Invitati

Un pilot constănţean zboară în Africa (galerie foto)

În anul 1958, anul în care s-a născut Ovidiu-Vinceţiu, tatăl lui, căpitanul-pilot Dumitru Cristian, zbura avionul subsonic MIG-15 pe aerodromul Mihail Kogălniceanu. Ovidiu a copilărit, alături de alţi copii ai aviatorilor, în jurul blocurilor de la pădure şi, când era zbor de zi sau de noapte, auzea zgomotul avioanelor la pornire şi decolare.

Uneori, când părinţii lor se întorceau din misiuni de interceptare, zbor pe traiect sau zbor în zona de lucru, înaintea intrării în tur de pistă, unii piloţi executau un viraj la joasă înălţime deasupra blocurilor de locuinţe. Copiii, la vederea avioanelor ce treceau deasupra lor, ridicau mânuţele deasupra capului şi strigau din răsputeri: „Tati, tati, te văd…“.

Copilul Ovidiu-Vincenţiu Cristian era fascinat de zborul avioanelor cu reacţie subsonice iar mai târziu de zborul avioanelor supersonice MIG-21. Încă de atunci, Ovidiu a vrut să devină pilot, ca tatăl său. După primii 17 ani din viaţă petrecuţi în familia aviatorilor militari, în anul 1980, după absolvirea liceului industrial din Constanţa a susţinut examenul de admitere la Școala Militară de Ofiţeri de Aviaţie „Aurel Vlaicu“ de la Boboc. Când a aflat de reuşita băiatului său, colonelul Dumitru Cristian care era comandantul unităţii de elicoptere Tuzla a planificat un zbor cu elicopterul PUMA de la Tuzla la Boboc unde a aterizat chiar pe aerodrom.

A fost întâmpinat chiar de comandantul şcolii de atunci, colonelul Ion Tătăranu cu care zburase Dumitru Cristian la Mihail Kogălniceanu. Şi-au strâns mâinile iar Cristian i-ar fi spus: „Sunt mândru de reuşita fiului meu dar, aveţi grijă, să scoateţi din el un pilot tot aşa de bun ca mine. Fără avioane supersonice. Mai bine la elicoptere“.

În primul an, Ovidiu a zburat avionul IAR-823 pe aerodromul Focşani totalizând un număr de aproximativ 40 ore de zbor apoi, din anul doi, a trecut la elicoptere şi a zburat elicopterul IAR-316B ALOUETTE la Buzău, Tuzla şi Alexeni. În anul 1984, după absolvire şi obţinerea brevetului de pilot militar a fost înaintat la gradul de Locotenent aviator şi repartizat la Regimentul 59 Elicoptere - Tuzla, regiment care fusese comandat de tatăl său ce ieşise, între timp, la pensie. Schimbul de ştafetă între cei doi, tată şi fiu, a avut loc pe aerodromul Tuzla, un schimb între două generaţii de piloţi militari. Locotenentul Ovidiu-Vincenţiu Cristian avea nobila misiune să ducă mai departe, cu cinste şi onoare, stindardul meseriei de pilot aşa cum a făcut-o şi tatăl său, colonelul Dumitru Cristian, unul dintre piloţii de excepţie ai aviaţiei militare române.


Ovidiu a fost încadrat ca pilot la Escadrila a I-a comandată de maiorul Ion Cojanu şi, până în luna iulie a anului 1987, a zburat copilot, apoi pilot-prim pe elicopterul IAR-316 B ALOUETTE învăţând arta pilotajului de la instructori şi comandanţi, zboruri pe condiţii meteorologice, ziua sau noaptea, zboruri pe traiect, zboruri în formaţie, zboruri la punct fix dar şi antrenamente pentru trageri în ţinte terestre. A mai zburat în echipaj cu şefi sau comandanţi în misiuni de observare a circulaţiei rutiere, în misiuni aviochimice, în misiuni deasupra litoralului etc.


Pe data de 6 iulie 1987, elicopterul IAR-316 B ALOUETTE nr. 19 era staţionat pe stadionul din Valu lui Traian pregătit pentru misiuni aviochimice. Comandantul echipajului era maiorul Valerian Neagoe şi copilot locotenentul Ovidiu-Vincenţiu Cristian. La elicopter, maistrul militar Vasile Raţă, mecanicul de bord, îi aştepta cu uşile deschise. Piloţii au urcat pe scaune, şi-au prins curelele de mijloc, căştile radio le-au fixat pe urechi şi au pornit motorul. Neagoe a stabilit legătura radio cu aerodromul Tuzla: „Pornim şi decolăm pentru Sibioara“.


După o ultimă verificare exterioară a aeronavei, a urcat şi mecanicul. Cei doi piloţi s-au concentrat pe comenzi: manşe, manete de pas şi paloniere. „Libelula“ s-a ridicat uşor de la sol în plan vertical. Nimic deosebit nu le-a atras atenţia. Motorul funcţiona în parametri. Ovidiu urmărea altimetrul şi, când au atins înălţimea de 15 metri, elicopterul s-a dezechilibrat dintr-o dată. Neagoe a mai apucat să le strige celorlalţi: „Ţineţi-vă bine. Ne prăbuşim. Defect roata liberă“. O pală a rotorului, aşa zisa „pală albastră“, a ieşit din planul ei de rotaţie secţionând grinda de coadă. Elicopterul n-a mai putut fi controlat şi s-a izbit cu putere de pământ. Dintre toţi, Ovidiu a avut cel mai mult de suferit, fiind transportat de urgenţă la Bucureşti şi operat. Un an de zile n-a mai zburat. Orice pilot care ar fi trecut prin aşa ceva ar fi renunţat la zbor. Dar Ovidiu nu s-a dat bătut. După aproximativ un an a revenit la zbor, continuându-şi activitatea ca pilot în cadrul Regimentului, apoi a Grupului de elicoptere, în multe misiuni.


Una dintre cele mai importante, în premieră în România, s-a desfăşurat în perioada 09-21 martie 1998 şi s-a numit „Strong Resolve 98“. A fost cel mai mare exerciţiu multinaţional desfăşurat de forţele NATO în Oceanul Atlantic de la crearea Alianţei. Elicopteriştii militari din Grupul 59 Elicoptere - Tuzla au participat la acest exerciţiu cu un elicopter IAR-316 B ALOUETTE ambarcat pe distrugătorul Mărăşeşti şi două echipaje de personal navigant şi personal tehnic.


Echipajul de bază (personal navigant) a fost alcătuit din comandorul Paul Constantinescu, locotenent-comandorul Ovidiu-Vincenţiu Cristian şi maistrul militar Petre Anechei iar cel de rezervă din căpitan-comandorul Nicolae Căciuloiu, locotenent-comandorul Ștefan Gogoaşă şi maistrul militar Ioan Iancu. În timpul marşului în Mediterană şi în Oceanul Atlantic echipajele elicopterului IAR-316 B ALOUETTE au executat zilnic zboruri de antrenament specifice aplicaţiei la care urmau să participe.


Prima misiune în cadrul aplicaţiei „Strong Resolve 98“ a fost executată la 10 martie 1998 în Golful Biscaya pentru cercetarea unei ţinte navale aflată pe căile îndepărtate de acces în condiţii meteorologice deosebite, obligând echipajul să execute apuntarea când nava lua ample balansuri. Au urmat apoi misiuni de cercetare şi transport materiale de la nava Mărăşeşti la nava franceză Sufren, misiuni de cercetare în largul coastelor Cadiz, misiuni de legătură şi transport persoane. În ultima zi a aplicaţiei au fost transportaţi cu elicopterul ofiţerii francezi de la bordul navei Mărăşeşti la nava franceză Douphene, piloţii români dovedind încă odată că sunt bine pregătiţi privind algoritmul misiunilor conform procedurilor NATO.


În anul 2001, în urma reorganizării aviaţiei militare, unitatea de la Tuzla s-a desfiinţat şi locotenent-comandorul Ovidiu-Vincenţiu Cristian a fost trecut în rezervă. N-a renunţat. Era încă tânăr şi dornic să-şi continue MISIUNEA. A rămas în continuare pe aerodromul Tuzla şi a zburat ca pilot civil pe elicopterul IAR-316 B ALOUETTE până a atins cifra de 2.100 ore zbor. Apoi a făcut trecerea pe elicopterul BELL-206 L4T GEMINI şi a executat zboruri în folosul societăţii „Petromar S.A.“, transportând personal şi materiale pentru platformele de foraj şi extracţie petrol şi gaze din Marea Neagră. A notat în carnetul de zbor cam 600 de ore cu acest tip de elicopter.


Din anul 2006 a zburat elicopterele BELL 206 L1 LONG RANGER aproximativ 700 ore, AUGUSTA-109 S GRAND aproximativ 350 ore şi AUGUSTA-139 aproximativ 400 ore pentru compania omului de afaceri Ion Țiriac.
Din anul 2010 s-a angajat ca pilot în Guineea Ecuatorială pentru a executa zboruri în folosul guvernului şi preşedinţiei acestei ţări. Asta face şi în prezent: pilotează elicopterul AUGUSTA-139 deasupra unor zone de care mulţi dintre noi nici nu am auzit vreodată. Ovidiu zboară de la Libreville către Point Noir, de la Malabo, Bata, Mongomeyen către Niefang, Oyala, Mongomo, Mbini, Evinayong, Ebebein, Kogo, locuri în care familia prezidenţială, membrii guvernului, invitaţi şi prieteni ai acestora au nevoie. În elicopterul VIP pe care îl pilotează urcă, de regulă, 6-8 pasageri.


Misiunile se execută la o înălţime de 150-300 metri iar în momentul traversării unor munţi urcă şi la 3.000 de metri. Viteza de croazieră este de 250-260 km/oră. Sunt doi membri în echipaj, un pilot român şi unul austriac iar uneori urcă şi un inginer italian. Zboruri frecvente face spre insula Corisco, la graniţa cu Gabon şi spre insula Bioko unde au baza aeriană. Misiunile pilotului roman Ovidiu-Vincenţiu Cristian sunt misiuni cu predilecţie VIP şi sunt considerate misiuni de importanţă deosebită. Sunt misiuni în condiţiile date de clima tropicală.


În ultimii patru ani de când zboară pentru statul Guineea Ecuatorială, Ovidiu a avut ocazia să zboare cu aproape jumătate din şefii de stat şi de guverne, regi şi regine ai continentului Africa. Este singurul pilot roman ce zboară în acea zonă a lumii. Este cel mai bun ambasador a şcolii româneşti de pilotaj. Un pilot constănţean ce zboară în flotila prezidenţială a altui stat. Mulţi piloţi din lume nu au făcut faţă condiţiilor dure de acolo. A reuşit doar el, un coleg austriac şi un inginer de zbor Italian.

Ovidiu a zburat până în prezent 6 tipuri de elicoptere totalizând peste 4.000 de ore de zbor. Viaţa şi activitatea lui ca pilot nu se rezumă doar la numărul de ore zburate sau aterizări efectuate ci şi la misiunile la care a participat, unele de importanţă deosebită. Iar dacă adăugăm la acest portret încărcătura emoţională, psihică şi umanitară a fiecărui zbor avem în faţă un pilot român de excepţie. Aşa cum a fost şi tatăl său.
 Ovidiu-Vincenţiu Cristian, fiul fostului comandant Dumitru Cristian, continuă să zboare în Africa.

Despre Nelu Enache
 
Căpitan-comandorul (r) de aviatie Nelu Enache a copilărit in comuna Ciorăşti, judeţul Vrancea, iar după absolvirea Şcolii generale a urmat cursurile Liceului militar „Ştefan cel Mare“ din Câmpulung Moldovenesc. În acest timp, a frecventat cenaclul literar din liceu şi a publicat versuri în revista literară „Orizont“. În perioada 1973-1976, Nelu Enache a urmat Şcoala Militară de Ofiţeri Activi de Aviaţie „Aurel Vlaicu“ din localitatea Boboc, judeţul Buzău. În anul 1976, a fost repartizat la Unitatea Militară 02010 Tuzla, care era cantonată pe Aerodromul Mihail Kogălniceanu sub denumirea de Escadrila 141 Elicoptere. Aici a deţinut, până în anul 1983, funcţia de conducător de zbor pe Platforma de foraj marin „Gloria“. După anul 1983 a fost mutat la Regimentul 57 Aviaţia de Vânătoare Mihail Kogălniceanu, pe funcţia de ofiţer navigator Escadrila a doua MIG 23. Munca şi talentul său în arta scrisului au fost răsplătite la Concursul Naţional de Poezie din 1979, unde a obţinut locul I. În anul 2002, a devenit ofiţer în rezervă cu gradul de căpitan comandor. În prezent, activează în Asociaţia APRIA, filiala Constanţa, care se ocupă de promovarea istoriei aeronauticii.  
 
Citeşte şi: 
 
Nelu Enache, despre aviaţia de la Constanţa „Unitatea de la Mihail Kogălniceanu era considerată cea mai bună din ţară, înzestrată cu cele mai noi avioane“

Nelu Enache, file din istoria aviaţiei militare române

Pericol de abordaj în aer (galerie foto)
 
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Rusia Un avion de luptă MIG-31 s-a prăbuşit

20 Sep 2018 234

Astăzi se sărbătoreşte Ziua Artileriei şi Rachetelor Antiaeriene

19 Sep 2018 285

Oficial de la MInisterul Sănătății despre pasagerul aflat la bordul unei aeronave care urma să aterizeze pe Aeroportul „Henri Coandă”, suspect de febră tifoidă

18 Sep 2018 171

Pasagerul suspect de febră tifoidă de la bordul unei aeronave care a aterizat pe Aeroportul „Henri Coandă", transportat către Spitalul Victor Babeş

18 Sep 2018 189

UPDATE. Alertă. Un avion a aterizat de urgență pe Aeroportul Otopeni. De ce a fost luată această decizie

18 Sep 2018 228

Aeronava care s-a întors din drum pe Aeroportul Henri Coandă va pleca spre altă destinație

14 Sep 2018 229

Oficial despre aeronava companiei Blue Air, care a decolat cu destinaţia Liverpool şi s-a întors pe Aeroportul Otopeni

14 Sep 2018 292

Alertă pe Aeroportul Henri Coandă. Un avion de pasageri survolează aeroportul. Ce s-a întâmplat

14 Sep 2018 354

Atenționare de călătorie în Serbia. Va fi închis temporar aeroportul Nikola Tesla, Belgrad

12 Sep 2018 368

Avion, întors pe aeroport după ce unei pasagere i s-a făcut rău. Care este starea femeii

09 Sep 2018 490

Două aeronave Eurofighter trimise să intercepteze un avion Tarom deasupra Germaniei. De ce s-a luat această decizie

07 Sep 2018 371

În jur de 100 de pasageri şi membri de echipaj s-au simţit rău în timpul unui zbor al companiei Emirates de la Dubai spre New York

05 Sep 2018 296

Cursă Wizz Air care ar fi trebuit să ajungă la București, blocată de ieri dimineață pe un aeroport din Paris

02 Sep 2018 1562

astrocafe.ro Schimbarea direcţiei în viaţă

02 Sep 2018 427

Pericol de abordaj în aer (galerie foto)

01 Sep 2018 666

Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu - Constanța cumpără echipamente aeroportuare de la o firmă din Săcele. Ce valoare are contractul (document)

25 Aug 2018 1199

Unde sunt paradele aeriene de altădată… (galerie foto)

25 Aug 2018 849

Avion rusesc de patrulare maritimă interceptat pe Marea Neagră de avioane de vânătoare britanice, desfăşurate la baza aeriană Mihail Kogălniceanu

24 Aug 2018 749

Aeronave rusești surprinse pe Marea Neagră în apropierea zonei NATO. Au intervenit aeronavele Typhoon de la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu Constanța

23 Aug 2018 343

Antrenament comun SUA-România cu avioane F - 22 Raptor, la Câmpia Turzii (galerie foto)

20 Aug 2018 555

RAF şi Forțele Armate Americane efectuează un exercițiu de pregătire comună

20 Aug 2018 313

Misiune umanitară a Forţelor Aeriene Române pe ruta Otopeni – Bruxelles, Belgia. Pacient cu arsuri grave transferat la o clinică din Bruxelles

06 Aug 2018 264

Accident aviatic la Suceava. Cel de-al doilea pilot în comă, cu multiple traumatisme. Va fi transportat cu un elicopter SMURD la Iași

04 Aug 2018 686

UPDATE. Accident aviatic în județul Suceava. Două avioane s-au ciocnit în zbor și s-au prăbușit. Unul dintre piloți, decedat (galerie foto + video)

04 Aug 2018 1806

Legătura cu pământul a fost întreruptă (galerie foto)

04 Aug 2018 2592

Avion prăbușit în Mexic. Peste 100 de persoane erau la bord

01 Aug 2018 709

Misiune îndeplinită. Aeronavele Forțelor Aeriene Române au încheiat misiunea în Grecia

28 Jul 2018 981

Ce spune ministrul Mihai Fifor despre cele două avioane britanice din România care au interceptat un avion de luptă rusesc deasupra Mării Negre

27 Jul 2018 505

Misiune dificilă în Grecia. Comandantul aeronavei C-27 J Spartan a Forțelor Aeriene Române, surprins de amploarea evenimentelor din vecinătatea Atenei,

26 Jul 2018 339

Bombardier rusesc interceptat pe Marea Neagră de avioane de vânătoare britanice trimise de la Baza Aeriană de la Mihail Kogălniceanu, Constanța

26 Jul 2018 725

Echipă olandeză de fotbal Vitesse, adusă la Mihail Kogălniceanu de un avion special „O culoare cum nu prea vezi la o aeronavă!” (galerie foto)

25 Jul 2018 852

Misiune umanitară a Forţelor Aeriene Române. Minerii răniți la Mina Pinoasa, transportați la Bruxelles cu o aeronavă militară

23 Jul 2018 385

Aeroportul Otopeni. Cursă, anulată din cauza unei defecțiuni la un avion. Zeci de persoane așteaptă să-și recupereze bagajele (video)

19 Jul 2018 423

Se apropie Ziua Aviației și a Forțelor Aeriene. Au început antrenamentele pentru aniversare. Ce avioane vor participa la ceremonie

18 Jul 2018 797

UPDATE Oficial de la MApN despre aeronava IAR 99 Șoim care s-a prăbușit în județul Bacău. Cei doi piloți au reușit să se catapulteze

16 Jul 2018 892

UPDATE. Accident aviatic. Avion militar prăbușit în timpul unui zbor de antrenament. Ce a declarat ministrul Apărării, Mihai Fifor

16 Jul 2018 3338

Spațiul aerian al României, protejat de avioane britanice. Cum s-a ajuns în această situație. Ce spune ministrul Apărării

13 Jul 2018 799

Aterizare de urgență, pe Aeroportul Otopeni! La bordul avionului se aflau 116 pasageri

09 Jul 2018 875

Oficial, de la MApN, despre Aeronava MiG 21 LanceR prăbușită la Fetești

07 Jul 2018 827

UPDATE 5. Imagini de la eveniment Accident aviatic la Baza Borcea din Fetești! Un MiG 21 Lancer s-a prăbușit la un show aviatic! (document+galerie foto-video)

07 Jul 2018 19768

Accident de zbor (galerie foto)

07 Jul 2018 4069

Accident aviatic. Un avion militar s-a prăbușit în Polonia. Pilotul a decedat

06 Jul 2018 597

Imagini de la comemorarea celor 12 militari din forțele navale și aeriene române, care și-au pierdut viața în accidentul aviatic de la Tuzla (galerie foto)

05 Jul 2018 2634

Opt ani de la tragedia de la Tuzla. 12 militari și-au pierdut viața după ce avionul în care se aflau s-a prăbușit la scurt timp de la decolare

04 Jul 2018 2265

Avion întors după decolare, pe Aeroportul Otopeni. Ce s-a întâmplat

30 Jun 2018 674

Un avion de mici dimensiuni a aterizat forțat în județul Iași. Două persoane erau la bordul aeronavei

28 Jun 2018 452

TAROM a vândut două avioane Airbus A310 unei companii din Armenia

25 Jun 2018 523

TAROM anunță întârzieri pe toate cursele din cauza indisponibilităţii sistemului SITA

23 Jun 2018 405

Municipiul București survolat de o aeronavă Typhoon a Forțelor Aeriene Britanice. Evenimentul a celebrat aniversarea Reginei Elisabeta a II-a (galerie foto)

15 Jun 2018 544

Un avion TAROM a fost întors din drum pe Aeroportul Henri Coandă. De ce afost luată această decizie

12 Jun 2018 489