#DobrogeaDigitală: „Toate-s vechi și nouă toate”

  • Interviu cu ministrul comunicațiilor din urmă cu aproape un veac, despre marile lucrări de infrastructură, care întârzie să se materializeze în Dobrogea
Într-un număr din „Dobrogea Jună” (nr. 98, din 8 februarie 1923), descoperim un interviu cu ministrul vremii, care ar fi trebuit să răspundă de evoluția lucrărilor de infrastructură, menite să ușureze legăturile dintre Dobrogea și țară sau cele din interiorul provinciei.
Acum, ca și în urmă cu un veac, problema infrastructurii de transport suferă de întârzieri și amânări nepermise în orice altă țară europeană, pentru care nimeni nu-și asumă nici o răspundere, de parcă un soi de blestem a urmărit mereu România, împiedicând-o să aibă drumuri, poduri și căi ferate moderne și accesibile.
Interviul este indexat în volumul Dobrogea Jună. Caleidoscop, o antologie de articole, reportaje, studii, statistici și chiar producţii literare, selectate din colecția ziarului existentă pe microfilme, în cadrul Bibliotecii Județene „I.N.Roman” Constanța.
 
„Profitând de prilejul că d-l General Moşoiu, ministrul comunicaţiilor se află în localitate, am ţinut să obţinem de la d-sa câteva lămuriri cu privire la cele 3 chestiuni ce formează subtitlul acestui articol - chestiuni care interesează în cel mai înalt grad pe toţi dobrogenii deopotrivă.
După ce ne-am permis să-l facem atent pe d-l General Moşoiu asupra faptului că cele mai mari lucrări de cale ferată din Europa nu au durat mai mult de cinci ani - exemplu linia ferată care leagă Franţa de Elveţia, cu săparea celui mai lung tunel din Europa - care a fost construit în mai puţin de cinci ani - i-am arătat că după aproape o jumătate de veac de stăpânire românească, există în Dobrogea Veche un judeţ - Tulcea - care este completamente lipsit de cale ferată, deşi lucrările au fost începute de 18 ani, fără a aminti şi de judeţul Durostor, din Dobrogea Nouă, care nu posedă nici dânsul, o palmă de cale ferată.
- Cunosc îndeajuns importanţa liniei ferate HamangiaTulcea - ne-a spus d-l ministru al comunicaţiilor - şi vă asigur că în cel mai scurt timp, lucrările de continuare a construcţiunilor vor fi reluate. M-am ocupat de această chestiune şi am cerut să se aprobe creditele necesare.


Mulţumit cu aceste declaraţiuni formale, am chestionat pe distinsul meu interlocutor asupra stadiului în care se află proiectul de construire a unui al doilea pod peste Dunăre, de la Hârşova la Giurgeni.
- O comisiune specială, sub conducerea d-lui inginer Bruckner a studiat chestiunea şi a elaborat încă înainte de război Jm proiect de lucrări pentru construirea acestui pod - a fost răspunsul d-lui General Moşoiu. Alte comisiuni au studiat oportunitatea construirii lui în acel punct şi concluzia a fost că lucrarea prezintă cea mai mare importanţă pentru Dobrogea, mai cu seamă că, odată cu podul acesta, s-ar fi construit şi o linie de cale ferată Hârşova Carol I şi de acolo cu două linii bifurcate, una spre Constanţa şi alta spre Medgidia, prelungindu-se spre Bazargic. Proiectul acesta, de a cărei înfăptuire era legată expansiunea Dobrogei de Nord şi a legăturii ei cu Moldova a fost scos de mine la iveală şi l-am prezintat d-lui prim-ministru, pentru a-i cere avizul asupra transformării lui în fapt.
D-l. Ion l.C. Brătianu, primul ministru, a respins însă ideea construirii acestui pod argumentând că distanţa de 40 km de Cernavodă este prea mică pentru crearea unei a doua legături a Dobrogei cu restul ţării. D-l prim-ministru a fost însă de părere că al doilea pod să se construiască la Brăila. Deocamdată, proiectul acesta se află în cartoanele de studii ale Ministerului, întrucât bugetul, cel puţin deocamdată, nu poate suporta cheltuielile ce le implică lucrarea aceasta.

- Ultima chestiune ce ne interesează - ca Dobrogeni - şi asupra căreia am intervievat pe d-l Ministru a fost linia ferată Bazargic-Balcic de a cărei importanţă economică şi strategică neam ocupat în mai multe rânduri.
- Această linie care nu are decât 25 km se va pune în lucru cât de curând posibil, întrucât deşi costul ei se ridică la o valoare destul de însemnată (10 milioane lei) cheltuiala statului va fi mai mică, prin faptul că prefectura Judeţului Caliacra s-a obligat şi ea să contribuie la aceste cheltuieli. De altfel, am vorbit d-lui ministru de finanţe pentru aprobarea primului credit necesar începerii lucrărilor şi am primit asigurări că, în bugetul viitor, nu se va omite să se treacă acest credit, că această problemă poate fi considerată ca şi rezolvată.
- Încântat că am putut obţine pentru cititorii noştri relaţiuni precise asupra chestiunilor ce au făcut obiectul acestui interviu, am mulţumit convorbitorului meu pentru amabilitatea cu care a primit să-mi vorbească.”
 

#citeşte mai departe în „Dobrogea Jună. Caleidoscop
#„Dobrogea Jună. Caleidoscop”
#Autori Gelu Culicea, Alina Sin, Iuliana David
 
Dacă în urmă cu 124 ani pionierul culturii româneşti în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanţa, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidenţă, cotidianul ZIUA de Constanţa, conştient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri şi de azi“. 
 

DREPTURI DE AUTOR
  a) Toate informaţiile publicate pe site de către ZIUA de Constanţa (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informaţii, fotografii, fişiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispoziţiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice şi Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanţa sau, după caz, furnizorii săi de informaţii.   b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afişarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului site-ului, cu excepţia afişării pe ecranul unui computer personal şi imprimarea sau descărcarea, în scop personal şi necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanţa.

Sursa foto: captura youtube/arhiva tvr
Citește și: 
DobrogeaDigitală: „Certificatul de civilizație al României îl dă Dobrogea”

 
 

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#DobrogeaDigitală: Constanța între anii 1914 și 1934 - „Într-adevăr Constanţa păşeşte pe calea progresului“ (II)

#DobrogeaDigitală: Constanța între anii 1914 și 1934 - „Într-adevăr Constanţa păşeşte pe calea progresului“ (II)

731
#citeșteDobrogea: Contraamiralul Emanoil Koslinski, profesor și director al Școlii copiilor de marină

#citeșteDobrogea: Contraamiralul Emanoil Koslinski, profesor și director al Școlii copiilor de marină

894
#DobrogeaDigitală: Constanța între anii 1914 și 1934 - „S-a desvoltat într-un mod vertiginos, timp în care şi-a încincit populaţiunea“ (I)

#DobrogeaDigitală: Constanța între anii 1914 și 1934 - „S-a desvoltat într-un mod vertiginos, timp în care şi-a încincit populaţiunea“ (I)

844
Istoria Dobrogei - Populație - Personalități: Orfeu

Istoria Dobrogei - Populație - Personalități: Orfeu

1236
Istoria Dobrogei - geografie - locuri: Insula antică Peuce din Delta Dunării

Istoria Dobrogei - geografie - locuri: Insula antică Peuce din Delta Dunării

1409
#DobrogeaDigitală: „Administraţia românească a luat în primire un sat turcesc în ruină, Kiustendje“

#DobrogeaDigitală: „Administraţia românească a luat în primire un sat turcesc în ruină, Kiustendje“

1299
#DobrogeaDigitală: Legenda originii primului nume al orașului Constanța - „S-a numit «Tomi» de la verbul grecesc «temno», adică a ciopârţi“

#DobrogeaDigitală: Legenda originii primului nume al orașului Constanța - „S-a numit «Tomi» de la verbul grecesc «temno», adică a ciopârţi“

934
#citeșteDobrogea: 9 Mai în istorie – semnificații

#citeșteDobrogea: 9 Mai în istorie – semnificații

1052
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Atanasie (sec. IV) - „Apologie împotriva arienilor”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Atanasie (sec. IV) - „Apologie împotriva arienilor”

1480
Istoria Dobrogei - Bibliografie:Eutropius (sec. IV) - „Scurtă istorie de la întemeierea Romei”

Istoria Dobrogei - Bibliografie:Eutropius (sec. IV) - „Scurtă istorie de la întemeierea Romei”

1526
#citeșteDobrogea: O scrisoare a profesorilor Seminarului Musulman din Medgidia, adresată ministrului Dimitrie Gusti

#citeșteDobrogea: O scrisoare a profesorilor Seminarului Musulman din Medgidia, adresată ministrului Dimitrie Gusti

1715
#DobrogeaDigitală: Considerațiuni generale asupra stării Dobrogei din 1879 - „Este foarte de temut ca o mare parte să se decidă a părăsi acestă țară“

#DobrogeaDigitală: Considerațiuni generale asupra stării Dobrogei din 1879 - „Este foarte de temut ca o mare parte să se decidă a părăsi acestă țară“

1602
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iulian (sec. IV) - „Împărații”, „Elogiul împăratului Constanțius”, „Elogiul împărătesei Eusebia”, „Scrisori”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iulian (sec. IV) - „Împărații”, „Elogiul împăratului Constanțius”, „Elogiul împărătesei Eusebia”, „Scrisori”

1550
Istoria Dobrogei - Bibliografie:SextusAuralius Victor (sec. IV) -„Despre bărbații de seamă ai orașului Roma”, „Despre împărați”, „Carte despre viața și moravurile împăraților”

Istoria Dobrogei - Bibliografie:SextusAuralius Victor (sec. IV) -„Despre bărbații de seamă ai orașului Roma”, „Despre împărați”, „Carte despre viața și moravurile împăraților”

1522
#DobrogeaDigitală: Cernavodă în anul 1879 - „Este susceptibil de a deveni o piață importantă“

#DobrogeaDigitală: Cernavodă în anul 1879 - „Este susceptibil de a deveni o piață importantă“

1241
#DobrogeaDigitală: Medgidia în anul 1879 - „Negustori şi ţărani veneau aici chiar din țări foarte depărtate de Dobrogea“

#DobrogeaDigitală: Medgidia în anul 1879 - „Negustori şi ţărani veneau aici chiar din țări foarte depărtate de Dobrogea“

1299
#citeșteDobrogea: Generalul Emanoil Boteanu, un prim comandant al Marinei Române

#citeșteDobrogea: Generalul Emanoil Boteanu, un prim comandant al Marinei Române

1184
#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

1138
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

1345
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

1411