Linia ferată Canara - Legătura între Portul Constanța și cariera de piatră de la Ovidiu


În timpul construirii Portului Constanța (1896-1909), a fost realizată și o linie ferată specială pentru aprovizionarea cu piatră. Este vorba de Linia Canara, care făcea legătura între Portul Constanța și cariera de piatră din localitatea Canara, vechea denumire a orașului Ovidiu.

Încă de la început, Linia Canara a fost construită cu statutul de „provizorie“.

„Din Halta Medeea se bifurca linia către Canara, care servește pentru transportul pietrei necesare portului. N-are nici un canton, iar lungimea ei este de 15 km. (...)
Linia accesului nou din Port pornește tot din Halta #Medeea, merge paralel cu principala pe 2 km. distanţă, apoi taie șoseaua Constanţa - #Mangalia, la Halta Viilor și coboră în Port.
Este provizorie, până la terminarea tunelului de acces pe linia portului.
Lungimea actuală acestei ramuri este de 6 km“ nota Cpt. M.D. Ionescu în cartea Dobrogia în pragul veacului al XX-lea.

Despre utilitatea acestei linii se pomenește și în volumul „1878-1928 Dobrogea - Cincizeci de ani de vieaţă românească“

„Înființată în timpul construcției portului, astăzi are o lungime totală de 21 km. A servit și serveşte pentru interesele portului. Plătindu-se unele taxe tarifare speciale, pot obține concesia și alte autorități, societățile și chiar particularii, de a circula cu trenuri pe această linie pentru transporturi de material pietros din cariera Canara“.

În urma industrializării și a dezvoltării Dobrogei, linia ferată Canara a fost, în mare parte, desființată. Pe locul carierei de piatră s-a construit o electrocentrală, iar traseul liniei a fost schimbat de la km 12+450, fiind redirecționat pe podul de peste Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari. În prezent, linia 817 ajunge până la Cap Midia – Sitorman. 


sursa: CFR Infrastructura Constanța 

Citește și: 

#GhidDobrogean1924„Împrejurimile Constanței“ - Adamclisiul și Canara

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

În Portul Constanța au început lucrările la sistemul de drenare a apelor de pe platforma CF a grupei B1 – Port Constanța

16 Jan 2024 653

Sucursala Regională CF Constanța atribuie un contract de lucrări de reparații și întreținere a infrastructurii feroviare publice aflată în incinta Portului Constanța (DOCUMENT)

02 Jan 2024 1106

Investiții în valoare de peste 23 milioane euro în infrastructura feroviară din incinta Portului Constanța, în cadrul Priorității 4 (GALERIE FOTO)

28 Dec 2023 955

Contract de 6 milioane de euro între CFR Infrastructură și Bawi Construction. Sunt vizate lucrări de reparații la calea ferată din Portul Constanța (DOCUMENT)

13 Nov 2023 1028

Știri Constanța Continuă lucrările de reparații și întreținere a infrastructurii feroviare publice aflată în incinta Portului Constanța

08 Nov 2023 814

Acord de finanțare pentru proiectul de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța (GALERIE FOTO)

20 Oct 2023 830

CFR Infrastructura Constanța Proiectul liniei ferate ce urma să lege Muntenia de Dobrogea și al podului feroviar de la Giurgeni. Imagini unice (FOTO)

21 Sep 2023 962

CFR Infrastructură Constanța Turul virtual al Trenului Regal sosit la Tulcea! (GALERIE FOTO + VIDEO)

28 Jul 2023 1455

CFR Călători nu mai circulă cu restricții de viteză

19 Jul 2023 1140

Expoziție de artă la sediul CFR Infrastructură Constanța! Ce lucrări pregătesc angajații

04 Jul 2023 776

Angajat al SRCF Infrastructură Constanța, locul I la semimaratonul „Festivalul Sporturilor“ (GALERIE FOTO)

09 Jun 2023 979

„Școala Altfel“ și „Săptămâna Verde”, în Gara CFR Constanța (FOTO)

19 May 2023 1130

Portul Constanța. Zeci de linii noi de cale ferată reparate și recepționate! (FOTO)

19 May 2023 1055

Electrificarea căii ferate Constanța-Mangalia, în consultare publică

11 May 2023 1145

Imagini inedite! Calea ferată Constanța - Mamaia Băi, o linie turistică și cu caracter strategic (FOTO)

28 Apr 2023 1532