#DobrogeaDigitală – „Armeni de seamă (I)”, de Simion Tavitian: In Memoriam Garabet Avachian. „Ne-a pregătit pentru viață şi scenă, nefăcând nimănui nici un fel de concesii”


La doar 58 de ani se stingea din viață marele pedagog și colecționar de artă Garabet Avachian (1 noiembrie 1907 - 11 iulie 1967).

Colecția ce-i poartă numele, donată Muzeului Colecțiilor din București, este una dintre cele mai bogate și valoroase, cuprinzând numeroase obiecte de artă decorativă, sticlărie de Boemia, covoare de Buhara şi Anatolia, piese de mobilier şi un impresionant număr de icoane de lemn şi sticlă, opere ale artizanilor populari din glăjăriile de la Nicula şi Hăjdate, centre ardelene cunoscute și recunoscute în toată lumea.
Din primul volum al triadei „Armeni de seamă din România”, scris de publicistul Simion Tavitian, vă oferim o evocare a valorosului șef al catedrei de vioară a Academiei de Muzică din București, Modest Iftinchi (10 aprilie 1930 – 22 septembrie 2003).
 

„Dar lista, impresionant de lungă şi încărcată de valori, ar trebui să cuprindă şi numeroşi violonişti care au studiat iniţial cu alţi profesori şi au apelat la el pentru perfecţionare şi control periodic, sau... câte unii care, dintr-un snobism prost înţeles, şi-au ascuns provenienţa reală de la şcoala sa, preferând nume ale unor maeştri, considerate mai «sonore», fără a ţine seama că un artist de talia lui David Oistrach îşi trimitea unii elevi, pentru perfecţionare şi rezolvarea anumitor probleme, tocmai la el, socotindu-l o autoritate în domeniu. Amintirile unuia dintre elevii săi cei mai apropiaţi, prof. univ. Modest Iftinchi, actualul şef al catedrei de vioară la Academia
de Muzică din Bucureşti, care-i continuă cu cinste şcoala violonistică, muzicală, umană, ni se par cele mai semnificative: «L-am cunoscut ca profesor şi om şi pot afirma - fără teamă de a greşi - că nu mi-a fost dat decât rareori în viaţă să pot întâlni un om care să-i semene. Incontestabil, era un om de excepţie.
Neavând copii şi suferind poate din această cauză, noi - toate generaţiile ce ne-am perindat prin clasa lui - am devenit, pe rând, copiii lui, am crescut şi ne-am lăsat educaţi, modelaţi şi formaţi conform idealurilor pe care le-a avut. Ne-a iubit pe toţi fără să aibă preferinţe, ne-a certat şi admonestat atunci când am meritat-o şi ne-a lăudat şi stimulat în mod divers, când a fost cazul. Ne-a pregătit pentru viață şi scenă, nefăcând nimănui nici un fel de concesii».
Investigând în permanenţă şi în spirit modem domeniul infinit al soluţiilor la problemele tehnice şi interpretative ale viorii, G. Avachian a realizat unele lucrări de specialitate, ca: «Studiul schimburilor de poziție», «Contribuţii la însuşirea raţională a tehnicii violonistice», «Despre arta interpretativă în concepţia modernă» şi altele.
 

DESCARCĂ GRATUIT CARTEA ÎN FORMAT PDF

«Tot maestrul Avachian ne-a insuflat - spune acelaşi elev şi continuator al său, prof M. lftinchi - permanent sentimentul patriotic şi mândria naţională, lucru preţuit de noi cu atât mai mult, cu cât ştiam că era de origine armeană, dar devotat cu trup şi suflet ţării în care a trăit şi poporului pe care l-a iubit în aceeaşi măsură ca oricare om al ţării noastre.
A făcut cinste ţării noastre oriunde a fost trimis, a dominat cu personalitatea sa şi a impus»”. (Izvoare: Revista „Ararat" nr. 41/1993)

 
#citește mai departe în „Armeni de seamă (I)”
 
Dacă în urmă cu 122 ani pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidență, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.
 
DREPTURI DE AUTOR
 
a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.
 
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.

 
Citește și:

111 ani de la nașterea lui Garabet Avachian - profesor emerit și ilustru colecționar de artă

 

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#DobrogeaDigitală: Cik Damadian – un artist prodigios, cu preocupări enciclopedice

#DobrogeaDigitală: Cik Damadian – un artist prodigios, cu preocupări enciclopedice

1016
#DobrogeaDigitală – revista „Analele Dobrogei: Planurile construirii canalului Dunăre - Marea Neagră, din urmă cu un veac

#DobrogeaDigitală – revista „Analele Dobrogei: Planurile construirii canalului Dunăre - Marea Neagră, din urmă cu un veac

985
Zeii orașului Tomis (II) - Triada din Eleusis și alte divinități

Zeii orașului Tomis (II) - Triada din Eleusis și alte divinități

917
#citesteDobrogea: Patru ani fără Virgil Coman

#citesteDobrogea: Patru ani fără Virgil Coman

1586
#DobrogeaDigitală - „Figuri în filigran”, de Pericle Martinescu:   Curioasele aventuri spirituale ale artistei Magdalena Rădulescu, fiică a unui mare avocat constănțean

#DobrogeaDigitală - „Figuri în filigran”, de Pericle Martinescu: Curioasele aventuri spirituale ale artistei Magdalena Rădulescu, fiică a unui mare avocat constănțean

1135
#DobrogeaDigitală – revista „Analele Dobrogei: „A pune în dubiu stăpânirea românească asupra Dobrogei, înseamnă a clătina însăşi temelia ţării”

#DobrogeaDigitală – revista „Analele Dobrogei: „A pune în dubiu stăpânirea românească asupra Dobrogei, înseamnă a clătina însăşi temelia ţării”

1107
Procesul sabotorilor de la Canal (galerie foto)

Procesul sabotorilor de la Canal (galerie foto)

1140
#DobrogeaDigitală. „Tanagra. Callatis. Măşti şi figurine din atelierele de la Mangalia”, de Vasile Canarache:  Despre colecționarii de tanagre, statuetele artistice ale antichității

#DobrogeaDigitală. „Tanagra. Callatis. Măşti şi figurine din atelierele de la Mangalia”, de Vasile Canarache: Despre colecționarii de tanagre, statuetele artistice ale antichității

1160
#citeșteDobrogea: Ex Ponto și orchestra sa epică, celebrând un sfert de veac de existență a breslei scriitoricești dobrogene

#citeșteDobrogea: Ex Ponto și orchestra sa epică, celebrând un sfert de veac de existență a breslei scriitoricești dobrogene

1093
#DobrogeaDigitală - „Uraganul istoriei. Bombe și boemă. Pagini de jurnal intim (1941-1945)”, de Pericle Martinescu: „Revendic libertatea personală, cu condiţia să fie creatoare, nu distrugătoare”

#DobrogeaDigitală - „Uraganul istoriei. Bombe și boemă. Pagini de jurnal intim (1941-1945)”, de Pericle Martinescu: „Revendic libertatea personală, cu condiţia să fie creatoare, nu distrugătoare”

1061
#CitesteDobrogea: 3 august 1941. Bombardament al aviației sovietice asupra Constanței. Catedrala și Peninsula au fost distruse

#CitesteDobrogea: 3 august 1941. Bombardament al aviației sovietice asupra Constanței. Catedrala și Peninsula au fost distruse

1490
#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop”, de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: Pe unde ar trebui să treacă linia ferată către Tulcea?

#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop”, de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: Pe unde ar trebui să treacă linia ferată către Tulcea?

1274
Zeii orașului Tomis (I) - Metropola toleranței religioase

Zeii orașului Tomis (I) - Metropola toleranței religioase

2213
La 20 de ani, șugubățul actor Nicu Constantin debuta în televiziune, alături de Margareta Pâslaru și Marina Voica (video)

La 20 de ani, șugubățul actor Nicu Constantin debuta în televiziune, alături de Margareta Pâslaru și Marina Voica (video)

2324
#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop”, de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: Scarlat Lambrino, despre arheologia Dobrogei

#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop”, de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: Scarlat Lambrino, despre arheologia Dobrogei

1890
#DobrogeaDigitală: Ioan Borcea, savantul care a pus în valoare paradisul stepei de la Agigea

#DobrogeaDigitală: Ioan Borcea, savantul care a pus în valoare paradisul stepei de la Agigea

2156
Dobrogea în anul 1891 (III). Natalitate și speranță de viață

Dobrogea în anul 1891 (III). Natalitate și speranță de viață

1476
#DobrogeaDigitală - „Din suferințele administrative ale dobrogenilor”, de Constantin D.Pariano: „S’au dat comunele pe mâna unor primari, cari cred că le au în arendă”

#DobrogeaDigitală - „Din suferințele administrative ale dobrogenilor”, de Constantin D.Pariano: „S’au dat comunele pe mâna unor primari, cari cred că le au în arendă”

1086
Medgidia în perioada regimului comunist (1965-1968) (galerie foto)

Medgidia în perioada regimului comunist (1965-1968) (galerie foto)

1737
#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop”, de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: „O sfânt ideal al dreptăţii, câte nelegiuiri se săvârşesc în numele tău!”

#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop”, de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: „O sfânt ideal al dreptăţii, câte nelegiuiri se săvârşesc în numele tău!”

1140