Actualitate

Consumatorii plătesc mai puţin pentru racordarea la energie electrică dacă îşi aleg singuri prestatorul lucrărilor

Consumatorii care își aleg singuri firma care să le realizeze lucrările de racordare la rețeaua electrică plătesc mai puțin pentru aceste servicii, în comparație cu consumatorii care acceptă tariful inițial propus de operatorul de distribuție, este una dintre concluziile analizei preliminare derulate de Consiliul Concurenței pe această piață.

„Acest lucru arată că implicarea noastră, prin propunerile de ajustare a legislaţiei şi condiţiile impuse în urma unor investigaţii, a condus la îmbunătăţirea concurenţei pe această piaţă şi că mecanismul de contractare a lucrărilor de racodare, mecanismul prin care consumatorul îşi selectează direct prestatorul, a produs efectele anticipate la demararea procesului de liberalizare a acestei pieţe”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.


În ceea ce priveşte racordarea la reţeaua de gaze naturale, Consiliul Concurenţei a constatat o îmbunătăţire semnificativă a legislaţiei aferente, în sensul în care consumatorii pot selecta operatorul autorizat care să efectueze lucrările de proiectare şi/sau execuţie a instalaţiilor de gaze naturale și să negocieze cu acesta tariful/tarifele.

Costul mediu de racordare la reţeaua electrică de joasă tensiune, reţea la care sunt conectaţi majoritatea clienţilor casnici, a înregistrat valori cuprinse între 978 lei și 2.602 lei. Totodată, nivelul mediu al tarifului de racordare la rețeaua de gaze naturale pentru un consumator casnic a înregistrat în perioada analizată valori cuprinse între 943 lei și 3.346 lei. Costurile de racordare sunt influențate de dispersia clienţilor și de arhitectura reţelei, adică tipul de lucrare ce trebuie realizată.

De exemplu, dacă racordarea la rețea implică lucrări suplimentare pentru extinderea sauredimensionarea acesteia, iar investiția necesară realizării acestor lucrări nu este cuprinsă în planul de investiții al operatorului de distribuție, clienții finali trebuie să suporte costurile extinderii/redimensionării. În schimb, dacă lucrările de extindere necesare pentru racordare sunt prevăzute în planul de investiții al operatorului de distribuție sau în contractul de concesiune, clienții nu au obligația de a suporta costurile unor eventuale extinderi sau redimensionări ale rețelei.

Analiza Consiliului Concurenţei a reliefat faptul că există un număr mare de operatori economici care dețin autorizațiile necesare pentru a activa pe piaţa lucrărilor de racordare, în vederea realizării activităților de proiectare, executare și verificare a lucrărilor de racordare.

Cu toate acestea, Consiliul Concurenţei a constatat că există dificultăţi în a contacta operatorii autorizați, deoarece unii dintre aceștia nu și-au actualizat informaţiile puse la dispoziţie pe site-ul Autorităţii Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

Astfel, Consiliul Concurenţei va colabora cu ANRE în vederea identificării unor măsuri prin care operatorii economici autorizați să fie obligați să actualizeze, într-un termen rezonabil, datele de contact proprii puse la dispoziția utilizatorilor pe site-ul ANRE.

În acelaşi timp, în cadrul analizei, Consiliul Concurenței a constatat că există o tendință, în special în rândul operatorilor reţelelor de gaze naturale, de a apela la personalul propriu pentru realizarea activităților de proiectare și executare a instalațiilor de racordare. Favorizând personalul propriu, există riscul ca operatorii de distribuție să aibă un comportament anticoncurențial în raport cu firmele care sunt autorizate de ANRE să presteze activități de proiectare, executare și verificare a instalațiilor de racordare.

„Operatorii de distribuție trebuie să înţelegă faptul că nu au voie să își folosească poziția deținută pe piața distribuției de energie electrică sau de gaze naturale într-o anumită zonă pentru a influența concurența pe piețele conexe acestora, piețe pe care şi operatorul de rețea activează alături de alți concurenți”, a mai declarat președintele Consiliului Concurenței.


În acest context, autoritatea de concurență recomandă introducerea obligației pentru operatorii de distribuție de a informa din oficiu utilizatorii cu privire la faptul că au dreptul să-și selecteze singuri operatorul calificat din lista publicată pe site-ul ANRE, care să le realizeze lucrările de racordare.

În acelaşi timp, în perioada 2015-2018, numărul cererilor de racordare pentru rețelele de gaze și de energie electrică înregistrate la nivel național a crescut în mod constant, iar durata procesului de racordare a fost, în general, una destul de mare, cu diferențe semnificative între diferite zone de rețea.

Spre exemplu, în cazul racordării la reţelele de energie electrică, în anul 2017, durata medie a procesului de racordare la reţeaua de joasă tensiune a fost de 83 de zile, iar la reţeaua de medie tensiune de 234 zile. În cazul racordării la rețelele de gaze naturale, în funcție de operatorul de distribuție concesionar şi de întinderea/dimensiunea reţelei pe care o administrează, durata medie de racordare a înregistrat valori foarte diferite, cuprinse între 21 zile și 270 zile.

În cadrul analizei derulate s-a semnalat Consiliului Concurenţei faptul că durata mare a procesului de racordare este cauzată, în principal, de colaborarea dificilă a operatorilor cu autoritățile locale în vederea obținerii avizelor și autorizațiile prevăzute de legislație, necesare pentru a realiza lucrările de racordare. Ca urmare, autoritatea de concurenţă recomandă modificarea legislaţiei, astfel încât să fie introduse termene clare de soluţionare a solicitărilor, inclusiv pentru autorităţile locale implicate în procesul de racordare.

Reamintim că, în urma unei investigaţii a autorității de concurenţă, E-Distribuție Muntenia SA şi-a luat angajamentul de a adopta măsuri pentru creşterea transparenței procesului de racordare la rețeaua electrică de distribuție şi promovarea drepturilor consumatorilor în cadrul fiecărei faze a procesului, asigurând un tratament corect și nediscriminatoriu pentru toţi participanții la acest proces. În acest caz, investigația viza un potenţial abuz de poziţie dominantă, manifestat printr-o posibilă discriminare a companiilor de pe piaţa serviciilor conexe distribuţiei, ca urmare a selectării unor societăţi care elaborează studii de soluţie, proiectează şi execută lucrări de instalaţii electrice, pe alte criterii decât cele prevăzute în procedurile de achiziţie publică sau libera alegere a utilizatorului, precum şi prin influenţarea duratei, a costurilor de racordare la reţeaua de energie electrică a Municipiului Bucureşti şi a opţiunii utilizatorilor de a alege prestatorii de servicii conexe.

Totodată, în cadrul acestei investigaţii, operatorul de distribuţie şi-a asumat derularea unor acțiuni sub forma unor întâlniri periodice cu reprezentanţii autorităţilor locale, în sensul îmbunătățirii colaborării cu acestea. Măsura a fost asumată în scopul diminuării duratei procesului de racordare la rețea, iar în cazul în care întâlnirile periodice cu autorităţile locale iniţiate de către E-Distribuţie Muntenia SA îşi vor dovedi eficienţa, Consiliul Concurenţei va recomanda ca această abordare să fie extinsă la nivelul tuturor operatorilor din piaţă.
Autoritatea de concurenţă are în derulare mai multe investigaţii privind posibile abuzuri de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de avizare tehnică a proiectelor, recepţie şi punere în funcţiune a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale ale companiilor Gaz Sud SA, Distrigaz Sud Rețele SRL sau Megaconstruct SA (societate care a propus angajamente pentru eliminarea îngrijorărilor anticoncurențiale).

La sfârşitul anului trecut, Consiliul Concurenţei a declanșat o investigație ce vizează un posibil abuz de poziție dominantă a Delgaz Grid SA, prin favorizarea unei alte entități din cadrul grupului E.ON, activă pe piața serviciilor de revizii și verificări ale instalațiilor de gaze naturale.

Rezultatele analizei preliminare privind racordarea la rețelele de energie electrică și gaze naturale pot fi consultate pe site-ul Consiliului Concurenței: www.consiliulconcurentei.ro.
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Auchan România preia magazinele alimentare și non-alimentare din staţiile Petrom

25 Jul 2019 2676

Consiliul Concurenţei Platforma „Monitorul Prețurilor Carburanților” a înregistrat aproximativ 180.000 de căutări, în primele zile de la lansare

18 Jul 2019 418

Afacerea cu sisteme poliuretanice din Europa, analizată de Consiliul Concurenţei

16 Jul 2019 475

Tranzacția prin care compania Platforma ROCA preia societatea Electroplast SA, analizată de Consiliul Concurenței

09 Jul 2019 504

Consiliul Concurenței S-a autorizat tranzacția prin care Exim Holding AS preia Travel Brands SRL

05 Jul 2019 660

Consiliul Concurenței lansează „Monitorul prețurilor carburanților”

01 Jul 2019 584

Consiliul Concurenței analizează tranzacția prin care Euroins Insurance Group AD preia Ergo Asigurari de Viata SA și Ergo Asigurări

27 Jun 2019 594

Consiliul Concurenței analizează preluarea de către Grupul Rohrer a societății R&R Oil Services – R.O.S. SRL şi unele active ale RIG Service SA

11 Jun 2019 1133

Consiliul Concurenței a autorizat preluarea Moldova Farming SRL de către Pif Industrial SRL și Comfert Agricultura SRL

07 Jun 2019 612

Consiliul Concurenţei analizează tranzacţia prin care First Bank SA preia Leumi Bank Romania SA

03 Jun 2019 485

Avertisment pentru Primăria Constanţa de la Consiliul Concurenţei. Contractele pentru iluminatul festiv au crescut de la an la an. Jaf pe aceste contracte în 2017 şi 2018

22 May 2019 1589

Raport al Consiliului Concurenței Cât a alocat Constanța în anii 2017 și 2018 pentru iluminatul festiv

20 May 2019 414

Consiliul Concurenţei a declanşat o anchetă privind deşeurile medicale

07 May 2019 564

Cum a soluționat Înalta Curte de Casație și Justiție litigiul dintre Energetica Electrica SA și Consiliul Concurenței

18 Apr 2019 402

Consiliul Concurenţei a luat la inspectat piaţa serviciilor de întreţinere a autoturismelor

16 Apr 2019 437