#citeșteDobrogea: În urmă cu 62 de ani se inaugura actuala gară Constanța, a patra gară din oraș

  • În urmă cu mai bine de șase decenii se inaugura Gara Constanța.
  • Constanţa este singurul oraş din ţară care a avut în ultimul secol patru gări: Gara Veche, Gara Mamaia, Gara Maritimă şi noua Gară CFR. 

Pe 15 mai 1960 ( deși, conform wikipedia, ar fi 20 mai 1960) se inaugura cu mare fast gara Constanța. Urbea de la malul mării este singurul oraş din ţară care a avut în ultimul secol patru gări: Gara Veche, Gara Mamaia, Gara Maritimă şi noua Gară CFR.

Clădirea a fost proiectată de reputatul arhitect Theonic Săvulescu (1907 - 1976) în colaborare cu inginerul Dan Ghiocel (I.C.I-C.F Bucureşti), în stilul arhitecturii raţionale practicat în anii ’60, gara din Constanţa oferind un nou tip de monumentalitate.

Absolvent al Școlii de Arhitectură din București, Theonic Săvulescu avea să devină arhitect al Căilor Ferate. El proiectase Palatul Ministerului Transporturilor, împreună cu Duiliu Marcu, St. Călugăreanu şi P. Em. Miclescu, la care a început sǎ lucreze în 1937. Tot împreună cu Duiliu Marcu, Theonic Săvulescu realizează monumentala clădire în stil art deco a Palatului CFR, inspirat de clădiri similare de pe continentul nord-american.

Gara se remarcă prin cupola autoportantă din beton care acoperă un spațiu mare, conferind un stil modern. Copertina exterioară realizează o inspirată conectare cu spațiul urban învecinat. Corpul central al clădirii este situat la capătul bulevardului Ferdinand într-un spațiu care îi scoate în valoare arhitectura, dar și permite un acces facil al călătorilor.
 
Inaugurată la centenarul primei gări din Dobrogea și Imperiul Otoman
 
În anul 1860 s-a deschis calea ferată Kustendjie (Constanța) – Tchernavoda (Cernavodă/Bogazchioi), construită de compania britanică Danube Black Sea Railway and Kustendjie Harbour Co (DBSR). A fost prima cale ferată din întregul Imperiu Otoman și implicit din Dobrogea. Gara Veche, inaugurată simultan cu calea ferată antemenționată, se afla atunci pe actualul amplasament al Parcului arheologic, o linie ferată deservind portul și gara maritimă; altă linie construită ulterior deservea Mamaia (traseul ei fiind actualul Bd. Mamaia).
 
Odată cu dezafectarea Gării Vechi, s-a descoperit și marele tezaur al Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța, cu șarpele Glykon, cu Fortuna și cu Pontus, în total 24 de statui și reliefuri, ascunse sub terasamentul căii ferate, chiar în dreptul blocurilor de pe Strada Mihai Viteazu.
 
Arc peste timp, la împlinirea a 100 de ani de la deschiderea Gării Vechi, pe 15 mai 1960 se inaugura noua gară, construită pe o suprafață imensă de 6000 de metri, loc unde se aflau case englezești, demolate odată cu începerea lucrărilor gării.
 
Una dintre cele mai circulate gări din țară
 
Situată pe magistrala feroviară 800, prin actuala gară Constanţa trec zilnic aproximativ 40 de trenuri de călători în perioada de sezon. Orașul Constanța este astfel conectat cu cele mai multe orașe din România, cum ar fi București, Ploiești, Buzău, Iași, Suceava, Galați, Brașov, Sibiu, Cluj Timisoara și altele.

Prin gara Constanța nu trec trenuri de marfă, acestea fiind utilizate în gara de tranzit și triaj „Palas“ și în port. Din gara Constanța pleacă trenurile personale care deservesc localitățile și stațiunile de pe litoralul Mării Negre: Agigea, Eforie nord și sud, Tuzla, Costinești, haltele Tatlageac, Plopilor și Comorova care deservesc stațiunile balneo-climaterice „Olimp“, „Neptun“, „Jupiter“, „Aurora“, „Venus“ și „Saturn“, și orașul Mangalia (cap de linie).

Sursă foto: ZIUA de Constanța

Sursă de documenatre: aifr.ro

Inaugurarea liniei ferate Constanța - Cernavodă, în pericol - Procesul DBSR vs Xenos (1860-1863) Răzgândirea armatorului, șicane și o lungă judecată (II)

Construirea Gării Constanța, în urmă cu șase decenii, a necesitat demolarea a zeci de case englezești (galerie foto 1960)

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

Omagiu pentru Arșan Bogosian, ilustrul dobrogean care, la doar 16 ani, publica primul său volum

Omagiu pentru Arșan Bogosian, ilustrul dobrogean care, la doar 16 ani, publica primul său volum

728
In memoriam: Se împlinesc șase ani de la dispariția dintre cei vii a traducătorului constănțean Sarchis Jamcocian

In memoriam: Se împlinesc șase ani de la dispariția dintre cei vii a traducătorului constănțean Sarchis Jamcocian

690
În urmă cu 33 de ani, Adrian V. Rădulescu înființa filiala constănțeană a Asociaţiei Oamenilor de Ştiinţă din România

În urmă cu 33 de ani, Adrian V. Rădulescu înființa filiala constănțeană a Asociaţiei Oamenilor de Ştiinţă din România

827
#DobrogeaDigitală: Portretul lui Alexandru Cazaban - „Trece prin viaţă ca o albină care vrea să stoarcă, din florile câştigate de alţii, toată mierea...“

#DobrogeaDigitală: Portretul lui Alexandru Cazaban - „Trece prin viaţă ca o albină care vrea să stoarcă, din florile câştigate de alţii, toată mierea...“

790
In memoriam: Ovidiu Papadima, ilustrul folclorist dobrogean persecutat și arestat de autoritățile comuniste

In memoriam: Ovidiu Papadima, ilustrul folclorist dobrogean persecutat și arestat de autoritățile comuniste

1023
#DobrogeaDigitală: Portretul Regelui Carol II - „A.S. Regală este nevoit să ţie discursuri la o vârstă când totul îl îndeamnă să bată mingia“

#DobrogeaDigitală: Portretul Regelui Carol II - „A.S. Regală este nevoit să ţie discursuri la o vârstă când totul îl îndeamnă să bată mingia“

905
#citeșteDobrogea: Propaganda comunistă la Canalul Dunăre - Marea Neagră (Galerie foto)

#citeșteDobrogea: Propaganda comunistă la Canalul Dunăre - Marea Neagră (Galerie foto)

765
In memoriam: Cristea Grosu, sculptorul care a restaurat Monumentul Independenţei de la Tulcea

In memoriam: Cristea Grosu, sculptorul care a restaurat Monumentul Independenţei de la Tulcea

638
#DobrogeaDigitală: Portretul lui Ovid Densușianu - „Îşi face zilnic plimbările obişnuite între filologie şi literatură, purtând cu sfială haina unei melancolii“

#DobrogeaDigitală: Portretul lui Ovid Densușianu - „Îşi face zilnic plimbările obişnuite între filologie şi literatură, purtând cu sfială haina unei melancolii“

666
#citeșteDobrogea: Reputatul istoric Stoica Lascu, la aniversare

#citeșteDobrogea: Reputatul istoric Stoica Lascu, la aniversare

862
 #DobrogeaDigitală: Titu Maiorescu - „om însemnat, mai mult avocat decât filosof”

#DobrogeaDigitală: Titu Maiorescu - „om însemnat, mai mult avocat decât filosof”

739
In memoriam Anghel Saligny, cel mai prestigios inginer al României moderne

In memoriam Anghel Saligny, cel mai prestigios inginer al României moderne

1091
#DobrogeaDigitală: Nae Ionescu – o minte sclipitoare, dar şi unul dintre cei mai şarmanţi bărbaţi din Bucureştiul interbelic

#DobrogeaDigitală: Nae Ionescu – o minte sclipitoare, dar şi unul dintre cei mai şarmanţi bărbaţi din Bucureştiul interbelic

831
Constanța culturală: Dublu eveniment editorial, sub semnul istoriei locale și al relațiilor internaționale

Constanța culturală: Dublu eveniment editorial, sub semnul istoriei locale și al relațiilor internaționale

1076
#citeșteDobrogea: Naționalizarea unor bunuri și a unor activități productive în Constanța, în vremea regimului comunist

#citeșteDobrogea: Naționalizarea unor bunuri și a unor activități productive în Constanța, în vremea regimului comunist

847
#DobrogeaDigitală: Mihai Eminescu, „obsesiune constantă a mării”

#DobrogeaDigitală: Mihai Eminescu, „obsesiune constantă a mării”

748
 #DobrogeaDigitală: In memoriam Virgil Teodorescu

#DobrogeaDigitală: In memoriam Virgil Teodorescu

809
#DobrogeaDigitală: Alexandru Mereuță – 95 de ani de la naștere

#DobrogeaDigitală: Alexandru Mereuță – 95 de ani de la naștere

727
#DobrogeaDigitală: In memoriam Aida Abagief

#DobrogeaDigitală: In memoriam Aida Abagief

792
#DobrogeaAcademică: „Căderea unui dictator. Război hibrid și dezinformare în Revoluția Română din decembrie 1989“ – sesiune științifică

#DobrogeaAcademică: „Căderea unui dictator. Război hibrid și dezinformare în Revoluția Română din decembrie 1989“ – sesiune științifică

1138