Epoca greacă
Cele mai multe
temple, statui şi
reliefuri votive au fost închinate
Zeus, Afroditei şi lui Apollo, alte culte fiind consacrate pentru
Afrodita Pontia, Zeus Polieus, Helios, Asklepios, Hermes Agoraios, Marii Zei din Samotrace. Din epoca elenistică (post Alexandru cel Mare; post 323 î. H.) au fost adorați şi
Poseidon Elikonios, Dionysos Carpophoros, Artemis, Athena, Cybele, Demetra, Dioscurii, atestați prin documente descoperite în
polis-urile Histria, Tomis și
Callatis.Divinităţilor li se consacrau sărbători populare, ca de exemplu: Dionysiile pentru
Dionysos - cu un cult public şi unul tainic, rezervat iniţiaţilor; Thargelia pentru
Apolloşi
Artemis; Hermaia în cinstea lui Hermes; Taureia pentru Poseidon.
O
inscripțiedin
sec. IV î. H. de la
Histria, cea mai veche colonie grecească vest-pontică
,indică o familie oligarhică care transmitea din tată în fiu funcția de
preot al lui
Apollon Tămăduitorulși i-aridicatdivinității protectoare a
polis-ului
o statuieşi
un templu. Baza de marmură neagră a statuii se află la Muzeul Histriei, iar din edificiul religios s-a păstrat o arhitravă (element de construcție specific arhitecturii clasice grecești) pe care se poate citi: „Fiii lui Hipppolochos al lui Hegesagores - XenoclesşiTheoxenos - închină acest lăcaş lui
Apollon Tămăduitorul în anul sacerdoţiului lui Hegesagores, fiul lui Theodotos”.În schimb, capul lui
Helios de la o statuie de marmură albă se află la Sofia, fiind luată în 1917 de trupele bulgare de ocupaţie, împreună cu alte mărturii arheologice din Dobrogea. Tot la
Histria, în sec. III î. H., Peisistratosdin Tasos a construit un
templu pentru „
Marele Zeu”,ale cărui fragmente din marmură, împrăştiate în zona sacră a orașului între templul lui
Zeus Polieusşi cel al
Afroditei, sunt mărturiiale rafinamentului artistic şi arhitectural clasic grecesc.
De la
Tomis s-au păstrat capetele lui
Apollo şi cel al
Afroditei lucrate în marmură și elemente arhitecturale decorate cu scene mitologice, ca lupta cu amazoanele, zeița Artemis la vânătoare sau frize împodobite cu bucranii şi ghirlande.
Divinităţilor principale li s-au închinat multe monumente la
Callatis, unde Dionysos, cu epitete ca Dasyllios, Carpophoros, Bakheus, era sărbătorit deasociaţiile de credincioşi.
Influența religiei grecești asupra celei autohtonilortraco-geți este exemplificată de cazultemplului de marmură în stil doricdedicat la
Histria Marelui Zeu, - probabil tracul
Derzelas, des întâlnit în mai multe ipostaze în lumea tracă. Iconografia sa este cunoscută din sutele de monumente descoperite și a fost împrumutată din mediul elenistic cu unele modificări. În literatura de specialitatemodernă este cunoscut sub numele de
Cavalerul Trac. Din mediul autohton, în care a evoluat sub influența substratului religios, a pătruns apoiîn lumea elenică din Pontul Euxin. Asemănarea riturilorşi ritualurilor geticeşigreceşti exprimă întrepătrunderile culturale ale celor două popoare, care sunt reflectate în necropolele din sec. IV î.H., de incinerare - practică comună -, şi de înhumare, precum şi în inventarele funerare alcătuite din vase ceramice şi obiecte personale geticeşi grecești.
Epoca romană
După
cucerirea romană, pătrunderea cultelor romane la Dunărea Inferioară, inițiază, împreună cu urbanizarea, colonizarea, ocupațiamilitară, comerțulşi arta un complex proces de romanizare, în care asimilarea diverselor zeităția fostfacilitată de
interpretatio Romana.În centrul vieții religioaseromanese afla
cultul imperial condus de un
archiereus sau
sacerdosprovinciae, aflat în fruntea adunării provinciale de la
Troesmis. El era asistat de
un flamen, Augusti municipalis, de
seviri Augustales şi de
sodales. Cultul imperial este amintit de
Ovidius, poet exilat la
Tomis de către
împăratul Augustus, la una din ceremonii elfiind ales
agonothet: „Evlavia mea încă se știe-aici: altarul /Lui
Caesar toată lumea îl vede-n casa mea. Acolo e şi fiu-i şi augusta-i preoteasă, / Zei mari, cum e şi zeul ce-a fost făcut acum.”
Multe zeități greceşti fuzionaseră anterior cu cele romane în spațiul mediteraneean, fiind acceptate de traco-geții dintre Dunăre șiMarea Neagrăa căror principală divinitate, Cavalerul Trac, a fost adoptat de cuceritori. Sub numele de
Herosau
HeroDomnus, ca zeu chtonian (pământean/subpământean), se impune în pantheonul local cu diverse epitete: Dosaenos, HeroInvictus, HeroKatoikodios, - domesticus, HerosManimazos sau Manibazos. Într-o inscripţiede pe un altar din Durostorumapare sintagma „
HeroniSuregatieidemquePraehibendi”, ceea ce ar desemna o variantă locală,
suregati. De multe ori a fost asociat cu alți zei: cu
Dionysos ca în exemplul tezaurului de la
Tomis; cu
Cybela, după cum arată un relief tomitan sau cum este atestat în dedicaţia
(H)ero et Domnus, a unui colegiu de orientali romanizați, patronat de
MaterRomanorum. Imaginile sale plastice de călăreţ în galop cu mantia fluturând semnifică decedatul eroizat în viziunea tracă. Participarea autohtonilor la patrimoniul religios greco-roman este confirmată de atributele care tratează latura henotistă desprinsă din denumirile
Deus Sanchis Apollo (
Tropaeum Traiani) sau
PlutoSanctus et DomnaProserpina de la
Durostorum.
În spațiul rural, de-a lungul Dunării şi în
canabaede lângă garnizoane, au apărut, în special prin militari, zeii oficiali romani:
Jupiter Optimus Maximus şi
Junona Regina. În cinstea celor doi zei supremi s-au construit
temple, ca în teritoriile din jurul orașelor
Noviodunum și
Durostorum.
Caracterul agrar al regiunii a facilitat adaptareaunor divinități italice:
Silvanus, găsit în inscripții sub forma
Silvanus Sator (semănătorul), ca zeu al pădurilor transformat într-unul câmpenesc;
Dionysos, foarte popular, este prezent pe icoane în mediul rustic, singur sau cu acolitul
Priap, care apare în formă de statuie în mai multe localități;
Ceres, singură sau asociată cu
Liber Pater ori cu
Plutoşi
Proserpina – triada de la Eleusis (Grecia) - este des reprezentată.
În multe inscripții sunt menționate alte zeități:
Dii Manes (subpământene); Ne
mesis - în dublă ipostază în
aedicula din tezaurul de la
Tomis; Heracles , fondatorul legendar al cetăţii
Callatisapare în zeci de monumente, semnificativă fiind epigrafacal latiană unde eroul (semizeul) are epitetul de
Farangeites–ripensis; apoi
Minerva, Apollon, Mars Conservator, Mars Ultor (Răzbunătorul pe monumentul triumfal de la Adamclisi),
Neptunus Augustus, Fortuna Redux, Nimfele, Genius Loci, Genius Viei.
Tezaurul statuar de la T
omis îi conține pe
Fortuna cu
Pontos, zeiţaabundenţei, în accepţiunea de Pontia sau Pelaghia;
Glykon, Isis, Hecate,
Asklepios ş.a.
La
Tropaeum Traiani a fost descoperită o inscripție dedicată de un negustor de la Olbia (vărsarea Bugului/Ucraina în Marea Neagră) lui
Jupiter Olbiopolitanul, iar la
Histria,
Zeus este adorat ca
Ombrimos, aducătorul de ploaie. Gemenii
Dioscuri (Castor și Pollux) sunt identificaţicâteodată cu
Cabirii, cărora în unele coloniigreceşti li s-a ridicat câte un
Samotrakion. Multe divinităţiaduse din alte regiuni s-au dublat prin sens şisemnificaţie cu cele autohtone
: Sabazios - Dionysos, Liber Pater - Bachus, Artemis - Bendis sau Kottyto, Zeus - Zellthiurdos etc.
Sărbătorile consacrate unor divinități în oraşelegreceşti încă din epoca elenisticăse amplifică în epoca romană: Hermaia pentru
Hermes, celebrate de asociaţiile tinerilor efebi; targheliile, în cinstea lui
Apolloşi
Artemis; apaturiile, pentru
Poseidon; dionysiilepentru
Dionysos - organizate de agonotheţi etc. La aceste evenimente religioase se desfășurau competiții gimnastice, muzicale, poetice. Ca zeiţă a roadelor,
Demeter apare ca subpământeană, adorată de un grup de credincioşila
Callatis;
Dioscurii sunt consideraţi protectori ai marinarilor; la
Callatis, se sărbătorea, pentru cultul imperial,
Caesareea.
Cultului morţilor i se consacra
Rosalia, sărbătoarea trandafirilor, adusă din Italia și legată de cultul lui
Silvanus, dar cu un caracter exclusiv rural.
D
iombriareprezenta ziua în care oamenii, conduși depreoţi, cereau zeilor ploaie, așa cum la H
istria, o astfel de sărbătoarereunea triburile cetății, invocând fertilizarea pământului și ocrotirea agriculturii, prilej de invocare a lui
Derzelates sărbătoarea Darzeliaevocând o denumire tracică.
În
polis-urilegreceşti de pe litoral se sărbătorea și
Panegyris, ocazie cu care se acordau premii, se inaugurau lucrări publice,se aduceau jertfe de recunoștință zeilor pentru binefacerile lor, se rugau locuitorii pentru sănătatea împăratului și a guvernatorilor şi se cerea prosperitatea ţării.
Pantheonul divin de la Dunărea de Jos se diversifică la sfârșitul epocii Principatului (30 î. H. – 284 d. H.), când soldaţii, marinarii, negustorii aduc noi religii, unele
misterice, altele de mântuire, cele mai multe accesibile numai iniţiaţilor, care duc şi la crearea de asociaţii și colegii. Astfel, se înmulțesc culte şi sărbători închinate unor divinități orientale (afro-asiatice) ca
Isis, Cybela, Attis, Mithras, Serapis. Se extind cultele universaliste,
Mithras ocupând prim-planul cu diverse epitete: Deus Invictus, Deus Bonus, MithrasInvictus, Helios MithrasAneiketos sau Deus Sanctus. Ulterior i-au fost asimilate divinităţi ca
Jupiter, Cybela, Serapis, ceea ce duce la o accceptare a cultelor răsăritene. La
Tomis, o asociație era condusă de o femeie -
MaterRomanorumsubscriptorum - şi avea drept patroană pe
Cybela, iar altele evocau aceeaşi divinitate sau pe Attis, dendrophorii sau arhidendrophorii.
Isis, Serapis, Dionysos şi
Dioscurii aveau colegii constituite în multe localități. Într-o inscripţie de la
Histria,
subofiţer roman Iulius Severus, preot al luiMithras, are în subordine mai mulţi soldați şi un pontarch. Pe
limes danubian, mai mulţiofiţeri de la Durostorum au înființat o asociaţie sub protecția
Cavalerului Trac,
HeroSurgetesidemqueBaehibeus, iar la
Ulmetum, zeul Silvanus Sator îşi avea adoratorii recrutaţi într-un colegiu de Consacrani. La
Tomis exista un club al negustorilor din Alexandria (Egipt), şi un altul al marinarilor, la
Axiopolis o inscripţie latină arată existența unei case a barcagiilor:
nautaeuniversi Danuvii, iar la
Arrubium funcţiona de un alt club al
ofiţerilor - domus.
Bibliografie
Adrian Rădulescu & Ion Bituleanu,
Istoria Dobrogei, ed. II, Ex Ponto, Constanța, 1998.
Dionisie M. Pippidi & Dumitru Berciu,
Din Istoria Dobrogei, I.
Geții și grecii la Dunărea de Jos, București, 1965.
Dionisie M. Pippidi,
Studii de istorie a religiilor antice, Ed. Științifică, București, 1969.
Dionisie M. Pippidi,
Inscripțiile din Scythia Minor, I.
Histria și împrejurimi, Ed. Academiei RSR, București, 1983.
Iorgu Stoian,
Inscripțiile din ScythiaMinor, II.
Tomis și teritoriul, București, 1987.
Emanoil Doruțiu-Boilă,
Inscripțiile din ScythiaMinor, V.
Capidoava-Troesmis-Noviodunum, București, 1980.
Sursa foto: ZIUA de Constanța - Exponate Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța
Despre Marius Teja
Marius Virgil Teja s-a născut în judeţulConstanţa, în anul 1969. A absolvit Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureştişi are un master în RelaţiiInternaţionale, absolvit la Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti. A fost profesor de Istorie şi Cultură Civică, muzeograf, voluntar afterschool, iar din 2020 editează blogul „Națiunea Armână“.
Citește și:
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: