Preferințele românilor în materie de comunicații și sustenabilitate. Datele unui studiu

foto: Pexels  Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a realizat un studiu privind impactul asupra mediului pe care îl au comunicaţiile electronice şi poştale pentru a identifica gradul de cunoaştere, atitudinile şi percepţiile populaţiei faţă de acţiunile pentru limitarea acestui impact.

Alegerea produselor şi serviciilor de comunicaţii prin raportare la mediu

Pentru alegerea serviciilor de comunicaţii electronice şi serviciilor poştale, preţurile şi calitatea serviciilor sunt cele mai importante, cu note de 8,7 şi, respectiv, 8,5 (pe o scală de la 1 la 10), în timp ce impactul asupra mediului primeşte o notă de 6,2 în preferinţele utilizatorilor.

63% dintre persoanele intervievate consideră că reducerea amprentei de carbon a serviciilor de comunicaţii electronice necesită în primul rând renunţarea la tehnologiile vechi, mai puţin eficiente, transmite un comunicat din partea  Autorității Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii 

În cazul serviciilor poştale, utilizarea ambalajelor biodegradabile (58% dintre respondenţi) şi a maşinilor electrice pentru livrare (50% dintre respondenţi) ar avea cel mai mare impact asupra amprentei de carbon. Taxarea suplimentară a serviciilor nesustenabile cu mediul ar fi acceptată de o cincime dintre respondenţi.

Respondenţii ar fi dispuşi într-o mică măsură să accepte timpi de livrare a serviciilor poştale mai lungi, media răspunsurilor fiind de 6,04 din 10.

Percepţiile privind sustenabilitatea echipamentelor de comunicaţii electronice

Majoritatea respondenţilor înlocuiesc echipamentele o dată la 4 ani sau mai rar, laptopurile/ computerele fiind păstrate cel mai mult. Deteriorarea echipamentelor este motivul pentru cea mai recentă înlocuire.

Echipamentele (telefoane inteligente, tablete, laptopuri, computere etc.) utilizate în ultimii 5 ani au fost cel mai adesea oferite rudelor/prietenilor (49%), au fost duse la reparat (47%) sau au fost reciclate (32%).

În decizia de cumpărare, 60% dintre respondenţi ar ţine cont de clasa energetică a telefonului doar în condiţiile unui preţ similar. Totodată, compensaţiile în bani sau voucherele ar influenţa pozitiv decizia de reciclare a echipamentelor electronice pentru 72% dintre respondenţi, iar predarea echipamentului vechi la primirea celui nou pentru 59% dintre respondenţi.



Informare şi responsabilitate

Respondenţii se consideră în general neinformaţi cu privire la impactul asupra mediului al produselor şi serviciilor de comunicaţii electronice şi poştale.

Marea majoritate a respondenţilor (83%) consideră că cel mai mare impact al comunicaţiilor electronice asupra mediului îl au echipamentele utilizate, iar pentru serviciile poştale, cel mai mare impact îl au ambalajele coletelor (73%).

Informaţiile primite de la familie, cunoştinţe şi prieteni sunt mai de încredere decât cele obţinute prin reţelele de socializare sau mass-media.

Majoritatea respondenţilor consideră că informaţiile privind sustenabilitatea produselor/serviciilor de comunicaţii electronice sau poştale ar trebui reglementată, utilizându-se aceleaşi standarde.



Percepţia privind impactul tehnologiei asupra activităţilor

În general, cel mai util aspect al digitalizării este conectarea cu alţi oameni (media 8,79), în special pentru respondenţii din categoria de vârstă 16-24 ani.

Respondenţii din categoriile 45-54 ani şi 65+ ani consideră că cel mai util aspect al digitalizării este accesul mai uşor la cultură sau informare (media 8,65, respectiv, 8,51).

Dintre respondenţii care utilizează internetul, cel mai mult timp este dedicat muncii (144 de minute pe zi, în medie).

Studiul de piaţă referitor la atitudinile şi percepţiile privind sustenabilitatea serviciilor de comunicaţii electronice şi serviciilor poştale a fost realizat pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional de 1.471 de respondenţi, persoane fizice cu vârste de peste 16 ani, care locuiesc în România, atât în mediul urban, cât şi în mediul rural.


Citește și:

Cercetătorii NASA fac estimări inedite! Vizat, un ''ingredient'' esenţial pentru viaţă

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Legea privind serviciile digitale a fost publicată în Monitorul Oficial

19 Mar 2024 651

Câți utilizatori și-au portat numerele în 2023. Datele ANCOM

19 Jan 2024 582

Tik Tok este o problemă de siguranță națională și ar trebui interzisă! Anunțul vicepreședintelui ANCOM

18 Jan 2024 774

Creditorii RADIONAV SA, convocați în adunare de lichidator judiciar A&A Consultants SPRL! Iată care va fi ordinea de zi

07 Jan 2024 859

Insolvențe Constanța ANCOM (prezidată de Valeriu Zgonea, fost lider PSD), este interesată să cumpere bunurile RADIONAV SA!

26 Dec 2023 1539

Parlamentul a aprobat numirile la ANCOM și la Curtea de Conturi

10 Oct 2023 1308

Pe cine propun PNL și PSD la Curtea de Conturi și ANCOM

09 Oct 2023 1195

ANCOM Care sunt modalitățile de încheiere a contractelor de comunicații electronice?

13 Aug 2023 884

Nașul de cununie al deputatei PSD, Cristina Dumitrache, ales preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii

09 May 2023 1868

Internetul fix a câștigat teren în mediul rural. Sumele la care au ajuns principalii operatori de comunicații

17 May 2022 1287

ANCOM a soluționat aproape 2.900 de plângeri în 2021. Care sunt companiile cu cele mai multe reclamații

17 Feb 2022 1331

Tarife mai mici pentru apelurile fixe şi mobile, în România, de la 1 ianuarie. Cu cât scad

20 Dec 2021 1395

La ce trebuie să fim atenți când facem cumpărături de Black Friday. Sfaturi importante de la ANCOM

05 Nov 2021 1606

ANCOM. Atenție la apelurile primite de la numere internaționale!

09 Aug 2021 2204

Se schimbă tarifele operatorilor de telefonie mobilă din România, începând cu 1 iulie

30 Jun 2021 1480