Procesul dintre firma constănțeană Vila Regal SRL și Ministerul Economiei, ajuns la ÎCCJ. Este vizată suspendarea unui ordin

  • Vila Regal SRL, o firmă din Costinești, a chemat în instanță Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului
  • În urma deciziei Curții de Apel Constanța, care a dat dreptate reclamantei, procesul s-a mutat la Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Vila Regal cere anularea ordinului 991/2021 emis de MEAT
  • Prin OUG 224/2020 se prevede că ajutorul "se acordă beneficiarilor sub forma unor granturi în cuantum de 20% din baza de calcul"
  • Prin ordinul Nr. 991/2021 se menționează faptul că: "Prin prezenta Schemă sunt acordate granturi în cuantum de maxim 20% din baza de calcul”
 
Procesul dintre Vila Regal SRL, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului se mută la Înalta Curte de Casație și Justiție.
 
Dosarul 428/36/2021 a ajuns la ÎCCJ pe 14 decembrie 2021, după ce a fost depus recurs la decizia pronunțată de Curtea de Apel Constanța în dosar. Recursul MEAT s-a declarat pe 26 noiembrie, respectiv 9 decembrie 2021.
 
Mai exact, în proces, societatea Vila Regal SRL a cerut suspendarea în parte a a executării Ordinului nr 991/14.06.2021 emis de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, publicat în Monitorul Oficial nr 594/14.06.2021. Este vorba de ordinul pentru aprobarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, alimentației publice și organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19.
 
Înainte ca dosarul să ajungă la ÎCCJ, judecătorii de la Curtea de Apel Constanța s-au pronunțat la mijlocu lunii octombrie cu privire la speța expusă, dând câștig de cauză reclamantei Vila Regal SRL.
 
Soluția pe scurt: „Hot. 203 -red.jud.O.D. Admite excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtei Agenției pentru Intreprinderi Mici și Mijlocii, Atragere de investiții și Promovare a exportului Constanța. Admite acţiunea formulată de reclamanta Vila Regal SRL în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. Dispune suspendarea în parte a executării Ordinului nr 991/14.06.2021 emis de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, publicat în Monitorul Oficial nr 594/14.06.2021 în ceea ce privește pct 3.4, 4.2, 6.7 alin 4 și art 2 alin 1 din Anexa nr 2 la oRdin, care face parte integrantă din acesta, până la pronunţarea instanţei de fond asupra acţiunii privind anularea în parte a Ordinului 991/2021 emis de M.E.A.T.. Respinge ca fiind introdusă împotriva unei persoane lipsită de calitate procesual pasivă cererea de suspendare formulată în contradictoriu cu pârâta Agenția pentru Intreprinderi Mici și Mijlocii, Atragere de investiții și Promovare a exportului Constanța. Obligă pârâtul Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului la plata către reclamantă a sumei de 20 lei, cheltuieli de judecată, reprezentând taxă judiciară de timbru. Executorie de drept. Cu recurs în 5 zile de la comunicare, cererea de recurs se va depune la Curtea de Apel Constanţa, sub sancțiunea nulității. Pronunţată prin punerea soluției la dispoziția părților, conform art 402 cod proc civ, azi 14.10.2021”.
 
Pe de altă parte, mai există un dosar la Curtea de Apel Constanța 446/36/2021, înregistrat în octombrie 2021, unde părți sunt Vila Regal SRL (reclamant) și Ministerul Economiei (pârât), care are ca termen 13 ianuarie 2022. Obiectul îl reprezintă tot anularea unui act administrativ.
 

Motivare

 
Conform Rolii.ro, prin cererea de chemare în judecată reclamanta Vila Regal SRL a solicitat suspendarea în parte a executării Ordinului nr 991/14.06.2021 emis de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, publicat în Monitorul Oficial nr 594/14.06.2021 în ceea ce privește pct 3.4, 4.2, 6.7 alin 4 și art 2 alin 1 din Anexa nr 2 la ordin, care face parte integrantă din acesta, până la pronunțarea instanței de fond asupra acțiunii privind anularea în parte a Ordinului 991/2021 emis de M.E.A.T.. În motivarea cazului bine justificat reclamanta a invocat faptul că acest Ordin adaugă condiții suplimentare peste cele prev de OUG 224/2020, în executarea căruia a fost elaborat.
 
Judecătorii Curții de Apel Constanța, care s-au pronunțat pe 14 octombrie anul trecut, au reținut că art. 3 alin. (2) din OUG Nr. 224/2020 stabilește expres faptul că: "Beneficiarii prezentei scheme sunt agenții de turism licențiate care desfășoară activități conform codurilor CAEN 7911, 7912,7990, structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare clasificate, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590, structuri de alimentație, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630, organizatorii de evenimente care desfășoară activități conform codului CAEN 8230 și care sunt înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României, precum și ghizii de turism care desfășoară activități conform codului CAEN 7990. Activitățile sunt eligibile dacă sunt desfășurate in baza unor licențe de turism, certificate de clasificare, autorizatie de funcționare sau atestate de ghid de turism valabile".

 
În ceea ce privește Ordinul nr 991/2021 al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, instanța reține că pct. 3.4. se prevede că "Granturile se acordă pe bază de contract de finanțare încheiat cu următoarele categorii de beneficiari: întreprinderi care desfășoară activități autorizate de agenții de turism conform codurilor CAEN Rev 2 7911, 7912, 7990, întreprinderi care desfășoară activități autorizate de structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare conform codurilor CAEN Rev 2 5510, 5520, 5530, 5590, întreprinderi care desfășoară activități autorizate de structuri/unități de alimentație, conform codurilor CAEN Rev 2 5610, 5621, 5629, 5630, întreprinderi care desfășoară activități autorizate de organizare de evenimente conform codului CAEN Rev 2 8230, precum și întreprinderi care desfășoară activități autorizate de ghid de turism conform codului CAEN Rev 2 7990, întreprinderi care sunt înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României. Activitățile sunt eligibile dacă sunt desfășurate în baza unor licențe de turism emise de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului pentru agențiile de turism, certificate de clasificare emise de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului pentru structurile de cazare, autorizații de funcționare emise de către autoritățile publice locale sau certificate de clasificare emise de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului pentru structurile/unitățile de alimentație publică, autorizațiile emise de către direcțiile sanitar-veterinare pentru unitățile de alimentație publică mobile, certificate constatatoare eliberate de Oficiul Național al Registrului Comerțului pentru organizatorii de evenimente sau atestate de ghid de turism emise de autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului. Dacă o întreprindere deține mai multe puncte de lucru (structuri de cazare/structuri de alimentație/agenții de turism) se vor verifica/încărca certificatele de clasificare/ autorizațiile/licențele pentru fiecare punct de lucru. Codul/codurile CAEN Rev 2 pentru care aplicantul solicită finanțare trebuie să fi fost autorizat/autorizate pe perioada aferentă bazei de calcul în cadrul prezentei scheme, iar în acest sens aplicația informatică va verifica automat istoricul privind autorizarea codurilor CAEN. ”
 

Pe de altă parte, se reține că art. 2 alin. (1) din OUG 224/2020 prevede că ajutorul "se acordă beneficiarilor sub forma unor granturi în cuantum de 20% din baza de calcul", iar prin ORDINUL Nr. 991/2021 se menționează faptul că: "Prin prezenta Schemă sunt acordate granturi în cuantum de maxim 20% din baza de calcul”.
 
Conform art. 4.2. din Ordinul 991/2021 „Prin prezenta Schemă sunt acordate granturi în cuantum de maxim 20% din baza de calcul, rezultată din desfășurarea activităților aferente codurilor CAEN Rev 2 prevăzute la art. 3 alin (2) din OUG nr. 224/2020, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2020 comparativ cu anul 2019”.
 
De asemenea, potrivit art 6.7 alin (4) din Ordinul 991/2021 Valoarea contractului va fi maxim 20% din baza de calcul, rezultată din desfășurarea activităților aferente codului CAEN eligibil/codurilor CAEN eligibile, în anul 2020 comparativ cu anul 2019, calculată conform art. 2 alin (2) din OUG nr. 224/2020, cu modificările și completările ulterioare, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 800.000 euro/întreprindere unică și cu respectarea prevederilor art. 4 alin (4) din OUG nr. 224/2020, cu modificările și completările ulterioare. Contractarea se face în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinație. Plata se va face în limita creditelor bugetare aprobate. Dacă valoarea însumată a cererilor de finanțare aprobate depășește valoarea creditului de angajament sau bugetar alocat cu această destinație, angajarea, respectiv plata către beneficiar se va face proporțional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totală a cererilor de finanțare aprobate.
 
Față de situația de fapt astfel constatată, cererea apare ca întemeiată, în drept.
 
Potrivit art. 14 alin. 1 din legea nr. 554/2004: „în cazuri bine justificate și pentru prevenirea unei pagube iminente, după sesizarea, în condițiile art. 7, a autorității publice care a emis actul sau a autorității ierarhic superioare, persoana vătămată poate să ceară instanței competente să dispună suspendarea executării actului administrativ unilateral până la pronunțarea instanței de fond. În cazul în care persoana vătămată nu introduce acțiunea în anularea actului în termen de 60 de zile, suspendarea încetează de drept și fără nici o formalitate”.
 
Rezultă din textul legal citat că suspendarea actului administrativ este o operațiune de întrerupere temporară a efectelor unui act administrativ, cu caracter excepțional, care se justifică numai dacă actul administrative ar produce consecințe greu sau imposibil de înlăturat în ipoteza în care actul ar fi ulterior anulat prin hotărâre judecătorească.
 
Suspendarea executării actului administrativ constituie o măsură excepțională prin care instanța de judecată înlătură caracterul executoriu din oficiu al actului administrativ, astfel că luarea acestei măsuri presupune dovedirea existenței acelor împrejurări care sunt de natură să creeze o îndoială serioasă în privința legalității actului administrativ, dar mai ales a necesității înlăturării temporare a caracterului executoriu al actului pentru a preveni o pagubă iminentă.
 
Prin urmare, în cadrul cererii de suspendare, instanța nu va efectua un control de legalitate asupra actului administrativ, această obligație revenindu-i instanței de fond, învestită cu soluționarea acțiunii în anulare, cu alte cuvinte, pentru a dispune suspendarea, instanța nu mai trebuie să își formeze convingerea că acțiunea principală va fi admisă, ci doar să ajungă la concluzia că argumentele reclamantului din acțiunea principală sunt suficient justificate.
 
Sub acest aspect, instanța apreciază că împrejurările concrete de fapt și de drept care conturează existența unor diferențe de reglementare în OUG 222/2020 și Ordinul 991/2021, în sensul impunerii unor condiții suplimentare prin Ordin și a unei limite variabile de maxim 20 %, deși OUG 224/2020 vorbește doar de un procent fix de 20 %, creează o îndoială serioasă în privința legalității acesteia, sustinerile reclamantului - rezultate din actiunea promovata si din materialul probator administrat - având caracterul unor indicii de natura aparente care să răstoarne prezumtia de legalitatea a Ordinului.
 
Astfel, din analiza comparativă a dispozițiilor cuprinse în Ordonanța de Urgență cu cele din cuprinsul Ordinului se constată că suplimentar celor menționate în OUG 224/2020, în Ordinul 991/2021 se solicită a se face dovada unui cod CAEN autorizat, înscris în Registrul Comerțului pe bază de declarație pe proprie răspundere, stabilindu-se concomitent și o marjă de acordare a finanțării de maxim 20 %, deși în Ordonanța de Urgență s-a prevăzut acordarea unui ajutor de 20%.
 
Astfel instanța reține la o analiză sumară a aspectului invocat dispozițiile din Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative cuprinse în articolul 77- Ordinele cu caracter normativ, instrucțiunile și alte asemenea acte ale conducătorilor ministerelor și ai celorlalte organe ale administrației publice centrale de specialitate sau ale autorităților administrative autonome se emit numai pe baza și în executarea legilor, a hotărârilor și a ordonanțelor Guvernului și în articolul 78 - Ordinele, instrucțiunile și alte asemenea acte trebuie să se limiteze strict la cadrul stabilit de actele pe baza și în executarea cărora au fost emise șt nu pot conține soluții care să contravină prevederilor acestora.
 
Or, analizând aspectele invocate de către reclamant se constată că acestea sunt întemeiate între Ordinul a cărui suspendare parțială se solicită și actul normativ cu forță superioară în temeiul căruia a fost elaborat, existând diferențe rezultate din adăugarea unor condiții suplimentare prin Ordinul de punere în executare, ceea ce duce la concluzia dovedirii unui caz bine justificat ce determină suspendarea executării actului administrativ.
 
În ceea ce privește condiția referitoare la iminența pagubei, din analiza înscrisurilor existente la dosarul cauzei, rezultă că reclamantul a probat iminența producerii pagubei invocate, având în vedere susținerile acesteia referitoarea la respingerea solicitării sale pentru suma de XXXXXXX lei de la finanțare solicitată pentru codul CAEN 5610, în temeiul dispozițiilor Ordinului 991/2021.
Cu privire la condiția pagubei iminente, instanța reține și că scopul unei cereri de suspendare este acela de a preveni paguba iminentă și nu de a constata existența ei.
 
Reținând scopul solicitării de acordare a unei sume pentru finanțare, împrejurările care au stat la baza elaborării actului normativ, se constată că reducerea finanțării cu suma de XXXXX lei, ceea ce depășește un procent de 70% din finanțarea solicitată este de natură să creeze reclamantei o pagubă iminentă, materială și previzibilă, care nu ar putea fi acoperită în urma anulării actului administrativ decât ca urmare a parcurgerii unei alte proceduri de contestare, care presupune resurse financiare și de timp.
 

„Pentru aceste considerente, instanța va admite acțiunea formulată de reclamanta Vila Regal SRL în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și va dispune suspendarea în parte a executării Ordinului nr 991/14.06.2021 emis de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, publicat în Monitorul Oficial nr 594/14.06.2021 în ceea ce privește pct 3.4, 4.2, 6.7 alin 4 și art 2 alin 1 din Anexa nr 2 la ordin, care face parte integrantă din acesta, până la pronunțarea instanței de fond asupra acțiunii privind anularea în parte a Ordinului 991/2021 emis de M.E.A.T”, se arată în motivare.

 

Despre Vila Regal SRL

 
Societatea are sediul în Costinești, județul Constanța. A fost înființată în anul 2003. Asociat unic și administrator este Gigi Adrian Mazîlu. În anul 2020, firma a raportat 14 salariați, la o cifră de afaceri de 933.781 lei, cu un profit de 7.365 lei. Între 8 iunie 2017 și noiembrie 2021, Vila Regal SRL a încheiat 10 contracte de achiziții publice in valoare totală de 29.575.451,04 lei.
 
 
PRECIZĂRI:

Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și:

Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului anunță că schema de ajutor de stat destinată HoReCa se află în plin proces de efectuare a plăţilor




 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Vila Reginei Maria din Mamaia și alte monumente istorice din țară vor intra într-un program de investiții al Ministerului Culturii

07 Mar 2024 1011

CA-ul Mamaia SA convoacă Adunarea Generală a Acționarilor! Se va discuta despre Vila Regală din Mamaia

02 Dec 2023 953

Diana Ștefana Baciuna, secretar de stat „Ministerul Culturii a întreprins demersuri pentru salvgardarea Vilei Regale a Reginei Maria din Mamaia“

14 Nov 2023 1120

Palatul Regal din Mamaia a fost preluat de stat! Ministerul Culturii va demara lucrări ample de reabilitare

18 Aug 2022 2177

Contractul de vânzare-cumpărare, anulat definitiv! Curtea Supremă a explicat de ce Vila Regală din Mamaia nu trebuia vândută! (DOCUMENT)

25 Jul 2022 7906

În urmă cu scurt timp Curtea de Apel Constanța a dictat impozit majorat pentru Vila Regală din Mamaia (MINUTA)

27 Jun 2022 1664

Curtea de Apel Constanța decide impozitul pentru Vila Regală din Mamaia, Palatul Reginei Maria!

27 Jun 2022 1583

Lupta pentru simbolurile stațiunii Mamaia! S-au invocat excepții în procesul deschis de compania Mehmetoglu

11 Jun 2022 1596

De la „Club Castel“ înapoi la Palatul Reginei Maria După aproape 20 de ani, Vila Regală din Mamaia se întoarce în proprietatea statului! Când vor avea loc discuțiile pentru preluarea monumentului

04 Apr 2022 3968

Lupta pentru Vila Regală din Mamaia. Firma privată al cărei contract a fost anulat, demers în instanță. Despre ce este vorba

28 Mar 2022 1804

Certificat de Urbanism pentru Vila Regală! Document eliberat după ce ÎCCJ a decis întoarcerea monumentului în proprietatea Statului Român

21 Mar 2022 1923

Înalta Curte de Casație și Justiție a decis definitiv. Castelul Regal din Mamaia revine statului (MINUTA)

16 Mar 2022 1872

„Acțiuni de minimalizare a importanței istorice“ Judecătorii din Constanța explică impozitul de 400% aplicat pentru Vila Regală din Mamaia (DOCUMENT)

03 Mar 2022 1970

Impozit majorat cu 400% pentru Palatul Reginei Maria din Mamaia! Cine şi de ce a luat decizia

18 Jan 2022 2045

Impozit majorat cu 400% pentru Vila Regală! Cine și când ia decizia (document)

18 Nov 2021 1987