#Dobrogea Digitală: Vasile Moldoveanu, tenorul plecat de la Constanța să cucerească lumea


În volumul  „Vasile Moldoveanu – un tenor român pe patru continente. Pasiune și credință”, descoperim parcursul uman și profesional al uneia dintre cele mai importante personalități din lumea operei, o voce care, plecată din orașul de la malul mării, a reușit să cucerească lumea întreagă.

Cartea a apărut într-o primă ediție, la Editura Muzicală,în 2011, pentru ca, trei ani mai târziu, criticul Alexandru Pătrașcu și scriitoarea Ioana Diaconescu, autoarea interviului, să se ocupe de ediția a II-a, revizuită, menită să aducă în lumină publicului meloman din România, figura acestui valoros artist.

Am decupat, în cele ce urmează, un fragment din monografia dedicată lui Vasile Moldoveanu, în care tenorul își mărturisește atașamentul față de mare, descoperirea muzicii culte prin intermediul micului radio providențial achiziționat de tatăl său, precum și începuturile sale ca angajat în corul Operei din Constanța.
 

„Grădina copilăriei mele era un mic Paradis! Cu arbori fructiferi, în care ne cățăram după fructe, asta până am crescut și, mergând la plajă, am descoperit marea...
Am petrecut multe ceasuri din viața mea de atunci pe malul mării..
Am adorat marea totdeauna și o voi adora toată viața. Deși locuiesc cu plăcere, de mai multe ori pe an, cu prietena mea Ursula, la Crans-Montana, în Elveția, după o lună marea îmi lipsește, simt nevoia s-o văd, s-o pipăi. Fără mare nu mai pot trăi.

Sunteți dependent de ea... La țărmul mării v-ați născut și marea este cea care v-a inspirat încă de când erați copil... Am deslușit cum a intrat, treptat, muzica naturii și a apelor în sufletul dvs. Dar muzica, ea cum a intrat în viața dvs? Cât de devreme?
Cu toată sărăcia din timpul războiului, nu știu de unde și cum, tata a procurat un mic aparat de radio. Mi-aduc aminte și marca: Orion. La aparatul ăsta mic am prins, ca printr-un miracol, Radio... Monte Carlo, care transmitea încontinuu muzică, de operă, simfonică, de toate. Ascultam, mereu, tot. Acest lucru m-a impresionat enorm, m-a marcat definitiv.
Cântam uneori pentru părinții mei, pentru mine, pentru cei din jurul meu, cântecele care erau la modă, deși erau, toate, triste... Trebuie să vă spun că tata avea o voce foarte frumoasă și ne cânta, nouă, copiilor, seara, înainte de a adormi. Eu am învățat să cânt ascultându-l, apoi ascultând și Radio Monte Carlo, m-a impresionat așa de mult muzica, mi-am dat seama că pot să cânt, că am și eu o mică voce...

Dar cum v-ați hotărât să faceți această meserie, când a fost momentul acestei hotărâri?
Tatăl meu avea cinci frați. Fiica unuia dintre ei, verișoara mea, era prietenă cu o doamnă din corul Operei din Constanța. Eu trebuia să fac altă meserie, ai mei erau disperați, pe vremea aia părinții vroiau să-și vadă copiii ingineri sau medici... Eu nu aveam chemare nici pentru una, nici pentru alta.
Într-o zi, verișoara mea a venit cu prietena ei din corul Operei din Constanța, îndemnându-mă să cânt ceva. Doamna a rămas uimită de vocea mea și mi-a propus ca, a doua zi, s-o însoțesc la o întâlnire pe care urma s-o avem cu dl Constantin Daminescu, pe vremea aceea director al Operei din Constanța și totodată șef de orchestră, dirijor. A doua zi, la Operă, eram depășit de evenimente – nu știam nici pe ce lume sunt! – nu mă așteptasem la această cale a destinului, eram impresionat de tot ce vedeam în jurul meu – operă, teatru, scenă.

 

DESCARCĂ INTEGRAL CARTEA ÎN FORMAT PDF  

Domnul Daminescu m-a condus într-o sală, mi-a spus să fac câteva vocalize, să reproduc, după pian, câteva fragmente muzicale și m-a dus cu vocea până în registrul do natural – aveam o voce naturală, o voce tânără, foarte extinsă.
Mi-a spus că trebuie să mă gândesc bine dacă vreau să fac carieră și dacă mă hotărăsc, el mă va angaja de mâine în corul Operei din Constanța, «și pe urmă o să mai vedem».
M-am angajat imediat, am cântat în acel cor vreo doi ani, așa cred. Dirijorul corului era domnul Velea, din Baia Marea, un adevărat muzician pentru meseria pe care o făcea, era foarte exact și foarte sever, preda cursuri de teorie și solfegiu coriștilor care, cei mai mulți, printre care și eu, nu cunoșteau notele. Se făceau angajări și fără studii muzicale, fiindcă, întotdeauna în cor era lipsă de tenori sau de bași.
Într-o zi domnul Velea mi-a spus, uite ce e, tu nu ai ce căuta aici, trebuie să mergi să studiezi. Eu abia  «mă învățasem cu binele», aveam un mic salariu din care mă descurcam... El a insistat, trebuie să pleci de aici, e prea puțin pentru dumneata, trebuie să pleci la București, la Conservator, și de acolo să te decizi, să iei o hotărâre și să fii angajat mai departe.”

 

#citește mai departe în volumul „Vasile Moldoveanu – un tenor român pe patru continente. Pasiune și credință”,


Dacă în urmă cu 123 ani pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidență, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.


DREPTURI DE AUTOR

a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.

b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.


Sursa foto: ilustrație din volumul Vasile Moldoveanu – un tenor român pe patru continente. Pasiune și credință

Citește și:

#DobrogeaDigitală: Zguduitoarele amintiri ale tenorului Vasile Moldoveanu, din timpul războiului, la Constanța

#DobrogeaDigitală: „Vasile Moldoveanu – un tenor român pe patru continente”, de astăzi în Biblioteca digitală ZIUA de Constanța
 

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#Dobrogea Digitală: „Pentru o bibliotecă dobrogeană”

#Dobrogea Digitală: „Pentru o bibliotecă dobrogeană”

1462
#citeșteDobrogea: Constanța în timpul ocupației germano-bulgare (1916-1918) (XII) Primele probleme ale administrației românești - decembrie 1918

#citeșteDobrogea: Constanța în timpul ocupației germano-bulgare (1916-1918) (XII) Primele probleme ale administrației românești - decembrie 1918

1568
#Dobrogea Digitală: „Cum arată şcoala astăzi, aşa va arăta ţara mâine”

#Dobrogea Digitală: „Cum arată şcoala astăzi, aşa va arăta ţara mâine”

1444
#citeșteDobrogea: In Memoriam Jean Badea. Astăzi ar fi împlinit 85 de ani

#citeșteDobrogea: In Memoriam Jean Badea. Astăzi ar fi împlinit 85 de ani

1782
#Dobrogea Digitală: Milionari din... pește

#Dobrogea Digitală: Milionari din... pește

1265
#Dobrogea Digitală: „A face o carte e un act de foarte mare răspundere”

#Dobrogea Digitală: „A face o carte e un act de foarte mare răspundere”

1078
#citeșteDobrogea: Presa constănțeană și tipografiile  la începutul secolului trecut

#citeșteDobrogea: Presa constănțeană și tipografiile la începutul secolului trecut

602
#Dobrogea Digitală: Nicolae Gostar, arheologul ardelean îndrăgostit de Dobrogea

#Dobrogea Digitală: Nicolae Gostar, arheologul ardelean îndrăgostit de Dobrogea

1233
#citeșteDobrogea: Constanța în timpul ocupației germano-bulgare (1916-1918) (XI) Sfârșitul coșmarului

#citeșteDobrogea: Constanța în timpul ocupației germano-bulgare (1916-1918) (XI) Sfârșitul coșmarului

1509
#Dobrogea Digitală: „Una din calităţile esenţiale unei bune justiţii este că ea să fie expeditivă...”

#Dobrogea Digitală: „Una din calităţile esenţiale unei bune justiţii este că ea să fie expeditivă...”

1165
#citeșteDobrogea: La mulți ani, Doina Jela! Un gând bun de-acasă, la o aniversare specială

#citeșteDobrogea: La mulți ani, Doina Jela! Un gând bun de-acasă, la o aniversare specială

1077
#Dobrogea Digitală: O scrisoare-mărțișor și o cafea „bine crescută”

#Dobrogea Digitală: O scrisoare-mărțișor și o cafea „bine crescută”

1093
#Dobrogea Digitală: „Dacă omul ar înțelege glasul pietrelor...”

#Dobrogea Digitală: „Dacă omul ar înțelege glasul pietrelor...”

1108
#Dobrogea Digitală: Protestul Episcopiei Tomisului la Concordatul României cu Vaticanul din 1927

#Dobrogea Digitală: Protestul Episcopiei Tomisului la Concordatul României cu Vaticanul din 1927

1195
#citeșteDobrogea: Constanța în timpul ocupației germano-bulgare (1916-1918) (X). Orest Tafrali și apărarea României Transdanubiene în străinătate

#citeșteDobrogea: Constanța în timpul ocupației germano-bulgare (1916-1918) (X). Orest Tafrali și apărarea României Transdanubiene în străinătate

2134
Mesaje de condoleanțe la dispariția academicianului Marian Traian Gomoiu

Mesaje de condoleanțe la dispariția academicianului Marian Traian Gomoiu

1742
#DobrogeaAcademică: In Memoriam academicianul dobrogean Marian-Traian Gomoiu

#DobrogeaAcademică: In Memoriam academicianul dobrogean Marian-Traian Gomoiu

2449
#Dobrogea Digitală: Nae Ionescu și problema unui profesor de la Seminarul din Constanța

#Dobrogea Digitală: Nae Ionescu și problema unui profesor de la Seminarul din Constanța

2461
#citeșteDobrogea: Constanța în timpul ocupației germano-bulgare (1916-1918) (IX) - Jefuirea vestigiilor arheologice și lupta lui Vasile Pârvan

#citeșteDobrogea: Constanța în timpul ocupației germano-bulgare (1916-1918) (IX) - Jefuirea vestigiilor arheologice și lupta lui Vasile Pârvan

1720
#citeșteDobrogea: Învăţământul constănţean în perioada interbelică

#citeșteDobrogea: Învăţământul constănţean în perioada interbelică

1925