ANCOM Care sunt modalitățile de încheiere a contractelor de comunicații electronice?


Semnătura electronică poate fi acum utilizată pentru încheierea contractelor de comunicații electronice. Contractele de comunicații electronice pot fi încheiate în scris, pe hârtie sau în format electronic, utilizând semnătura electronică, dar și prin mijloacele de comunicare la distanță, conform reglementărilor în vigoare. Microîntreprinderile, întreprinderile mici sau organizațiile non-profit beneficiază de aceleași drepturi pe care le au și consumatorii în relațiile contractuale cu furnizorii de servicii de comunicații electronice, în măsura în care nu au convenit în mod explicit să renunțe, în tot sau în parte, la aceste drepturi.

Modalitățile de încheiere a contractelor de comunicații electronice

Contractele de furnizare a serviciilor de comunicații electronice pot fi încheiate prin trei modalități, astfel:
  • în scris, pe hârtie (situație în care se utilizează semnătura olografă);
  • în scris, în formă electronică, dacă utilizatorul este de acord (situație în care se utilizează semnătura electronică avansată sau calificată);
  • prin mijloace de comunicare la distanță (de exemplu telefon, scrisoare, e-mail, aplicații online etc.), în anumite condiții
Contractele produc efecte în momentul în care utilizatorul își exprimă acordul, pe un suport durabil. În principiu, un suport durabil este orice instrument care permite consumatorului sau profesionistului să stocheze informaţii care îi sunt adresate personal, într-un mod accesibil pentru referinţe ulterioare pentru o perioadă de timp adecvată, în vederea informării, şi care permite reproducerea neschimbată a informaţiilor stocate. Aceste obligații nu se aplică contractelor pentru care plata se face în avans prin achiziționarea unei cartele preplătite.

Utilizatorii finali microîntreprinderi, întreprinderi mici sau organizații non-profit beneficiază de aceleași drepturi pe care le au și consumatorii, în măsura în care nu au convenit în mod explicit să renunțe, în tot sau în parte, la aceste drepturi. În acest context, ANCOM recomandă reprezentanților acestor entități să nu renunțe la drepturile privind încheierea contractelor. Aceste drepturi sunt esențiale pentru a realiza o alegere informată a serviciilor de comunicații electronice și pentru a beneficia de o protecție sporită în relația cu furnizorii, având în vedere că Autoritatea nu poate interveni în cazul în care utilizatorii au renunțat la aceste drepturi.

Mai multe detalii despre contractele pentru furnizarea serviciilor de comunicații electronice sunt disponibile pe InfoCentru ANCOM, la secțiunile Telefonie și Internet.

Reclamații

În cazul în care furnizorii nu respectă contractul, utilizatorii pot sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). ANCOM poate oferi consiliere şi mediere, în această situaţie, neavând atribuții cu privire la aplicarea de sancțiuni furnizorilor.

În schimb, ANCOM poate lua măsuri dacă serviciul de comunicații electronice este furnizat și facturat fără a exista un contract între părți.

În primul semestru din 2023, ANCOM a înregistrat un număr total de 127 de petiții care au ca obiect modalitatea de încheiere a contractelor pentru furnizarea comunicațiilor electronice.

Cadrul legislativ


Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2011, modificată și completată prin Legea nr. 198/2022, prevede o serie de drepturi pentru utilizatorii serviciilor de comunicații electronice destinate publicului. Legea nr. 198/2022 a transpus în legislația națională Directiva (UE) 2018/1972 a Parlamentului European și a Consiliului de instituire a Codului european al comunicațiilor electronice.

ANCOM a completat cadrul legislativ dedicat utilizatorilor finali prin Decizia ANCOM nr. 73/2023 privind obligaţiile de informare a utilizatorilor finali și alte măsuri pentru protecția acestora.

Citește și
Lista celor aleși, publicată în Monitorul Oficial. Tinerii de până în 26 de ani primesc bani pentru a-și cumpăra un calculator

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Legea privind serviciile digitale a fost publicată în Monitorul Oficial

19 Mar 2024 651

Câți utilizatori și-au portat numerele în 2023. Datele ANCOM

19 Jan 2024 582

Tik Tok este o problemă de siguranță națională și ar trebui interzisă! Anunțul vicepreședintelui ANCOM

18 Jan 2024 774

Creditorii RADIONAV SA, convocați în adunare de lichidator judiciar A&A Consultants SPRL! Iată care va fi ordinea de zi

07 Jan 2024 859

Preferințele românilor în materie de comunicații și sustenabilitate. Datele unui studiu

04 Jan 2024 622

Insolvențe Constanța ANCOM (prezidată de Valeriu Zgonea, fost lider PSD), este interesată să cumpere bunurile RADIONAV SA!

26 Dec 2023 1539

Parlamentul a aprobat numirile la ANCOM și la Curtea de Conturi

10 Oct 2023 1308

Pe cine propun PNL și PSD la Curtea de Conturi și ANCOM

09 Oct 2023 1195

Nașul de cununie al deputatei PSD, Cristina Dumitrache, ales preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii

09 May 2023 1868

Internetul fix a câștigat teren în mediul rural. Sumele la care au ajuns principalii operatori de comunicații

17 May 2022 1287

ANCOM a soluționat aproape 2.900 de plângeri în 2021. Care sunt companiile cu cele mai multe reclamații

17 Feb 2022 1331

Tarife mai mici pentru apelurile fixe şi mobile, în România, de la 1 ianuarie. Cu cât scad

20 Dec 2021 1395

La ce trebuie să fim atenți când facem cumpărături de Black Friday. Sfaturi importante de la ANCOM

05 Nov 2021 1606

ANCOM. Atenție la apelurile primite de la numere internaționale!

09 Aug 2021 2204

Se schimbă tarifele operatorilor de telefonie mobilă din România, începând cu 1 iulie

30 Jun 2021 1481