Invitati

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (XI)

Elemente privind evoluţia portului Constanţa după 23 August 1944. Importanţa portului Constanţa. În planul economiei naţionale, rolul Portului Constanţa a fost extrem de redus în urma ocupaţiei sovietice, care a sugrumat comerţul exterior al statului român prin cel mai important port maritim al său. În anul 1945, legăturile portului erau reduse la cele 121 state cu care România mai avea relaţii comerciale, pentru ca numărul acestora să nu depăşească cifra 292 în 1950. Situaţia aceasta se perpetuează de-a lungul întregii perioade avute în vedere în studiul de faţă.
Portul de la Marea Neagră constituia însă pentru Uniunea Sovietică şi armata sa un obiectiv geostrategic de prim rang, fapt observat imediat după terminarea războiului de către ziaristul american Reuben H. Markham: „Constanţa, aşezată pe linia ce uneşte Moscova de strâmtoarea Dardanele şi Mediterana (...), este considerată un pivot al imperialismului rusesc şi arăta deja a bastion sovietic” datorită portului său care a atras „o mare concentrare de soldaţi ruşi, mult mai mare decât oriunde în Balcani”3. O adresă a Comitetului Provizoriu al Sfatului Popular Constanţa din 1949 constata că „prin poziţia sa geografică şi pentru raţiuni de ordin militar, în oraşul Constanţa avem cea mai mare garnizoană sovietică din ţară (...)”4.


Portul Constanţa îşi demonstra din nou, în februarie 1955, importantul său rol geostrategic de care Rusia sovietică voia să se folosească pe mai departe. Cu doar câteva luni înainte de semnarea Tratatului de la Varşovia, România semna cu URSS un protocol privind bazarea unei părţi din forţele flotei Mării Negre în porturile româneşti Constanţa, Mangalia şi Sulina. Conform actului încheiat între cele două părţi, Portul Constanţa trebuia să pună la dispoziţia flotei sovietice danele 4 şi 5 pe timp de pace, iar în vreme de război nu mai puţin de opt dane (9, 10, 20, 21, 23, 24, 36, 37)5.


Retragerea trupelor sovietice din România alături de preocuparea regimului comunist român pentru dezvoltarea Portului Constanţa au contribuit la redarea locului principal pe care portul trebuia să îl deţină în derularea comerţului exterior românesc.

Concluzii

Dacă pentru învingători finalul războiului a însemnat refacere şi relansare economică, pentru statul român şi economia sa, era debutul unei perioade lungi de decădere. Evoluţia Portului Constanţa reflectă la un nivel microeconomic situaţia de marasm în care s-a aflat România multă vreme încă după anul 1945. Comerţul exterior al României a fost ca şi inexistent până după anul 1948, timp în care activitatea Portului Constanţa nu a scăzut deloc, ci dimpotrivă, doar că slujea numai nevoilor armatei şi statului sovietic. Toate lucrările de refacere a infrastructurii portuare întreprinse între 23 August 1944 şi anul 1948 au fost făcute pe banii statului român la cererea Comandamentului Sovietic.


Activitatea Şantierului Naval este şi ea subsumată complexelor nevoi ale armatei sovietice, reluându-şi destul de greu menirea principală, de constructor de nave. Condiţiile de muncă se conjugă cu o exploatare şi organizare a activităţilor portuare specifice unei infrastructuri afectată profund de bombardamentele din timpul războiului şi lipsa lucrărilor curente de întreţinere. Piloţii maritimi sunt siliţi să scoată navele sovietice încărcate până la refuz cu absolut orice putea fi transportat, dintr-un port nedragat de ani de zile. Riscurile punerii pe uscat deveneau nişte probleme personale ale piloţilor. Lucrătorii portuari în ansamblul lor sunt siliţi să suplinească lipsa utilajelor, a vagoanelor, a magaziilor de depozitare, astfel încât condiţiile de muncă sunt inumane pe alocuri.


Întreaga situaţie descrisă nu avea să se schimbe curând după 1945 şi nici brusc. Abia după anul 1953, odată cu abandonarea lucrărilor la Canal, portul a ajuns în prim-planul conducerii comuniste române, pentru ca la foarte scurtă vreme să fie concepute primele proiecte postbelice privind sistematizarea şi extinderea portului Constanţa către sud.

Despre prof. Ana Dordea Petre

Absolventă a Universităţii „Ovidius“, Facultatea de Istorie (2001) - licenţiată în istorie, specializarea „Istorie veche“. În anul 2006 a finalizat cea de-a doua facultate de litere, are un master în specializarea „Dunăre - Marea Neagră - Axă a istoriei şi civilizaţiei europene în perioadele modernă şi contemporană“ şi unul în specializarea „Românistică“. 
Doctorat în domeniul Istorie, cu tema „Portul Constanţa între război şi revoluţie (1945-1989)“.
Din 1 septembrie 2001 - profesor la Şcoala Gimnazială nr. 1 Cuza Vodă, judeţul Constanţa. Coordonator al Comisiei Uman.
Membru al C.E.A.C, al Comisiei pentru Prevenirea şi Combaterea Absenteismului. 
Referinţe - prof. univ. dr. Valentin Ciorbea, Facultatea de Istorie şi Știinţe Politice, Universitatea „Ovidius” Constanţa. 
Participări la manifestări ştiinţifice şi activitate publicistică: „Portul Constanţa între război şi revoluţie“ (1944-1989), studiu publicat în „Orizonturi istoriografice”, an I, nr. 1, 2010, pp.30-44. „Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957)“, studiu publicat în „Orizonturi istoriografice”, An II, nr.1, 2011, pp.258-284. „Elemente privind organizarea şi exploatarea portului Constanţa în ultimele două decenii ale regimului comunist“, studiu publicat în „Anuarul Muzeului Marinei Române”, tom XVIII, 2015. „Portul Constanţa: organizare şi exploatare între anii 1945-1957“, studiu publicat în volumul omagial „Profesor universitar dr. Valentin Ciorbea la 70 de ani. O viaţă în siajul muzei Clio“, Editura Etnologică, 2016. 
 
Citeşte şi:      

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (X)
 
#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (IX)

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (VIII)
 
#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (VII)
 
#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (VI)
 
#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (V)
 
#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (IV)
 
#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (III)

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (II)
 
Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (I)

1 Valentin Ciorbea, Nicoleta Stanca, Portul Constanța - tradiție, actualitate și perspective, în vol. ”Portul Constanța între tradiție, actualitate și perspective” (coordonator prof. univ. dr. Valentin Ciorbea), Editura Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, 2007, p.228

2 Nicolae Sută, op.cit, p.129

3 Reuben H. Markham, op.cit, p.201

4 Apud Marian Cojoc, Evoluţia...p.197

5 Marian Moşneagu, Militarizarea bazelor navale româneşti – o prioritate a regimului de ocupaţie sovietic, în „A.M.M.R.”, 2003, 6, p.41


Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

#scrieDobrogea Colecția muzeală George Neacșu din Medgidia (galerie foto)

26 Jul 2018 899

#scrieDobrogea Oprea Hârâciu - eroul Medgidiei în Primul Război Mondial

18 Jul 2018 1063

#scrieDobrogea Dr. Ibrahim Themo, fiul adoptat al Medgidiei (galerie foto)

11 Jul 2018 1392

#scrieDobrogea Citakii, grup etnic dobrogean evidenţiat în secolele XVI-XVII

05 Jul 2018 1068

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (X)

30 Jun 2018 1162

#scrieDobrogea Ioan N. Roman, „patriarhul Dobrogei“. Personalitate marcantă a Constanţei şi a Medgidiei (galerie foto)

26 Jun 2018 890

#scrieDobrogea Abdul Hagi Cherim şi Kemal Hagi Amet, primarii care au construit şi modernizat Medgidia (galerie foto)

23 Jun 2018 1823

#scrieDobrogea Sayd Mârza Paşa - tătarul care a modernizat Dobrogea şi a întemeiat oraşul Medgidia

19 Jun 2018 4653

#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (IX)

29 May 2018 758

#scrieDobrogea. Canalul Dunăre - Marea Neagră. 34 de ani de la inaugurarea „Magistralei Albastre“ Primele proiecte de realizare a canalului navigabil (II)

25 May 2018 1670

Canalul Dunăre - Marea Neagră. 34 de ani de la inaugurarea „Magistralei Albastre“ Primele proiecte de realizare a canalului navigabil (I) (galerie foto)

22 May 2018 2550

#scrieDobrogea Abdul Medgid - fondatorul orașului modern Medgidia (galerie foto)

17 May 2018 11273

#citeşteDobrogea TOMI - CONSTANŢA monografie (1931). Capitolul II. Barbarii. Imperiul Bizantin. Constanţa veacului de mijloc Edrissi

16 May 2018 903

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (VII)

12 May 2018 1525

#scrieDobrogea Muftiii cultului musulman în perioada 1947-2018 (II)

11 May 2018 2527

#citeșteDobrogea Practici medicale empirice și descântece. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

09 May 2018 1771

#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (VI)

04 May 2018 1129

#citeşteDobrogea TOMI - CONSTANŢA (1931) Cuvînt Înainte. Autor, colonel Marin Ionescu Dobrogianu

04 May 2018 1018

#scrieDobrogea Muftiii cultului musulman în perioada 1878-1947 (I) (galerie foto)

03 May 2018 2108

#scrieDobrogea Mustafa Ismail Ali, un primar al Medgidiei de origine turcă (galerie foto)

28 Apr 2018 2021

#scrieDobrogea Evoluția Portului Constanța pe drumul refacerii (1945-1957) (V)

27 Apr 2018 1000

#citeșteDobrogea Satul în care nu au avut loc divorţuri. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

26 Apr 2018 3305

#citeşteDobrogea Lupte cu tauri şi fiare sălbatice pe hipodromul de la Tomis. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

25 Apr 2018 1170

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (IV)

21 Apr 2018 1285

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia. Absolvenţi, organizarea în perioada comunistă şi reorganizarea după 1990 (VII)

19 Apr 2018 1062

Sănătatea şi serviciul sanitar în Dobrogea la sfârşitul secolului al XIX-lea

16 Apr 2018 1434

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (III)

13 Apr 2018 1343

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1932-1947) (V)

05 Apr 2018 1728

#scrieDobrogea Evoluţia Portului Constanţa pe drumul refacerii (1945-1957) (II)

31 Mar 2018 1451

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1923-1932) (IV) (galerie foto)

29 Mar 2018 1176

#scrieDobrogea Învățământul vocațional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1923-1932) (III)

23 Mar 2018 1305

#citeşteDobrogea „Cetăţenii dobrogeni sunt obiectul unei foarte ciudate anomalii politice.“ Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

15 Mar 2018 1909

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1912-1922) (II)

15 Mar 2018 2001

#scrieDobrogea Învăţământul vocaţional islamic în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia (1902-1912)

09 Mar 2018 1903

#citeșteDobrogea 138 de ani de la promulgarea Constituției Dobrogei. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța

09 Mar 2018 945

Fenomen meteo periculos. Se anunță ploaie înghețată în Dobrogea

02 Mar 2018 2273

#scrieDobrogea Familia Golea, brașovenii care au modernizat și condus Medgidia

02 Mar 2018 2384

#scrieDobrogea Biserica ortodoxă cu hramul „Sf. Apostoli Petru și Pavel“ din Medgidia - o biserică a creștinilor ridicată de un musulman

27 Feb 2018 2156

#scrieDobrogea Învăţământul din Dobrogea centrală după anul 1878 până la începutul secolului al XX-lea (II)

23 Feb 2018 1224

#scrieDobrogea Învăţământul din Dobrogea centrală după anul 1878 până la începutul secolului al XX-lea (I)

22 Feb 2018 1657

#citeșteDobrogea Câte geamii și moschei se regăseau în Dobrogea anului 1928. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța (galerie foto)

17 Feb 2018 3716

Interviu cu publicistul Cristian Cealera - „Nu m-am considerat niciodată un scriitor, ci mai repede un cronicar de Ev Mediu“

03 Feb 2018 1656

#scrieDobrogea Grigore Antipa, iniţiatorul ştiinţelor mării în România

30 Nov 2017 2044

#scrieDobrogea Poarta maritimo-dunăreană a României în paragină - Sulina

29 Nov 2017 969

#scrieDobrogea Dobrogea văzută de un bănățean

28 Nov 2017 922

#scrieDobrogea Un episod mai puțin cunoscut din istoria Peșterii Sfântului Andrei - sfințirea din 23 iulie 1944 (galerie foto)

27 Nov 2017 2525

#citeşteDobrogea P. Ştefănescu - „Pe malul dobrogean al Dunării putem scrie istoria noastră“ (document)

02 Nov 2017 1005

#scrieDobrogea „Cheia mântuirii noastre este drumul Dunării spre Marea largă deschisă tuturor.“ Mihail Kogălniceanu și Dobrogea românească (galerie foto)

30 Oct 2017 2008

#scrieDobrogea Povestea Regimentului 34

17 Oct 2017 3757

#scrieDobrogea Fraţii preoţi Gheorghe şi Nicolae Răşcanu, protopopi în Dobrogea după Războiul de Independenţă (galerie foto)

16 Oct 2017 2613