobrogean1924: Portul Constanța (III)

#GhidDobrogean1924: Portul Constanța (III)

2134
#GhidDobrogean1924: Portul Constanța (II)

#GhidDobrogean1924: Portul Constanța (II)

1943
#citeșteDobrogea: Fabrici de textile și de pielărie în Dobrogea, în prima jumătate a veacului trecut

#citeșteDobrogea: Fabrici de textile și de pielărie în Dobrogea, în prima jumătate a veacului trecut

2207
#GhidDobrogean1924: Portul Constanța (I)

#GhidDobrogean1924: Portul Constanța (I)

2140
#GhidDobrogean1924: „Constanța va deveni pentru Orient ceea ce Anversul este pentru Occident“

#GhidDobrogean1924: „Constanța va deveni pentru Orient ceea ce Anversul este pentru Occident“

2822
#GhidDobrogean1924:„Călăuză Balneară“ - Plajele Duduia, Tataia și Mamaia

#GhidDobrogean1924:„Călăuză Balneară“ - Plajele Duduia, Tataia și Mamaia

2082
#citeșteDobrogea: Gheorghe I. Brătianu, un liberal al Dobrogei

#citeșteDobrogea: Gheorghe I. Brătianu, un liberal al Dobrogei

1891
#citeșteDobrogea: Zone de agrement în Dobrogea interbelică (II)

#citeșteDobrogea: Zone de agrement în Dobrogea interbelică (II)

2284
#GhidDobrogean1924: „Împrejurimile Constanței“ - Insula Ovidiu și Pantelimonul

#GhidDobrogean1924: „Împrejurimile Constanței“ - Insula Ovidiu și Pantelimonul

2683
#citeșteDobrogea: Zone de agrement în Dobrogea interbelică (I)

#citeșteDobrogea: Zone de agrement în Dobrogea interbelică (I)

3095
#GhidDobrogean1924: „Împrejurimile  Constanței“ - Cernavodă și Mangalia

#GhidDobrogean1924: „Împrejurimile Constanței“ - Cernavodă și Mangalia

2546