Interviu online cu Cristina Maria Ivan, inspector şcolar de limba şi literatura română Tema este - Îşi poate recupera învăţământul din România reperele pierdute?

Căror factori se datorează incidentele de la examenul de bacalaureat de anul acesta, atât din sesiunea de vară, cât şi din cea de toamnă, din judeţul Constanţa? Sunt profesorii mai expuşi tentaţiei de a lua mită? Se impune derularea unei campanii pentru prevenirea corupţiei în educaţie?
Începând cu anul şcolar 2013-2014, elevii din ciclul primar vor avea încă trei materii opţionale: „Educaţie pentru societate”, „Filosofie pentru copii” şi „Educaţie financiară”. Cât de oportune sunt aceste materii? Este învăţământul din România într-o perpetuă criză de calitate?
Discutăm despre aceste probleme mâine, de la ora 11.00, cu inspectorul de specialitate Cristina Maria Ivan, în cadrul unui interviu online, în direct pe www.ziuaconstanta.ro.

Aşteptăm întrebările dumneavoastră prin formularul de comentarii de la sfârşitul articolului sau la adresa interviu@ziuact.ro.

Realizator: Ada CODAU

Nota redacţiei: Pentru a păstra coerenţa şi relevanţa discuţiei, nu vom valida comentariile care nu se referă la temele anunţate, care nu conţin întrebări sau care constau în atacuri la persoană.

Intrebările redacţiei:

1. De ce, spre deosebire de anii trecuţi, la examenul de bacalaureat de anul acesta s-au înregistrat incidente (presupuse mite) în judeţul Constanţa, atât în sesiunea de vară, cât şi în cea de toamnă?

Aceste incidente nu s-au înregistrat numai în Constanţa, cu siguranţă ele au existat şi în alte judeţe şi dumneavoastră ştiţi foarte bine acest lucru. Probabil Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa este mai preocupat decât alte inspectorate, statistic s-au înregistrat, atât în sesiunea de vară, cât şi în cea de toamnă, mai multe fraude. De asemenea, anul acesta se vede un interes mai mare al presei pentru mediatizarea acestor cazuri de fraudare a examenului de bacalaureat şi totodată de conştientizare a consecinţelor negative asupra celor care încearcă să fraudeze.

2. Aduc aceste incidente atingere imaginii învăţământului din Constanţa, celui din România?

Ca în orice sistem, fie că vorbim de Sănătate sau de Justiţie, şi în cel al Educaţiei există situaţii negative, care aduc prejudicii de imagine, dar aceste evenimente au un dublu efect: dacă sunt sancţionate se trag semnale de alarmă şi se constituie premisele recuperării acelor repere despre care spuneţi în titlu. Este important faptul că sistemul de învăţământ reacţionează la fraudă şi nu mai ascunde aceste incidente.


3. Putem vorbi despre o tentaţie de a lua mită sau despre o presiune asupra profesorilor?

Există o tentaţie şi o presiune la nivelul întregii societăţi, nu numai la nivelul învăţământului. Din punctul meu de vedere profesorii nu reprezintă o categorie socio-profesională pe care s-o asociem cu mita.

4. Cât de necesară este derularea unei campanii pentru prevenirea corupţiei în educaţie?

O campanie pentru prevenirea corupţiei este necesară în toate domeniile, nu numai în Educaţie. Este lăudabilă iniţiativa ministrului Educaţiei de a demara, începând din luna septembrie a acestui an, o campanie publică de conştientizare a riscurilor pe care fiecare şi le asumă când decide să nu respecte metodologia şi legea. Aici vorbim atât de profesori, cât şi de părinţi şi elevi. Proiectul implementat de Ministerul Educaţiei Naţionale se numeşte „Prevenirea corupţiei în Educaţie prin informare, formare şi responsabilizare”. Mesajul este unul foarte clar: educaţia nu se poate cumpăra. Învăţământul românesc nu este de vânzare.

5. Ce a pierdut şi ce a câştigat învăţământul din România în timpul acestei permanente redefiniri, în perioada post-comunistă?

Înt timpul acestei permanente redefiniri, lipsa de stabilitate a condus la debusolări în rândul actorilor sistemului educaţional. În realizarea unor reforme sau proiecte au lipsit, de multe ori, analizele sistematice, dezbaterile publice sau efectuarea unor studii de impact, iar toate acestea n-au putut decât să aducă un deserviciu Educaţiei. A pierdut elevi foarte buni, care au optat să studieze la universităţi de prestigiu din străinătate, migraţia acestora a adus un minus educaţiei, dar dacă ei se vor întoarce după finalizarea studiilor vor reprezenta un câştig pentru societate.
Educaţia permanentă, posibilitatea de accesare a fondurilor europene pentru perfecţionare, orientarea spre o societate deschisă reprezintă câştiguri mari pentru învăţământ.

6. Care au fost, în opinia dumneavoastră, cele mai proaste decizii luate în sistemul de educaţie românesc?

Întreaga societate post-comunistă a fost într-o permanentă redefinire în toate domeniile, nu numai în educaţie, dar incoerenţa aplicării unor măsuri a bulversat generaţii de elevi. Educaţia are o misiune foarte importantă pentru că ea nu se cuantifică numai în procente de promovare şi note, ea se continuă şi se vede în societate.

7. Din anul şcolar 2013-2014, elevii din ciclul primar vor studia încă trei materii opţionale: „Educaţie pentru societate”, „Filosofie pentru copii”, „Educaţie financiară”. Cât de oportună este studierea acestor materii?

Consider că este oportună studierea acestor discipline opţionale. Cu cât oferta educaţională este mai vastă, cu atât este mai bine pentru elevi, întrucât au de unde să aleagă. Aceste opţionale nu sunt noi, ele au mai fost pilotate în unităţile şcolare din 2010, 2011. Este normal să avem copii bine pregătiţi, în mod deosebit pentru viaţă, să fie toleranţi cu părerile celorlalţi, să aibă disponibilitate empatică, să înveţe cum să îşi susţină un punct de vedere şi să se implice în rezolvarea unor situaţii.

8. Asistăm, de câţiva ani, la un fenomen interesant şi anume: programele şcolare sunt din ce în ce mai încărcate, incluzând materii pe care le-am putea considera o provocare, dar elevii se dovedesc a fi un „produs” din ce în ce mai slab. Care este cauza?

Din 2009, programele şcolare au fost supuse unor schimbări continue, încercându-se descongestionarea acestora. Din păcate, nu avem manuale în concordanţă cu programel şcolare. Ne dorim ca manualele electronice să fie corelatecu programele şcolare. În acest an, vor apărea manuale pentru clasa I, a V-a şi a IX-a.

9. Ce ne puteţi spune despre evaluarea directorilor de şcoli şi licee constănţene? Vom asista la o schimbare a „gărzii”?

Inspectorul şcolar general a organizat, pe data de 27 august, o conferinţă de presă în cadrul căreia colegii mei, inspectorii şcolari pentru implementarea descentralizării instituţionale, au prezentat rezultatele evaluării directorilor de şcoli şi licee constănţene şi procedura evaluării acestora. Comparativ cu anul anterior, nu vor fi schimbări majore.

10. Există discrepanţe mari între notele obţinute la examene în unităţile de învăţământ din mediul urban şi cele din mediul rural? Căror aspecte se datorează?

Preocuparea Inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa a fost ca toate notele acordate la Evaluarea Naţională şi la Examenul de Bacalaureat să respecte baremul de evaluare şi corectare, astfel încât evaluarea să fie una unitară. Nu s-a ţinut cont de unitatea şcolară de la care provenea candidatul.

11. În ultimii ani s-a investit mult în şcolile din mediul rural. Cât de dotate sunt acestea comparativ cu şcolile din mediul urban?

Sunt şcoli din mediul rural care într-adevăr sunt mai dotate decât cele din mediul urban, întrucât au fost implementate proiecte atât de către Ministerul Educaţiei Naţionale, Banca Mondială, cât şi de către Consiliul Judeţean.

12. Înainte de începerea fiecărui an şcolar există discuţii pe marginea stării în care se află unităţile de învăţământ: sunt acestea pregătite să-şi primească elevii în condiţii optime sau nu? Cum aţi caracteriza situaţia din acest an?

85% dintre unităţile şcolare au autorizaţie de funcţionare, 8% sunt în curs de autorizare şi 7% nu au obţinut încă autorizaţiile. Cele mai multe dintre acestea din urmă sunt grădiniţe care n-au putut obţine încă avizul întrucât fie învaţă în două schimburi, fie unităţile şcolare nu sunt racordate la reţeaua de apă curentă. În săptămâna 2-6 septembrie, inspectorii şcolari vor face inspecţii în toate şcolile din judeţul Constanţa, atât în şcolile cu personalitate juridică, dar şi în şcolile-structură, pentru a verifica stadiul de pregătire a acestora, pentru începutul anului şcolar 2013-2014.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Interviu online cu voleibalista Alexandra Spînoche, căpitanul CSM Constanța „E o plăcere să mă întorc acasă și să joc pentru orașul meu“

16 Apr 2024 1282

Interviu online cu avocata Maria Neagu, din cadrul Baroului Constanța - Sistemul judiciar din România, prin ochii unui tânăr avocat stagiar

07 Apr 2024 1060

Interviu online Pictorul și graficianul profesionist Bianca Paraschiv - Sunt sinceră cu mine, creez ceea ce mă reprezintă și mă împlinește spiritual și artistic!

03 Apr 2024 2114

Interviu online cu Erik Began, de la CSM Constanța „Atât antrenorii, cât și părinții mi-au spus să perseverez și să am încredere că voi reuși“

25 Mar 2024 2068

Interviu online cu Sorin Mihai, inspector şcolar general „Cele două simulări organizate la nivelul județului Constanța au arătat că elevii sunt mai buni decât cei din țară“

11 Mar 2024 1642

Interviu online cu voleibalistul Eric Petcu, de la CSM Constanța „Inițial, a fost doar o joacă, iar în timp a devenit o pasiune“

15 Feb 2024 1814

VIDEO Vrei să devii polițist? Acum ai ocazia! Precizări importante legate de tatuaje. Interviu online cu agent șef adjunct de poliție Olimpia Ceară, purtătorul de cuvânt al IPJ Constanța

01 Nov 2023 2511

Interviu online cu handbalistul Ayar Murtaza, de la CSM Constanța „Tata m-a îndrumat pe acest drum, e o pasiune în familie“

04 Oct 2023 2756

Interviu online cu Marius Nazîru, de la CSM Constanța „Rugby-ul te învață să te ridici, de câte ori cazi, chiar dacă uneori e mai greu“

10 Aug 2023 2310

Interviu online cu Cezar Unitu, de la CSM Constanța „Baschetul îmi ocupă majoritatea timpului și mă face mai fericit pe zi ce treceׅ“

27 Jul 2023 2590

Interviu online cu performerul Carol Popa, de la CSM Constanța „Pe o scară de la 1 la 10, ca dificultate fizică, aș clasa triatlonul pe 9“

06 Jul 2023 2599

Interviu echipa DajarMagazin.ro „Ne propunem să aducem senzația de cină la restaurant în propria casă”

05 Jul 2023 1548

Interviu online cu baschetbalista Amira Bou-Chedid, de la CSM Constanța „Pentru atingerea înaltei performanțe, munca este partea esențială“

15 Jun 2023 3263

Editorial Așa se nasc campionii!

22 May 2023 1829

Interviu online cu voleibalista Alexia Ruci, de la CSM Constanța „Îmi doresc să devin o sportivă renumită“

18 May 2023 3314